شناسهٔ خبر: 62218224 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فاصله اندک کهگیلویه و بویراحمد با منطقه سبز گازرسانی

استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود گستردگی مناطق روستایی و پراکندگی این روستاها در نواحی کوهستانی با سبز شدن در گازرسانی فاصله اندکی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدمات‌رسانی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد با موقعیت جغرافیایی خاص و وجود مناطق کوهستانی نسبت به مناطق هموار هزینه‌بر است. اگرچه خدمات‌رسانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حال انجام است و بعضی مناطق از بند محرومیت مطلق رها شده‌اند، اما نبود زیرساخت‌ها و خدمات همچون شبکه آب پایدار، گازرسانی، جاده آسفالت شده، امکانات آموزشی، بهداشتی و ورزشی در بعضی مناطق مشهود است.

گازرسانی به مناطق مختلف کشور و تبدیل آن‌ها به منطقه سبز از سیاست‌های وزارت نفت است، استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود گستردگی مناطق روستایی و پراکندگی این روستاها در نواحی کوهستانی با سبز شدن در گازرسانی فاصله اندکی دارد.

بیش از ۴۴ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، مناطقی که با مشکلات زیادی در برخورداری از امکانات رفاهی عمومی مواجه است. تبدیل شدن استان کهگیلویه و بویراحمد به منطقه سبز در امر گازرسانی، علاوه بر رفاه و آسایش مردم موجب حفظ منابع طبیعی خواهد شد.

مردم مناطق مختلف استان که از نعمت گاز بی‌بهره هستند برای پخت‌وپز، تأمین گرمای خانه در فصول سرد سال و سایر نیازهای خود به سوخت، به اجبار دست به تبر می‌شوند و به قطع درختان و تبدیل آن به هیزم روی می‌آورند؛ سیاست دولت در تحویل پَنل و آبگرمکن خورشیدی به مناطقی که شبکه گاز ندارد نیز در راستای حفظ منابع طبیعی انجام شده است.

فاصله اندک کهگیلویه و بویراحمد با منطقه سبز گازرسانی

پروژه گازرسانی به بخش زیلایی، آرزویی که رنگ واقعیت می‌گیرد

یکی از بزرگترین پروژه‌های گازرسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد، مربوط به منطقه «زیلایی» در شهرستان مارگون است. این پروژه که از منطقه لردگان استان چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود و به منطقه زیلایی در شهرستان مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد می‌رسد، با تلاش جهادی ۱۰۰ نیروی متخصص در جریان بوده و قرار است شعله‌های گاز را به ۹۰ روستای منطقه زیلایی شهرستان مارگون برساند.

مهدی روشنفکر، نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: ۱۰ هزار خانوار استان در دو سال فعالیت دولت سیزدهم از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

وی از زحمات استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مجموعه شرکت گاز استان قدردانی کرد و افزود: شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم خدمات ارزنده‌ای ارائه داده است. تمام شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار هستند و نزدیک به ۹۶ درصد از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی شده است.

نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: برای گازرسانی به دهستان زیلایی، ۱۷۴ میلیارد تومان از وزارت نفت اخذ شده و گازرسانی در دورافتاده‌ترین منطقه استان در حال انجام است.

روشنفکر ادامه می‌دهد: علاوه بر بهره‌مندی مردم ۹۰ روستا در بخش «زیلایی» بیش از ۶۰۰ خانوار در چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، گازرسانی به بعضی مناطق در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون «سیلاب و کلوار» چهار تا پنج برابر بیشتر از سایر مناطق است. گازرسانی به روستاهای منطقه «سیلاب و کلوار» نیز در دستور کار قرار گرفته و قرار است گازرسانی به آن‌ها از طریق استان خوزستان انجام شود.

فاصله اندک کهگیلویه و بویراحمد با منطقه سبز گازرسانی

از افتتاح و کلنگ‌زنی ۴۱ طرح گازرسانی در هفته دولت تا گازرسانی به دو بخش چاروسا و دیشموک

در همین پیوند ریحان بهادر، مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌کند: طول پروژه گازرسانی به زیلایی ۱۶۲ کیلومتر بوده و نزدیک به ۲۰ ماه است که تلاش برای برآورده شدن آرزوی مردم ۹۰ روستا در دور افتاده‌ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد، پس از سال‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: این پروژه پس از گذشت سال‌ها، آرزوی ۹۰ روستای زیلایی شهرستان مارگون را محقق می‌کند و گام بزرگی در راستای تبدیل شدن استان به منطقه سبز است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۴۱ پروژه گازرسانی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و کلنگ‌زنی شده است، خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از پروژه‌های مهم در سطح استان، گازرسانی به روستاهای دو بخش چاروسا و دیشموک در شهرستان کهگیلویه است.

بهادر با تاکید بر اینکه عملیات نصب ۱۸۰۰ علمک گاز در بخش‌های چاروسا و دیشموک آغاز شده است، می‌گوید: در دولت سیزدهم ۱۵۱ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و قرار است در این طرح ۴۳ روستا از نعمت گاز برخوردار شوند.

وی اضافه می‌کند: قبل از دولت سیزدهم، تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز ۹۰۷ روستا بوده که در دولت سیزدهم این عدد به ۱۰۵۸ رسیده است.

نظر شما