شناسهٔ خبر: 62139307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بمب‌های اتمی آمریکا به انگلیس باز می‌گردند

ارتش آمریکا در صدد است با هزینه ۵۰ میلیون دلاری، پایگاه هوایی اش را در منطقه سافولک (Suffolk) انگلیس، برای استقرار دوباره بمب‌های اتمی آمریکا آماده سازد.

صاحب‌خبر -

بمب‌های اتمی آمریکا به انگلیس باز می‌گردندبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ارتش آمریکا در صدد است با هزینه ۵۰ میلیون دلاری، پایگاه هوایی اش را در منطقه سافولک (Suffolk) انگلیس، برای استقرار دوباره بمب‌های اتمی آمریکا آماده سازد.
روزنامه گاردین نوشت ارتش آمریکا با بودجه ۳۹ میلیون پوندی، سال آینده پایگاه هوایی لیکن هیث (Lakenheath) را در منطقه سافولک انگلیس اماده می‌کند تا پس از ۱۵ سال، دوباره بمب‌های اتمی آمریکا در آن ذخیره شود. ارتش آمریکا به کنگره آن کشور اطلاع داده است به منظور"ماموریت‌های بالقوه تضمینی"، در صدد است پایگاه هوایی لیکن هیث را تجهیز کند تا خوابگاهی ۱۴۴ نفری در آن بسازد. به نوشته گاردین، کارشناسان می‌گویند این اصطلاح مبهم را پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، معمولا برای انتقال بمب‌های اتمی به کار می‌برد. عملیات ساخت خوابگاه نظامیان آمریکایی قرار است از ماه ژوئن سال آینده در انگلیس آغاز شود که تا فوریه سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت و آخرین نشانه‌های تصمیم آمریکا، به منظور استقرار دوباره بمب‌های هسته‌ای در خاک انگلیس به شمار می‌رود.
مت کوردا (Matt Korda)، عضو فدراسیون دانشمندان آمریکایی (Federation of American Scientists) نخستین بار این طرح را در گزارش بودجه آمریکا متوجه شد و گزارش داد. به نوشته گاردین، فدراسیون دانشمندان آمریکایی اعلام کرده بود در گزارش بودجه دفاعی سال جاری میلادی، ارتش آمریکا علاوه بر انگلیس، کشور‌های بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه را در اروپا، از محل‌های استقرار "سلاح‌های ویژه" آمریکا نام برده بود. این فدراسیون گزارش داده است حدود یکصد بمب اتمی بی ۶۱ (B۶۱) آمریکا در ۵ کشور کشور‌های یاد شده انبار شده اند.
بمب‌های اتمی آمریکا در سال ۲۰۱۷ از انگلیس خارج شد، اما تاسیسات مربوط، به جای برچیده شدن، حفظ شده اند.
گاردین نوشت نخستین سلاح‌های هسته‌ای آمریکا، در سال ۱۹۵۴ در چندین پایگاه ارتش آمریکا در انگلیس مستقر شدند. سلاح‌های هسته‌ای انگلیس، موشک‌هایی است که از زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور شلیک می‌شوند، اما ارتش آمریکا، می‌تواند بمب‌های اتمی را از زمین و دریا و هوا شلیک کند. به نوشته گاردین، موشک‌های هسته‌ای کروز آمریکا در سال ۱۹۹۱ از انگلیس خارج شدند، اما بمب‌های اتمی آمریکا، تا ۱۶ سال بعد در پایگاه لیکن هیث نگهداری می‌شدند.
این در حالی است که مردم انگلیس بار‌ها با برپایی تظاهرات گسترده در شهر‌های مختلف این کشور به ویژه پایتخت، نابودی سلاح ها‌ی هسته‌ای انگلیس و دیگر کشور‌ها را خواستار شدند و ان را مخل صلح و امنیت جهانی دانستند. م مخالفان جنگ و سلاح‌های هسته‌ای در انگلیس همچنین نوسازی سلاح‌های هسته‌ای این کشور با هزینه‌های سرسام اور ان هم در شرایطی که نظام بهداشت و درمان این کشور در حال فروپاشی است و بیش از هفت و نیم میلیون بیمار از جمله بیماران سرطانی وکودکان بیمار در انتظار آغاز درمان در بیمارستان‌های دولتی اند، اقدامی ضد مردمی و دموکراسی و مغایر با خواست اکثریت مردم این کشور دانستند و تداوم این رویکرد را محکوم کردند.

نظر شما