شناسهٔ خبر: 6227014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت‌الله زنجانی در شرح دعای روز بیستم ماه رمضان:

درک مفهوم قرآن و عمل به دستورات آن سبب نجات از گمراهی می‌شود

خبر گزاری رسا ـ آیت الله زنجانی با بیان این‌که فقط نفس قرائت قرآن مهم نیست، گفت: درک معنا و مفهوم قرآن و عمل به دستورات آن در مجموع سبب نجات و رهایی از گمراهی می شود.

صاحب‌خبر -

آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین» گفت: امروز می گوییم خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل کننده آرامش در دل هاى مؤمنان.

 

آیت الله زنجانی در بیان فراز «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ» گفت: در این فراز از خدا تقاضای گشایش همه درهای بهشت را داریم نه یک در که این نکته از دو جهت مورد نظر است. اول آنکه به ما می آموزد از خدا کم نخواهیم از آن منبع لایزال زیاد بخواهیم چرا که ما از یک در هم می توانیم وارد شویم.

 


وی افزود: اما تقاضای گشودن همه درها که در نظر دیگر در روایات اشاره شده، به وجود درهای مختلف بر می گردد اینکه ما از خدا بخواهیم از دری وارد بهشت شویم که ائمه وارد می شوند درخواست بزرگی است و البته از جهتی هم درخواست به این است که خدا توفیق بندگی به گونه ای به ما عطا کند که همه درهای بهشت به خاطر اعمال ما گشوده شوند.

 


استاد سطح عالی حوزه خراسان در فراز «واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ» بیان داشت: همانطور که در خواست باز شدن همه درهای بهشت را داریم از خدا درخواست بستن همه درهای جهنم را داریم که مسلما این ها به اعمال ما مربوط است.

 


وی افزود: باید در کنار این درخواست از خدا، اعمالی را که سبب گشایش ابواب بهشت می شود را انجام دهیم و اعمالی که موجب باز شدن درب های جهنم است را ترک کنیم و این یعنی عمل به دستورات دین و ترک گناه تا جلب رضایت خداوند متعال.

 


آیت الله زنجانی بیان داشت: اینکه در ادامه می گوییم «وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ» و درخواست توفیق قرآن خواندن می کنیم قطعا فقط نفس قرائت مهم نیست هرچند این هم خوب است اما درک معنا و مفهوم قرآن و عمل به دستورات آن در مجموع سبب نجات و رهایی از گمراهی می شود.

 


وی افزود: قرآن خواندن بدون فهم و درک معنا و عمل در این فراز مقصود ما  نیست چرا که کلمه تلاوت با قرائت تفاوت دارد. تلاوت در لغت  و اصطلاح علوم قرآنی خواندن به همراه فهم و عمل به آنچه خوانده شد است اما قرائت فقط مراد خواندن کلام ظاهر است.

 


وی ادامه داد: اینطور بیان می شود که هر تلاوتی قرائت هم هست اما هر قرائتی تلاوت محسوب نمی شود با درک این موضوع روشن می شود که اگر خدا توفیق تلاوت به ما بدهد دو درخواست قبل قطعا برای ما میسر خواهد شد.

 


استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در پایان دعا خدا را اینگونه می خوانیم که «یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین» ای کسی که به قلب مؤمنان آرامش می بخشی این درخواست من را اجابت کن.

 


وی افزود: در جنگ بدر که سختی و مشکلات زیادی برای مسلمانان پیش آمد خداوند آرامشی به قلب آنها عطا کرد که تحمل سختی  و مشقت با صبوری آسان شود. این دو درخواست اول دعا که با توفیق قسمت سوم یعنی تلاوت که درک و فهم قرآن به همراه عمل به آن محقق می شود دارای مسیری دشوار و سخت است که برای تحمل و صبوری در این راه، آرامشی را از خدا می خواهیم که در قلوب مؤمنان ایجاد می کند./933/ت302/ب4