شناسهٔ خبر: 62185604 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی:

هدفمند کردن یارانه‌های حوزه مسکن ضروری است

نرگس رزبان معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ضمن اشاره به ضرورت استفاده هدفمند از یارانه‌های دولتی در بخش مسکن گفت: دولت یارانه‌های بسیاری را در حوزه مسکن، در قالب زمین، یارانه نرخ سود تسهیلات، اصل تسهیلات، یارانه‌های انرژی و یارانه‌های مربوط به خدمات و انشعابات در بخش مسکن اعطا می‌کند که هدفمند شدن آن‌ها می‌تواند دستاورد خوبی در کاهش فقر مسکن داشته باشد.

صاحب‌خبر -

نرگس رزبان معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت تامین مسکن در کشور گفت: بررسی شاخص‌های مختلف سنجش فقر مسکن، روند خوب اوضاع کیفی مسکن در ایران را نشان می‌دهد. همچنین چشم‌انداز خوبی برای کیفیت مسکن پیش‌بینی می‌شود؛ اما به لحاظ اقتصادی، شاخص‌ها روند نزولی داشته‌‌اند و این وضعیت تشدید کننده فقر مسکن بوده است. دولت باید با اعطای جهت‌دار یارانه‌های مسکن در صدد تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد باشد.

رزبان بیان کرد: در زمینه مسکن، تحلیل‌های مختلفی می‌توان ارائه داد. اما اگر خیلی عمیق شویم، اولین مسئله شکاف طبقاتی است؛ یعنی همان‌طور که در نتیجه تورم، شکاف طبقاتی در میان مردم به وجود می‌آید همین شکاف در بخش مسکن نیز به وجود می‌آید؛ به این معنا که کیفیت مسکن در طبقات بالاتر جامعه رو به رشد و در طبقات پایین‌تر رو به افول است. شکاف برخورداری از مسکن مناسب روز به روز در حال افزایش است. حتی شاید این شکاف از خود شاخص فقر مسکن نیز مهم‌تر باشد.

هدفمند کردن یارانه‌های حوزه مسکن ضروری است

این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: طی سال‌های گذشته، دولت یارانه‌های بسیار زیادی را در حوزه مسکن، در قالب زمین، یارانه نرخ سود تسهیلات، اصل تسهیلات، یارانه‌های انرژی در بخش مسکن و یارانه‌های مربوط به خدمات و انشعابات، اعطا کرده که اگر اعداد و ارقام مربوط به آن‌ها برآورد شود رقم بسیار زیادتر از انتظار خواهد بود؛ اما مسئله اینجاست که خروجی اعطای این یارانه کمتر از انتظار بوده است.

وی افزود: اینکه یارانه به چه سمتی برود، در قالب زمین باشد یا نرخ سود یا کمک به شبکه بانکی برای توانمندسازی باشد یا حتی بازار رهن ثانویه را تقویت کند، بسیار مهم است. یعنی در واقع یک‌بار باید روی نظام ارزیابی حوزه مسکن، چه در حوزه ساخت و چه در حوزه یارانه‌ها، بازنگری شود و یارانه‌ها به صورت هدفمند و جهت‌دار به سمت تامین مسکن گروه‌های کم درآمد، با اولویت خیلی فوری برای کاهش شکاف فقر مسکن، روانه شوند و بتوانند مسکن حداقلی را برای آن‌ها تامین کنند.

انتهای پیام/ مسکن

نظر شما