شناسهٔ خبر: 62209285 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در هانگژو نتیجه نگرفتیم، انتقاد کنید!

وزنه‌برداری فعلاً پرحاشیه‌ترین نشست خبری فدراسیون‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی بوده است. در ادامه سلسه نشست‌های خبری در کمیته ملی المپیک، رؤسای فدراسیون‌های قایقرانی، ووشو و وزنه‌برداری مقابل خبرنگاران قرار گرفتند و ضمن تشریح وضعیت تیم‌ها و نمایندگان اعزامی به سؤالات اصحاب رسانه نیز پاسخ دادند.

صاحب‌خبر -

در پیش بودن بازی‌های آسیایی، حساسیت فدراسیون‌ها را برای پاسخگویی به سؤالات بیشتر کرده است. اعزام کیفی کاروان به هانگژو باعث شده بحث کسب مدال در رأس امور قرار بگیرد. نکته مشترک بین سه رشته قایقرانی، ووشو و وزنه‌برداری تأکید رؤسای آن‌ها بر کسب حداکثر مدال در بازی‌های آسیایی بود.
IOC کار را سخت کرده است
سجاد انوشیروانی که این روز‌ها فدراسیونش با بدهی میلیاردی دست به گریبان است در صحبت‌هایش تأکید کرد هیچ یک از وزنه‌برداران اعزامی کم‌کاری نخواهد کرد. تیم‌ملی وزنه‌برداری پیش از حضور در بازی‌های آسیایی باید در مسابقات جهانی عربستان روی تخته برود و با برترین‌های جهان رقابت کند. رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در ابتدای صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد: «وزنه‌برداری ایران در شرایطی ویژه قرار دارد. رقابت‌های جهانی عربستان، انتخابی اصلی المپیک است. بلافاصله پس از آن بازی‌های آسیایی را داریم و این رویداد برای کشور بسیار مهم است. از سال گذشته اردو‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم. منتها IOC شرایط را برای این رشته سخت کرده است، در جهانی ۱۰ وزن داریم و در بازی‌های آسیایی هفت وزن. در المپیک تنها پنج وزن حضور دارند و این مسئله ما را با چالش مواجه کرده است. در رویداد‌هایی که شرکت کردیم تا جایی که می‌توانستیم مدال گرفتیم تا دید جامعه نسبت به وزنه‌برداری تغییر کند. فدراسیونی که تحویل گرفتیم شرایطش بسیار پیچیده و سخت بود، ولی با همت دوستان سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم، ولی انتظاراتی هم از وزارت ورزش داریم.»
مدیریت هزینه
انوشیروانی در خصوص بدهی ۶ میلیاردی اظهار داشت: «این بدهی مربوط به شرکت توسعه بابت اجاره‌های ۱۰ سال گذشته است. اکثر فدراسیون‌ها مشکل بدهی را دارند. با توجه به هزینه‌های سنگینی که فدراسیون‌ها بابت اردو‌ها پرداخت می‌کنند شرایط واقعاً سخت شده است. برای مدیریت هزینه‌ها و اعزام با کیفیت به بازی‌ها، تیم در سه گروه به هانگژو اعزام خواهد شد. هر وزنه‌بردار پنج یا شش روز زودتر به چین اعزام می‌شود.» در ادامه این نشست، سؤال یکی از خبرنگاران که در مورد وعده جذب اسپانسر بود باعث عصبانیت رئیس فدراسیون شد. سجاد انوشیروانی در واکنش به سؤال مطرح شده، گفت: «برخی تا چند ماه پیش که در فدراسیون بودند نظر دیگری داشتند و حالا علیه وزنه‌برداری می‌نویسند. در این مدت اسپانسر‌های زیادی جذب کردیم. حساب فدراسیون مشخص است. درآمدی که در ۱۵ماه اخیر کسب کردم در فدراسیون‌های قبلی به دست نیامده است. برخی دوستان شانتاژ می‌کنند! وزنه‌برداری نیاز به حمایت دارد، چراکه پشتوانه‌سازی نشده و این مسئله برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرده است. با توجه به شرایط سخت کشور، ما دست از تلاش نکشیدیم. قبول دارم انتظار از رشته ما بالاست، ولی داشته‌هایمان را نیز در نظر بگیرید. تحقیق کنید ببینید زیرساخت‌های ما در چه شرایطی قرار دارد. مشکلات را به مسئولان اعلام کردیم که قول دادند مشکل تجهیزات تا آخر سال حل شود. تا قبل از آمدن مدیریت فعلی هیئت استان‌های ما حقیر شده بودند. دو سال و نیم از حضورمان گذشته و اگر نتایج خوبی نگرفتیم انتقاد کنید. اگر در هانگژو نتیجه نگرفتیم، آن‌وقت می‌توانید انتقاد کنید. اگر تا امروز توانستیم فدراسیون را مدیریت کنیم، به‌خاطر حضور اسپانسرهاست.»
قول مدال دروغ است
وزنه‌برداری با هفت ملی‌پوش مرد و سه ملی‌پوش زن جدال سختی با رقبا خواهد داشت. نواب نصیرشلال، سرمربی تیم‌ملی مردان روی این موضوع تأکید داشت: «با هفت وزنه‌بردار در چهار وزن اعزام خواهیم شد. بعد از مسابقات جهانی بهترین‌ها را برای آسیایی انتخاب خواهیم کرد. اکثر بچه‌های ما شانس کسب مدال هستند، اما شرایط روز مسابقه تعیین‌کننده است. روند پیشرفت بچه‌ها به‌گونه‌ای است که حتی به کسب مدال طلا هم امیدواریم. در این وانفسای نبود وزنه‌بردار با توجه به تلاش‌ها و افزایش رکورد، طلا هم خواهیم گرفت. برای رنگ مدال قول دادن دروغ است.»
مشکلات قایقرانی
به گفته علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی، این فدراسیون بیشترین ورزشکار را در هانگژو خواهد داشت: «۲۴ ورزشکار در رشته‌های روئینگ، اسپرینگ (کانو و کایاک) و اسلالوم خواهیم داشت. ما بیشترین ورزشکار را بین تیم‌های دیگر داریم. کم شدن آب دریاچه و غیراستاندارد بودن تنها پیست روئینگ از جمله مشکلات ما بودند. تلاش می‌کنیم تاریخی‌ترین نتیجه قایقرانی را در هانگژو بگیریم. به خانواده قایقرانی اعتماد کامل دارم. غیر از کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و وزارت نیرو، دیگر چه ارگانی به ما توجه کرد؟! در بخش تجهیزات قایق‌های ما سال‌هاست که در گمرگ خاک می‌خوردند، آیا مسئولان در این مسئله کمکی به ما کردند؟ تلاش می‌کنیم خانواده قایقرانی را زنده نگه داریم. هیچ ورزشکاری کم‌فروشی نمی‌کند و همه برای بهترین نتیجه تلاش می‌کنند.»
بی‌توجهی وزرای ورزش
فدراسیون ووشو در هانگژو ۲۰ نماینده در دو رشته ووشو و کوراش خواهد داشت. امیر صدیقی، رئیس این فدراسیون ضمن انتقاد از وزرای پیشین ورزش از تلاش ووشوکاران و کوراش‌کاران ایران برای موفقیت در بازی‌ها آسیایی گفت: «دو سال سخت را در فدراسیون پشت سر گذاشتیم. حضور کیومرث هاشمی برای ورزش خوب است. امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای باشد که وزیر قبل از بازی‌های آسیایی انتخاب شود. حضور سرپرست وزارت و رئیس کمیته المپیک در اردوی ووشو اتفاق خوبی بود. پنج سال بود هیچ وزیر ورزشی به اردوی ما نیامده بود. شرایط رقابتی نابرابری با حریفان داریم. چین مهد ووشوست و ازبکستان رقیب ما در کوراش محسوب می‌شود. انتظارات از فدراسیون ووشو بسیار زیاد است، ولی باید واقع‌گرایانه به این موضوع نگاه کرد. ما حتی برای خرید تجهیزات هم مشکل داشتیم. دو رشته کاملاً متفاوت را تحت پوشش داریم. رقمی که تعیین شده بسیار کم است و دو، سه ماه از هزینه‌هایمان را پوشش می‌دهد. البته قول حمایت و جبران به ما داده شده است. وزارت ورزش هم در این چند ماه کمک‌های زیادی کرده است. نمی‌توانیم تعداد مدال‌ها را از قبل پیش‌بینی کنیم. هدفمان این است که نتایج گذشته را تکرار کنیم. اگر موفق شویم، دستاورد بزرگی برایمان خواهد بود.»

نظر شما