شناسهٔ خبر: 62225275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمله مجدد مسرور بارزانی به دولت مرکزی عراق

بغداد - ایرنا - نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) بار دیگر با حمله به دولت فدرال (مرکزی) این کشور، طرف‌های سیاسی را به تلاش برای بازگرداندن عراق به دوران دیکتاتوری متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه العهد عراق، «مسرور بارزانی» امروز در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس کانادا به ریاست «توم کیمج»، نگرانی و تأسف خود را از آنچه که او نقض غیرقانونی حقوق مردم کردستان عراق دانست، ابراز کرد.

وی افزود: اقلیم کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی به تمام تعهدات خود عمل کرده و از نقض غیرقانونی حقوق مردم کردستان عراق که مغایر با مفاد قانون اساسی وعدم احترام به توافقنامه امضا شده بین احزاب تشکیل دهنده دولت است، ابراز نگرانی و تأسف می‌کند.

بارزانی بار دیگر به دولت مرکزی عراق حمله کرد و گفت: اهالی کردستان عراق هرگز از حقوق مشروع و قانونی خود دست نخواهند کشید و برابر فشار و تهدید طرف‌هایی که می‌خواهند عراق را به دوران دیکتاتوری بازگردانند و مردم کردستان عراق را سرکوب، تحت سلطه و آزار و اذیت قرار دهند، تسلیم نخواهند شد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق پیشتر نیز به رای دادگاه عالی این کشور مبنی بر توقف روند تخلیه مقر عملیات مشترک در شهر کرکوک حمله کرد و در توئیتی نوشت: رای صادره از سوی دادگاه فدرال خنده دار تعبیر می‌شود.

دادگاه عالی فدرال عراق دیروز (یکشنبه) دستور السودانی نخست‌وزیر این کشور برای تخلیه مقر عملیات مشترک در کرکوک و واگذاری آن به حزب دموکرات کردستان عراق را متوقف کرد.

این دادگاه ساعاتی پس از دریافت شکایت «وصفی عاصی» رهبر قبیله «العبید» که در حال حاضر نماینده اعراب در جنوب کرکوک است، بلافاصله دستور توقف عملیات تخلیه مقر عملیات مشترک در کرکوک را صادر کرد.

در همین حال سخنگوی جبهه ترکمان‌های عراق در گفت وگو با شبکه العهد گفت: حزب دموکرات کردستان عراق می‌تواند در کرکوک فعالیت سیاسی داشته باشد، اما حق ندارد بر مقر فرماندهی مشترک در کرکوک که نمادی از اعمال قانون در این استان است، دست اندازی کند.

«محمد سمعان» سخنگوی جبهه ترکمان عراق در این گفت وگو، اصرار حزب دموکرات کردستان عراق بر تصرف ساختمان مقر پیشرفته فرماندهی عملیات مشترک در کرکوک را تلاشی برای سنگ اندازی مقابل دولت عراق دانسته و افزوده بود: بیش از یک هفته است که اقشار ترکمان‌ها و عرب‌ها با تحصن مسالمت‌آمیز در مقابل ساختمان مقر فرماندهی عملیات مشترک، حاضر به واگذاری این ساختمان که نماد اعمال حاکمیت قانون است به حزب دموکرات کردستان عراق نشدند.

از یک هفته پیش تعدادی از ترکمان‌ها و اعراب در کرکوک مقابل مقر عملیات مشترک این شهر تحصن کرده‌اند تا از تحویل این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق جلوگیری کنند.

اختلاف بر سر این مقر یا ستاد به اتفاقات سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که طی آن نیروهای دولت مرکزی عراق در اکتبر ۲۰۱۷ در عملیاتی با عنوان «اعمال قانون» وارد کرکوک شدند و حزب دموکرات کردستان عراق را از این استان اخراج کردند.

اکنون پس از گذشت ۶ سال، حزب دموکرات کردستان عراق خواستار بازگشت به مقر مورد ادعای خود در کرکوک است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر قصد دولت عراق برای واگذاری این مقر به حزب دموکرات کردستان عراق، بیش از یک هفته است که مردم و احزاب منطقه در مقابل مقر عملیات مشترک کرکوک تجمع کرده‌اند و می‌گویند که حزب دموکرات کردستان عراق مالک آن نیست و این مقر باید در اختیار دولت باقی بماند.

این تحصن که یک هفته ادامه داشت، موجب بسته شدن جاده استراتژیک جنوب به شمال عراق که از کرکوک می‌گذرد و روزانه هزاران کامیون و خودروی سواری از آن تردد می‌کنند، شده است.

دو روز گذشته درگیری‌هایی در این منطقه به وجود آمد و پلیس استان و در ادامه نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور وضعیت منع رفت وآمد اعلام کردند و خواستار بازگشت معترضان به خانه‌های خود شدند.

در این پیوند، رسانه‌های عراق دیروز به نقل از منابع پلیس شهر کرکوک گزارش دادند که منع آمد و شد شب گذشته لغو و جاده کرکوک - اربیل بازگشایی شده است.

نظر شما