شناسهٔ خبر: 62270891 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

انگلستان بستری برای قصه‌های ترسناک / MovieWeb

صاحب‌خبر -

در میان لهجه‌های درجه یک و مهمانی‌های چای فانتزی، می‌توانید ببینید که بریتانیایی‌ها می‌توانند فیلم‌های ترسناک خاطره‌انگیز مانند آثار موجود در این فهرست را به جهان صادر کنند. در مورد روندهای ترسناکی که از کشورهای دیگر وارد این ژانر شده است، مردم و مخاطبان معمولاً در بحث‌های خود بیشتر بر سینمای فرانسه و J-Horror یا همان وحشت ژاپنی متمرکز شده‌اند. این زیرژانرها که به دلیل تغییر شکل ژانر وحشت در آن لحظه خاص در زمان حیاتشان قابل توجه بودند، هرگز با سینمای ژانر وحشت آمریکایی مطابقت نداشتند. پس اینگونه شد که آنها به جنبش تبدیل شدند.

با این حال، در سایر کشورهای جهان نیز جنبش‌های دیگری پیرامون فیلم‌های ترسناک شکل گرفته که یکی از آن‌ها خود بریتانیا است. فیلم‌های آن‌ها از نظر قوانین ژانر، عناصر زیبایی‌شناختی و تعریف اثر ترسناک چیزی خاص خودشان را ارائه می‌کنند. با کارگردانانی مانند آلفرد هیچکاک، که در نهایت با تولیداتش تمام «هالیوود» را پشت سر گذاشت، فیلم‌های ژانر وحشت بریتانیایی بیش از آنچه تصور می‌کنیم و تصدیق می‌کنیم به پایه‌های ترسناک آمریکایی نزدیک و مربوط می‌شوند. برای آشنایی و گردآوری فهرست آثار ترسناکی که دوست داریم با شما به اشتراک بگذاریم، در این مطلب ویجیاتو لیستی از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی که تا کنون ساخته شده، به شما معرفی خواهد شد.

Host

Host Host

ما این فهرست را با فیلمی تازه و جدید شروع می‌کنیم که از انزوای جهانی ما به عنوان بهترین فریم تاریخ استفاده کرده است. احتمالاً مهم‌ترین فیلم دوران همه‌گیری کووید، فیلم «میزبان» محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی راب ساویج است. یک فیلم ترسناک که با سبک ویدیو‌های پیدا شده روایت خود را پیش می‌برد. با استفاده از زوم، پلتفرم فناوری که همه در طول همه‌گیری شروع به استفاده از آن کردند، گروهی از دوستان در یک مهمانی دیجیتالی دورهمی برگزار می‌کنند. البته چیزی بد در کمین است و تا زمانی که همه رنج نبرند متوقف نمی‌شود.

طبق برخی آزمایشات علمی و دانشگاهی، فیلم Host یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌هایی است که تا کنون ساخته شده است و در واقع این فیلم کوچک اثری بود که راب ساویج را مستقیماً با فیلم «بوگیمن» وارد جریان اصلی هالیوود کرد.

Saint Maud

Saint Maud Saint Maud

در اواخر سال 2019، همه مجذوب ایده فیلم «قدیسه ماد» یا همان Saint Maud شده بودند. با این حال، هیچ کس خارج از مدار جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو آن را ندیده بود. تغییرات متعدد در برنامه پخش و اکران، فیلم را به اواخر سال 2020 سوق داد، زمانی که به دلیل همه گیری کرونا، رفتن به سینما همچنان تابو محسوب می‌شد. اما وقتی بالاخره توانستیم آن را ببینیم، همه یافتند این فیلم ارزش تماشا را داشته است.

این فیلم درباره یک پرستار مذهبی است که در خانه‌های شخصی کار می‌کند و از مردم مراقبت می‌کند. و آخرین بیمار او نشان دهنده نبردی است که او می‌خواهد در آن میدان بجنگد. پایان این فیلم ترسناک کمی شاعرانه، به شدت خشن و بسیار جالب است. باید بدانید منتقدان کارگردانی، جو، نقش‌آفرینی و فیلمنامه فیلم را ستودند.

The Haunting

The Haunting The Haunting

فیلم کلاسیک بر مبنای تِم خانه جن زده رابرت وایز، یعنی The Haunting، بر اساس رمان شرلی جکسون The Haunting of Hill House ساخته شده است. و از بین تمام اقتباس‌هایی که این اثر ادبی به دست آورده است، نسخه وایز وفادارترین است. فیلم داستان گروهی از افراد دعوت شده به هیل هاوس است، عمارتی که در آن یک محقق ماوراء الطبیعه در تلاش برای حل برخی از حوادث عجیب و غیرقابل باور است.

جالب است بدانید اسکورسیزی این فیلم کلاسیک را ترسناک ترین فیلمی خواند که تا به حال دیده است، که این حرف خود تنها بخش کوچکی از میراث The Haunting در فیلمسازی مدرن است. حتی پس از گذشت بیش از 50 سال از اکران فیلم در سال 1963، خود فیلم و تأثیرات برآمده از آن بر ژانر وحشت هنوز هم عالی به نظر می‌رسد.

Kill List

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

بن ویتلی قبل از ساختن فیلم‌هایی درباره مگالودون‌های بزرگ یعنی فیلم «Meg 2: The Trench»، انواع دیگری از فیلم‌های ژانری را ساخت. دومین فیلم او که در سال 2011 ساخته شد، لیست کشتن نام داشت؛ و این یکی از تلخ ترین تجربه‌هایی است که می‌توانید در سینمای مدرن برآمره از ژانر وحشت داشته باشید. نزدیک به یک سال پس از یک کار ناموفق، یک قاتل ماموریت جدیدی را بر عهده می‌گیرد و وعده می‌دهد که برای سه قتل عایدی بزرگ خواهد داشت. چیزی که به عنوان یک کار آسان شروع می‌شود به زودی به چالشی تاریک بدل می‌شود.

لیست کشتن در طیف خاصی از نیهیلیسم پوشانده شده است که داستان در نهایت آن را توجیه می‌کند. مشکل در گذر از فیلمی وحشتناک درباره قاتل قراردادی است که آخرین کنسرتش بسیار صمیمی‌تر از آن چیزی است که او فکر می‌کند. پایان این فیلم تکان دهنده است و شما را از نفس می‌اندازد.

The Innocents

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

دو سال قبل از اینکه وایز The Haunting را بسازد، جک کلیتون فیلم The Innocents را ساخته بود، فیلمی که بر اساس همان سبک ویژه بریتانیایی ترسناک و گوتیکی است که فیلمسازان بریتانیایی به خوبی می‌دانند چگونه با آن مقابله کنند. بی‌گناهان بر اساس رمان هِنری جیمز به نام The Turn of the Screw، داستان خانمی را روایت می‌کند که در خانه‌ای که دو کودک مرموز در آن زندگی می‌کنند شروع به کار می‌کند.

دبورا کر در نقش اصلی زنی که ذهنش با ایده ارواح در سایه از بین رفته است به خوبی حس تعلیق را به مخاطب وارد می‌کند. این فیلم به دلیل هیجانات روانشناختی و همچنین دستاوردهای تکنولوژیکی خود مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفته است و فیلمبرداری فردی فرانسیس (همکار مکرر دیوید لینچ) هم در این فیلم فوق‌العاده است. مارتین اسکورسیزی هم آن را در زمره بهترین فیلم‌های ترسناکی که تا کنون ساخته شده قرار داده است.

Ghostwatch

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

قبل از فیلم‌های جادوگر بلر و فعالیت‌های ماوراء الطبیعه، اتفاق شگفت‌انگیزی در تلویزیون بریتانیا در سال 1992 رخ داد که همه دوست‌داران ژانر وحشت را به خود جذب کرد. فیلم تلویزیونی Ghostwatch که در شب هالووین از BBC1 پخش شد، به عنوان یک برنامه تحقیقاتی ماوراء الطبیعه تبلیغ و معرفی شده بود. این اثر متخصصانی را نشان می‌داد که به طور زنده در دوربین درباره ماوراء طبیعی صحبت می‌کردند، در حالی که محققین واقعی وارد خانه و خانواده‌ای می‌شدند که توسط ارواح دچار دردسر شده‌اند.

در زول این اثر شبه مستند همه چیز امن به نظر می‌رسید، تا اینکه بازی تله‌ای استفن ولک کاگردان فراتر از تصور مردم رفت. ناگهان، ارواح حاضر در خانه رها شدند و دیگر همه چی از هم پاشیده بود. اما پس از پایانی غیرمنتظره، بی‌بی‌سی با بیش از یک میلیون تماس تلفنی روبرو شد که پرسیدند چه خبر است. آیا همه افراد حاضر در استودیو مرده بودند یا تسخیر شده بودند؟ آیا مردم درون خانه در خطر بودند؟! بنابراین سبم و فرم اثری چون Ghostwatch یک لحظه قابل توجه در فرهنگ پاپ بریتانیا و وحشت بریتانیا بود که هرگز تکرار نخواهد شد.

The Devils

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

کن راسل که به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین کارگردانان بریتانیایی در تمام دوران شناخته می‌شود، و این فیلم او نیز اثری ماندگار در ژانر وحشت برآمده از سینمای بریتانیا است. شیاطین یک درام قابل توجه است که داستانش ماجرایی جالب را روایت می‌کند. در فرانسه قرن هفدهم، حفاظت پدر اوربان گراندیه از شهر لودون در برابر کاردینال ریشلیو فاسد با اتهام یک راهبه سرکوب شده جنسی به جادوگری تضعیف می‌شود، و این شروه یک رویارویی چالش برانگیز است.

نسخه ویژه کارگردان کن راسل به دلیل اینکه تنها نسخه‌ای بود که دیدگاه او را از فیلم به انجام رساند، مشهور است، اما یافتن آن در این روزگار بسیار سخت است. اگر فرصتی برای تماشای آن پیدا کردید، لطفا این کار را انجام دهید.

Repulsion

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

فیلم «انزجار» یک اثر ماندگار است که در آن کاترین دونو در نقش کارول لدوکس، یک مانیکوریست جوان درونگرا که به دلیل یک میل جنسی سرکوب شده که به نظر می‌رسد قادر به برآوردن آن نیست، سفری توهم‌آمیز را پشت سر می‌گذارد. این فیلم به عنوان یک شاهکار مهیج روانی مورد بررسی قرار گرفته‌ و در فارسی با عنوان تنفر نیز شناخته می‌شود.

این فیلم رومن پولانسکی درباره مادی شدن هر چیزی که است پارانویا را شکل می‌دهد. و جالب‌تر اینجاست که این اثر سینمایی از تماس کارگردان با یک زن اسکیزوفرنی الهام گرفته شده است. این تجربه مه آلود و کابوس وار از معنای واقعی داستان دور می‌شود و شما را به سمت تفسیر سوق می دهد، همانطور که بسیاری از فیلم‌های تجربی دهه 70 این کار را انجام می‌دهند.

28Days Later

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

جواهر ترسناک دنی بویل ۲۸ روز بعد، داستان جیم، مرد جوانی است که پس از تصادف از کما بیدار می‌شود. در ادامه بیمارستان خلوت است. خیابان‌های لندن خالی است. کسی در چشم نیست و زمان زیادی نمی‌گذرد تا اینکه جیم مورد حمله وحشتناک زامبی‌های شرور قرار می‌گیرد که قطعاً از نوع زامبی‌های کند دنیای مردگان رومرو نیستند. آنها سریع و گرسنه هستند. خوشبختانه، جیم از این حمله جان سالم به در می‌برد و در کنار سایر بازماندگان انسانی، سفری را به سمت یک پناهگاه آغاز می‌کند.

فیلمی که ژانر وحشت زامبی را به طور کلی احیا کرد، «28 روز بعد» در واقع زامبی‌هایی را نشان نمی‌دهد که دوست دارند با گوشت ضیافت کنند، بلکه شهروندان آلوده‌ای را نشان می‌دهد که مانند زامبی‌ها ازدحام می‌کنند و قربانیان خود را با سرعتی دیوانه‌وار و بی‌رحمانه می‌کشند.

The Borderlands

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

یک فیلم کوچک بریتانیایی که افراد زیادی برای تماشای آن وقت گذاشتند. فیلم ترسناک The Borderlands (همچنین به عنوان Final Prayer نیز شناخته می‌شود)، داستان محققینی با پیشینه‌های مختلف را روایت می‌کند که توافق می‌کنند برای تحقیق در مورد یک کلیسای معجزه آسا به حومه شهر بروند.

اما در ادامه چیزی که آنها پیدا می‌کنند چیزی جز وحشتناک و دلهره آور نیست. ما بیشتر از این موضوع و داستان پشت این فیلم را خراب نخواهیم کرد زیرا این ساختار معمولاً به سبک فیلم‌های فوتیج با یافت شده است، با پرده سومی که در افشای تهدیدها و اسرار دیوانه‌وار عمل می‌کند. باید بدانید که شما هرگز و هرگز با تماشای این فیلم حدس نمی‌زنید که این داستان به کجا می‌‌رود.

The Descent

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

فیلم The Descent به نویسندگی و کارگردانی نیل مارشال فیلمی است که بعد از هر بار تماشا بهتر و بهتر می‌شود. داستان پابرجاست و مارشال همه چیز را در سطح بالای خلف تعلیق و هیجان نگه می‌دارد تا از افشای همه چیز جلوگیری کند. این فیلم داستان گروهی از دوستان زن را روایت می‌کند که به یک سفر صمیمی به مکانی دورافتاده می‌روند. قصد آنها کاوش در یک سیستم به هم متصل یک غار است. چیزی که آنها انتظار ندارند روبرو شدن با موجوداتی است که در کمین آنها هستند و عاشق خوردن گوشت انسان هستند.

تصمیم مخاطره آمیز شخصیت‌ها در سومین پرده فیلم برای همیشه مانند یک ترفند برای تماشاگر خواهد بود، اما گاهی اوقات هدف از وحشت همین است. برای بازی کردن با شما و قرار دادن شما در معرض واقعیت عصبی که شما را مجبور می‌کند فکر کنید که شاید همه چیز در مواجه خودتان با چنین موقعیتی به هیج شکل خوب نباشد.

The Wicker Man

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

در مرد حصیری، یک افسر پلیس متعهد به جزیره‌ای مرموز می‌رود تا ناپدید شدن دختری را بررسی کند. از همان ابتدا آن جزیره شامل محیط عجیبی است که بوی یک فرقه مذهبی را می‌دهد. با این حال، زمانی که نیل هاوی یا همان افسر متوجه می‌شود که مردم مسیحی نیستند، بلکه نوعی بت پرستی را دنبال می‌کنند، اوضاع به سمت تاریکی پیش می‌رود. و همه ما می‌دانیم که شامل چه مواردی می‌شود، درست است؟ قربانی کردن انسان!

فیلم رابین هاردی یک فیلم ترسناک عامیانه است که در عرض چند دقیقه سکانس‌های آن از خنده دار به ناراحت کننده می‌رسد. اگر می‌خواهید یک اثر نزدیک و شبیه به میدسامر آری آستر مشاهده کنید، مرد حصیری بهترین پیشنهاد است.

Hellraiser

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

فیلم کلایو بارکر یا همان Hellraiser که بر اساس رمان «قلب جهنمی» او ساخته شده، یک کابوس «سادومازوخیستی» است که ذهن‌ها، بدن‌ها و خواسته‌های کنجکاوی را بررسی می‌کند. اگر با فیلم کلاسیک «Hellraiser» محصول 1987 کلایو بارکر آشنایی ندارید، باید گفت این فیلم یک اثر تاریک، پیچیده، وحشیانه و کاملاً سادیستی است.

داستان این فیلم چیز عجیبی است: زنی جسد برادر شوهرش را که به تازگی زنده شده و تا حدی شکل گرفته است را کشف می‌کند. او در ادامه شروع به کشتن برای او می‌کند تا بدنش را احیا کند تا بتواند از موجودات شیطانی که پس از فرار از دنیای زیرین سادیستی آنها را تعقیب می‌کنند فرار کند. در این میان بدون شک سنوبیت‌ها، از جمله پین‌هِد، بهترین بخش از فیلم هستند.

The Ritual

۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران ۱۵ تا از بهترین فیلم های ترسناک بریتانیایی تمام دوران

دیوید بروکنر یکی از جذاب ترین کارگردانان ژانری سینمای مدرن است. اولین فیلم بلند او (پس از کار در گلچین‌های ترسناک) The Ritual بود، داستانی درباره گروهی از دوستان که تصمیم می‌گیرند یک سفر پیاده روی به سوئد داشته باشند. آنها بر سر تراژدی به گذشته پیوند می‌خورند، اما ناگهان با حضور شیطانی در جنگل تحت تعقیب قرار می‌گیرند. این یکی در عرض چند دقیقه از درام آزاردهنده به یک ویژگی مخلوق هیولایی تبدیل می‌شود. به فیلم The Descent فکر کنید، اما این اثر به جای دختران قربانی شامل پسران است.

این فیلم دارای طراحی و جلوه‌های‌ میدانی جالبی است که این موجود را به شکلی عالی به مخاطب نمایش می‌دهد و جنگل‌های سوئد محیطی فوق‌العاده خزنده را ایجاد می‌کنند.

Shaun of the Dead

Shaun of the Dead Shaun of the Dead

شان و اِد دو دوست همیشه بازنده هستند. اِد فقط دوست دارد بخورد و بازی‌های ویدیویی انجام دهد و شان در فروش لوازم خانگی کار می‌کند اما همیشه می‌خواهد با بهترین دوستش اد کارهای متفاوت را انجام دهد. پس از یک شب نوشیدن زیاد مشروبات، شان از خواب بیدار می‌شود و خود را در یک شهر پر از زامبی‌ها می‌بیند.

کمدی ترسناک Shaun of the Dead راه ادگار رایت برای معرفی خود به صنعتی با قوانین و دستورالعمل‌های بسیار زیاد بود. طنز این اثر سنگین است، اما کاملاً کاربردی است، حتی برای مخاطبانی که در ابتدا لزوماً با لحن انگلیسی فیلم همراه و متعهد نیستند. این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های زامبی است که تاکنون ساخته شده و یکی از خنده دارترین کمدی‌های ترسناکی است که امروز می‌توانید ببینید.

MovieWeb

برچسب‌ها:

نظر شما