شناسهٔ خبر: 62213606 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

چهار فضانورد ایستگاه فضایی با دراگون به زمین بازگشتند

upi

صاحب‌خبر -

شب گذشته فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس تیم فضانوردانCrew-6  را از ایستگاه فضایی خارج کرده و قرار است امروز دوشنبه به زمین باز گردد.

به گزارش سیناپرس، چهار فضانورد ماموریت Crew-6  ایستگاه فضایی را به همراه فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس ترک کرده اند و سازمان فضایی ناسا در این رابطه اعلام کرد:فضاپیمای فوق الذکر قرار است در ساعت ۱۲ و ۷ دقیقه بامداد امروز دوشنبه به وقت محلی ( ۷ و ۴۰ دقیقه صبح به وقت ایران ) در اقیانوس اطلس در نزدیکی سواحل فلوریدا در نزدیکی منطقه جکسون ‌ویل فرود آید. این عملیات کمتر از یک هفته پس از خسارات گسترده طوفان Idalia به بخش‌هایی از این ایالت، انجام می شود.

گفتنی است فضانوردان Crew-6 ابتدا قرار بود روز شنبه به سمت زمین حرکت کنند اما برنامه پروازی آن ها به دلیل بروز این طوفان سنگین در منطقه فرود، به تعویق افتاد.این عملیات نشان دهنده تکمیل یک ماموریت علمی شش ماهه برای فضانوردان ناسا، استفان بوون و وودی هوبرگ، فضانورد امارات متحده عربی، سلطان النیادی و فضانورد روسی آندری فدیایف بود.

بر اساس گزارش ناسا در این رابطه، کنترل‌ کننده‌ های مأموریت ناسا روز جمعه مشخص کردند که فضاپیمای اندیور دراگون در حالی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر متصل بود، در شرایط مناسبی به سر برده و به همین دلیل فضانوردان آن را برای جدا شدن از ایستگاه مداری و ورود مجدد به زمین آزاد کردند. شایان ذکر است که قبل از حرکت روز جمعه  کلیه عملکرد های این فضاپیمای در تمام سیستم‌ های آن بررسی شد.

در واقع تاخیر رخ داده در اجرای این ماموریت، به دلیل مشکلات رخ داده در منطقه فرود پیش بینی شده بوده و تیم های عملیاتی هیچ محدودیتی برای پرواز از ایستگاه فضایی نداشتند و عملیات جدا شدن دراگون از بدنه ایستگاه نیز بدون هیچ مشکل خاصی انجام شد.

به گفته ناسا، تیم Crew-6 در طول اقامت خود در مدار زمین در عملیات های تعمیر و نگهداری ایستگاه فضایی بین المللی شرکت کرده و همچنین فعالیت های تحقیقاتی متعددی انجام داده و نمایش های فناوری برنامه ریزی شده را در طول اقامت خود ارائه کردند.

به گزارش سیناپرس،کلیه مراحل جدا شدن از ایستگاه فضایی و عملیات فرود دراگون به زمین توسط تلویزیون ناسا با پخش زنده پوشش داده شد.احتمالا در هنگام تنظیم این خبر، فضانوردان فوق به زمین بازگشته اند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

نظر شما