شناسهٔ خبر: 62226042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق:

حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق بدنبال دامن زدن به مشکلات کرکوک است

بغداد - ایرنا - عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: تلاش حزب دموکرات کردستان عراق برای بازگشت به کرکوک، با هدف دامن زدن به مشکلات این استان انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «هیوا محمد» در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العهد عراق اظهار داشت: حزب دموکرات کردستان عراق با تصمیمات دادگاه عالی (فدرال) این کشور با معیارهای دوگانه برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اختلافات درونی حزب دموکرات کردستان عراق گفت: حزب دموکرات به سه بخش تقسیم شده است و اعتراض بارزانی به تصمیم دادگاه فدرال یک موضع شخصی است.

محمد با اعتقاد به اینکه ترکیه به حزب دموکرات کردستان دیکته می‌کند تا به کرکوک بازگردد، اظهار داشت: حزب دموکرات کردستان می‌خواهد برای دامن زدن به مشکلات و اختلافات به کرکوک بازگردد.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیروز (یکشنبه) به رای دادگاه عالی این کشور مبنی بر توقف روند تخلیه مقر عملیات مشترک در شهر کرکوک حمله کرد و در توئیتی نوشت: رای صادره از سوی دادگاه فدرال خنده دار تعبیر می‌شود.

دادگاه عالی فدرال عراق دیروز (یکشنبه) دستور السودانی نخست‌وزیر این کشور برای تخلیه مقر عملیات مشترک در کرکوک و واگذاری آن به حزب دموکرات کردستان عراق را متوقف کرد.

نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) نیز در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس کانادا به ریاست «توم کیمج» بار دیگر با حمله به دولت فدرال (مرکزی) این کشور، طرف‌های سیاسی را به تلاش برای بازگرداندن عراق به دوران دیکتاتوری متهم کرد.

از یک هفته پیش تعدادی از ترکمان‌ها و اعراب در کرکوک مقابل مقر عملیات مشترک این شهر تحصن کرده‌اند تا از تحویل این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق جلوگیری کنند.

اختلاف بر سر این مقر یا ستاد به اتفاقات سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که طی آن نیروهای دولت مرکزی عراق در اکتبر ۲۰۱۷ در عملیاتی با عنوان «اعمال قانون» وارد کرکوک شدند و حزب دموکرات کردستان عراق را از این استان اخراج کردند.

اکنون پس از گذشت ۶ سال، حزب دموکرات کردستان عراق خواستار بازگشت به مقر مورد ادعای خود در کرکوک است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر قصد دولت عراق برای واگذاری این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق، بیش از یک هفته است که مردم و احزاب منطقه در مقابل مقر عملیات مشترک کرکوک تجمع کرده‌اند و می‌گویند که حزب دموکرات کردستان عراق مالک آن نیست و این مقر باید در اختیار دولت باقی بماند.

این تحصن که یک هفته ادامه داشت، موجب بسته شدن جاده استراتژیک جنوب به شمال عراق که از کرکوک می‌گذرد و روزانه هزاران کامیون و خودروی سواری از آن تردد می‌کنند، شده است.

دو روز گذشته درگیری‌هایی در این منطقه به وجود آمد و پلیس استان و در ادامه نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وضعیت منع رفت وآمد اعلام کردند و خواستار بازگشت معترضان به خانه‌های خود شدند.

در این پیوند، رسانه‌های عراق دیروز به نقل از منابع پلیس شهر کرکوک گزارش دادند که منع آمد و شد شب گذشته لغو و جاده کرکوک - اربیل بازگشایی شده است.

نظر شما