شناسهٔ خبر: 62189097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آغاز ساخت راه آهن شلمچه- بصره

عملیات اتصال ریلی ایران به عراق با حضور مخبر و نخست‌وزیر عراق کلید خورد

صاحب‌خبر -


عملیات اجرائی راه آهن شلمچه- بصره که موجب اتصال ریلی ایران به عراق می‌شود با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق آغاز شد.
عملیات اجرائی ۳۲ کیلومتر راه‌آهن شلمچه تا بصره، دیروز ۱۱ شهریورماه با حضور محمد مخبر؛ معاون اول رئیس‌جمهور ایران و محمد شیاع السودانی؛ نخست‌وزیر عراق در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، آغاز شد.
راه آهن شلمچه- بصره که ایران را به کربلا و بغداد وصل می‌کند؛ می‌تواند خطوط ریلی ایران و عراق را هم از منطقه «بوکمال» به خاک سوریه و مدیترانه برساند. همچنین به عنوان راهی مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا محسوب می‌شود. هزینه کل پروژه طبق آنچه که در هیئت دولت عراق مصوب شده، حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.
براساس اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران هر خط ریلی در این طرح بین هشت تا ۱۰ میلیون تن امکان جابه‌جایی بار دارد و در حوزه مسافری نیز ظرفیتی حدود ۱۲ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.
خط آهن راهبردی غرب آسیا
به گزارش ایسنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، پروژه راه آهن شلمچه- بصره را یک طرح راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا خواند که علاوه‌بر اتصال راه آهن دو کشور می‌تواند تکمیل‌کننده مسیرهای بین‌المللی حمل ‌و نقل نیز باشد. در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان، این مسیر مهم با همراهی دو کشور حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می‌رسد.
معاون اول رئیس‌جمهور ایران، اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و ادامه داد: با تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه ‌بر جهش فوق‌العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند. همچنین امیدواریم این خط پس از راه‌اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه‌ای داشته باشد.
مخبر افزود: همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دو کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب نیاز دارند و جزء راهبردهای جدی ما است. این پروژه یکی از مواردی است که از پیش از انقلاب، مدنظر ایران و عراق بوده که تکمیل نشده است.
او ادامه داد: با این 32 کیلومتری که‌ از شلمچه به بصره می‌رود ایران به مدیترانه وصل می‌شود. ضمن اینکه برای همه کشورهای غرب آسیا موقعیت مهمی به‌شمار می‌رود. خوشبختانه پیشبرد این طرح توسط دولت عراق مصوب شده و نخست‌وزیر عراق هم مصمم به تکمیل آن است.
توافق با سوریه در راستای ارتباط ریلی
مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهر‌سازی هم در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه در جمع خبرنگاران، با ‌اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه- بصره اظهار کرد: احداث راه آهن شلمچه به بصره حدود ۴۰ سال به دلایل متعدد محقق نمی‌شد ولی دیروزعملیات اجرایی این پروژه آغاز شد. طول این ریل ۳۲ کیلومتر است که ۱۶ کیلومتر در خاک ایران و ۱۶ کیلومتر در خاک عراق انجام می‌شود.
وزیر راه و شهر‌سازی ادامه داد: مقرر شد تا زمین‌های مورد نیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریع‌تر انجام شود.
بذرپاش افزود: توافق شد تا این مسیر ریل و احداث پل متحرک روی رود شط‌العرب، ظرف یک‌سال و نیم به اتمام برسد. چنانچه در حین انجام کار قدری زمان طولانی‌تر شد توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد. با بهره‌برداری از این پروژه، مسیر جدیدی برای تردد زائران اربعین حسینی فراهم خواهد شد تا سفر آنان تسهیل شود.
او ادامه داد: همچنین توافقی با سوریه انجام شده است تا بتوانیم از طریق ریلی با این کشور نیز در ارتباط باشیم. پس از توافقات امروز و در زمینه توسعه روابط، یک پیمان سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مدیریت تردد در مرزهای عراق
او درباره سفرهای اربعین اظهار کرد: اقدامات مفصلی در چند ماهه منتهی به اربعین از سوی وزارت راه و شهر‌سازی در شش پایانه مرزی مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین، خسروی و باشماق انجام شده است. کل مسیر ۹۳ کیلومتری ایلام به مرز مهران چهارخطه شده است. همچنین همه پایانه برکت که سال گذشته خاکی بود، آسفالت و برای آسایش زوار سایبان نصب شده است. اقداماتی در پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران از جمله مسقف کردن پایانه و نصب مه پاش و... انجام شده است. همچنین در دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.
وی افزود: در پایانه مرزی چذابه ۵۰ هزار پارکینگ و در پایانه مرزی شلمچه نیز زیرساخت‌های خوبی آماده شده است. در مرز خسروی نیز ۳۵ کیلومتر باقی مانده منتهی به این مرز چهارخطه شد. همچنین در پایانه نیز اقدامات خوبی انجام شده است. تاکنون در هیچ کدام از پایانه‌های مرزی کشور مشکل حمل ‌و نقل به وجود نیامده است و امیدواریم در موج برگشت‌ها نیز بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم و با مشکلی مواجه نشویم.
اسفند ۱۴۰۳؛ پایان احداث راه‌آهن شلمچه- بصره
همچنین سید میعاد صالحی؛ مدیرعامل راه‌آهن درباره آخرین وضعیت ساخت راه‌آهن شلمچه- بصره توضیح داد: ریل‌گذاری در خاک ایران انجام شده و حتی بخشی از ریل را وارد خاک عراق کرده‌ایم و یک سکوی مسافری هم ساخته شده است و می‌توانیم ایستگاه مسافری شلمچه را نیز توسعه داده و خطوط را اضافه کنیم. طبق تفاهمی که امضا شده، حدود شش ماه بحث مین‌ روبی و باقی زمان نیز برای رو‌سازی و زیر‌سازی این ۳۲ کیلومتر خواهد بود.
گفتنی است، احداث خط آهن شلمچه – بصره یکی از وعده‌های آخوندی؛ وزیر راه و شهر‌سازی دولت قبل در سال 93 بود که مثل خیلی از وعده‌های دولت روحانی، سرخرمن ماند.

برچسب‌ها:

نظر شما