شناسهٔ خبر: 6219578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

سرنوشت عضویت ایران در "شانگهای"

معاون رئیس‌جمهور روسیه گفت که تصمیم‌گیری درباره‌ عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پس از لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه این کشور انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یوری اوشاکوف، معاون رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفت: ایران درخواست عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای را ارائه داده و این درخواست در حال بررسی است اما تصمیم‌گیری درباره‌ پذیرش درخواست عضویت ایران پس از لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور انجام خواهد شد که این امر نیز منوط به پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.
 
این معاون رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: سپس کشورهای عضو رایزنی‌ها درباره‌ چارچوب پذیرش ایران در سازمان را آغاز و آن را تعیین می‌کنند.
 
سازمان همکاری‌های شانگهای یک ائتلاف برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی است که در خرداد ماه 1380 توسط شش کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
 
ایران نیز در تیرماه 1384 در جریان اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در پایتخت قزاقستان به عضویت ناظر در این سازمان درآمد و از آن زمان تاکنون در تمامی نشست‌های ساختاری سازمان در بالاترین سطح شرکت داشته است.
 
اوشاکوف در ادامه این گفت‌وگو به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: مسکو امیدوار است که رایزنی‌های هسته‌ای در وین با موفقیت به سرانجام برسد و آن‌گونه که به نظر می‌آید این دقیقا همان چیزی است که اتفاق خواهد افتاد.
 
وی تاکید کرد:‌ ما به معنای واقعی امیدواریم که در جریان این دور از مذاکرات پیشرفت‌های لازم حاصل شود و همه چیز نشان از همین اتفاق دارد.
 
مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی هم اکنون با حضور هیات‌های مذاکره کننده در پایتخت اتریش در جریان است. هم‌زمان با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل هفت ژوئیه برای حصول توافق نهایی وزرای امور خارجه تمام طرف‌ها به وین سفر کرده و به تلاش‌های خود برای رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه می‌دهند.
 
به گزارش ایسنا، هند، پاکستان، مغولستان و افغانستان دیگر کشورهای عضو ناظر در این سازمان هستند و در سپتامبر 2014 هند و پاکستان نیز به طور رسمی درخواست عضویت خود در سازمان شانگهای را ارائه داده‌اند.
 
اجلاس بعدی سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای قرار است آخر هفته جاری به مدت دو روز در روسیه برگزار شود.
 
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قرار است به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روسیه‌ای‌اش برای شرکت در این اجلاس روز پنج‌شنبه به روسیه سفر خواهد کرد.

نظر شما