به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز وارد خوزستان شدتد تا پس از دو دهه انتظار پروژه راهآهن شلمچه ـ بصره را به ثمر برساند.
اهتمام ایران و عراق برای اجرای خط ریلی شلمچه به بصره
معاون اول رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه آیتالله جمی آبادان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط راه آهن شلمچه به بصره گفت: خط ریلی شلمچه به بصره سابقه بیش از 40 سال دارد که متاسفانه برای سالها اقدامی در این خصوص انجام نشد؛ گرچه چندین نوبت اراده بر انجام این پروژه بود اما به دلیل موانع مختلف این کار انجام نشد.
وی افزود: خوشبختانه با تصمیمی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق به صورت مشترک گرفته شد و اهتمامی که نخست وزیر عراق داشت، مشکلات اجرایی این پروژه رفع شد و عمملیات اجرایی آن امروز آغاز می شود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز همچنین در بازدید از مرز شلمچه و مهران با زوار عزیز دیدار خواهیم داشت. با توجه به مشکلات سال گذشته دولت خوشبختانه امسال زیرساختهای وسیعی تدارک دید و کارهای مهمی در کلیه مرزها انجام شد؛ البته دولت و مردم عراق نیز همکاری خوبی داشتند و تردد روان زائران حاصل این رویکرد بوده است.
ماجرای تأخیر در عملیات اجرایی پروژه راهآهن شلمچه ـ بصره
عملیات اجرایی پروژه راهآهن شلمچه ـ بصره امروز در حالی آغاز میشود که موضوع اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق از دو دهه قبل به عنوان یک پروژه راهبردی مهم در مذاکرات مقامات ارشد دو کشور مطرح شده و چندین بار در خصوص اجرای آن تفاهم شد که به دلایل مختلف و بهانهتراشیهای گوناگون و علیرغم چندین مصوبه شورای عالی امنیت ملی به نتیجه منجر نشد و علیرغم اهتمام و اعلام آمادگی چندین باره وزارت راه و شهرسازی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران در انجام این پروژه، وزارت حمل و نقل و راه آهن عراق با عنوان انتظار برای استقرار دولت جدید انجام کار را به حالت تعلیق نگه داشته بودند.
تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق میشود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه خواهد شد.
همچنین این خط پس از راه اندازی نقش ویژهای در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهرهای زیارتی نجف و کربلا ایفا خواهد کرد.
خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال مابین شلمچه تا بصره که طولی حدود 32 کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.
در این پروژه 16 کیلومتر ابتدایی میادین مین پاکسازی نشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مین روبی را انجام دهد. پس از آن حدود 16 کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدودا هزار متری با دهانه متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده است از سوی ایران مطالعه و اجرا شود.
مخبر دزفولی پیش از عزیمت به این سفر یکروزه گفت: در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان و پس از دو سال پیگیری مداوم این مسیر مهم با همراهی دو کشور حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می رسد و امیدواریم بتواند برای هر دو کشور ایران و عراق و همچنین کشورهای منطقه منشا خیر و برکت باشد.
معاون اول رئیس جمهور اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و افزود: با تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر جهش فوق العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند.
همچنین امیدواریم این خط پس از راه اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه ای داشته باشد.پروژه راه آهن شلمچه بصره یک طرح راهبردی برای ایران و عراق محسوب میشود که علاوه بر اتصال راه آهن دو کشور می تواند تکمیل کننده مسیرهای بینالمللی حمل و نقل نیز باشد.
گفتنی است امروز در مراسمی با حضور معاون اول رئیسجمهور ایران و نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی عملیات اجرایی 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره آغاز می شود.
انتهای پیام/735/.
∎