شناسهٔ خبر: 62136342 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت:

زائران اربعین از راه اصلی نجف به کربلا استفاده کنند

رئیس سازمان حج و زیارت به زائران اربعین توصیه کرد از راه اصلی نجف به کربلا استفاده کنند و برای جلوگیری از گرمازدگی بیشتر مسیر را بعد از غروب آفتاب طی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای سید عباس حسینی ، رئیس سازمان حج و زیارت در مصاحبه با رادیو گفت و گو به زائران اربعین توصیه کرد از راه اصلی نجف به کربلا استفاده کنند.

سوال : آقای حسینی گاهی ما یک سفری می رویم بعد تازه درطول سفر متوجه می شویم که به چه نکاتی باید توجه می کردیم و از همه بهتر این که ما تجربه دیگران را بشنویم و با طیب خاطر بیشتری به سفر برویم تا نگرانی هایمان در سفر کمتر شود ، در خصوص اینکه زائران باید به چه نکاتی توجه کنند و به چه چیزهایی باید حواسشان باشد تا مشکلی برایشان پیش نیاید بفرمائید .

حسینی : زائران و متقاضیانی که قصد تشرف به اربعین حسینی دارند خواهش من این است که حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند ، بیمه درمان را خریداری کنند و زمانی که می خواهند به این سفر مشرف شوند، به مرز خروجی شان دقت لازم را داشته باشند. این روزها روزهای ازدحام در مرزها است ، ساعت هایی را انتخاب کنند که کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند که دچار گرمازدگی نشوند،  از کودکان و سالمندان در طول مسیر مراقبت کنند و حرکت پیاده روی شان توصیه ما این است که با توجه به گرمای هوا حتما در شب یا غروب آفتاب شروع کنند که از این بابت دچار آسیب یا خدای نکرده بیماری یا گرمازدگی نشوند .

سوال : پیاده روی معمولا فکر می کنم حداقل کمتر از سه روز نیست ، در این سه روز قرار است که دوستانمان مسیرهایی را طی کنند وکسانی که تجربه ندارند یک سری وسایل با خودشان می برند و در میانه راه پشیمان می شوند ، این وسایل چه چیزهایی می تواند باشدکه به نظر ما اضافه نمی آید اما درمیانه راه که حرکت می کنیم می گوییم کاش این وسایل را با خودمان نیاورده بودیم .

حسینی : معمولا دیگه مردم تجربه لازم را خدا را شکر دارند و در کانال های مختلف اطلاع رسانی در خصوص اقلام ضروری و مورد نیاز همراهشان انجام شده است و کمتر دیگر با این موضوعات مواجه می شوند و عموما زائرین آگاهی و اشراف کامل نسبت به سفرشان دارند اما هرچه که بتوانندکوله باری  که همراهشان است سبک تر بگیرند ، خصوصا مراعات کودکان وسالمندان را داشته  باشند ، انشاالله که دچار مشکل نمی شوند و این سفر را به خوبی طی می کنند و برمی گردند .

سوال : در مورد مسیرهای ناشناخته و غیرمعمول هم بفرمائید چون خیلی سفارش می شود که مسیر همیشگی را بروند .

حسینی : معمولا مسیر ما مسیر اصلی است و مسیر اصلی ما نجف به کربلا است که تمام پوشش های امدادی اعم از امداد و راهنمایی گمشدگان که توسط کارگزاران حج و زیارت انجام می شود و هم امدادرسانی در بخش بهداشت و درمان که توسط هلال احمر انجام می شود و موکب داران عزیزی که در این مسیر هستند و خدمات رسانی تغذیه و محل اسکان را انجام می دهند ، توصیه ما این است که مسیرهای اصلی که همان مسیر نجف معروف است برای تردد انتخاب کنند .

سوال : خیلی تاکید شده با کسانی که نمی شناسید خیلی وارد صحبت نشوید و بحث نکنید راجع به هر مسئله ای درطول مسیر به خصوص این که اگر همزبان شما نباشند ، به هرحال بعضی ها خوش صحبت هستند وارد صحبت می شوند اما باید یک سری مسائل را رعایت کنند لطفا درخصوص این موضوع هم بفرمائید .

حسینی : رعایت مقررات کشور میزبان توسط تمامی هموطنان الزامی است که رعایت شود ، فرهنگ ما با فرهنگ عراق نزدیک است جامعه ما شیعه و جامعه آن ها هم شیعه است انشاالله که دراین مسیر مشکلی ایجاد نخواهدشد ، ارتباط گیری با هموطنان بهتر از این است که با اتباع کشور عراق هم صحبت شویم اما هیچ مانعی فکر می کنم از این بابت نباشد همه یک رنگ و زیر یک بیرق امام حسین (ع) هستیم .

نظر شما