شناسهٔ خبر: 62128094 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بارش باران و کاهش دما در برخی نقاط کشور

هواشناسی ۸ شهریور ۱۴۰۲/ هوای کدام استان‌ها بارانی است؟

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: برای روز جاری بارش باران در برخی مناطق کشور پیش بینی می‌شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش نسبی دما، وزش باد، بارش باران و خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها خبر داد.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: چهارشنبه (۸ شهریور) در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، خراسان شمالی، شمال استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و خراسان شمالی بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. در این روز کاهش نسبی دما در این مناطق خواهیم داشت و دریای خزر مواج است.  

وی افزود: روزهای پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده (۹ تا ۱۲ شهریور) نیز در ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های مازندران و تهران بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: تا روز جمعه در شمال شرق، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز شرقی وزش باد شدید و گردوخاک مورد انتظار است. 

به گفته ضیاییان این وضعیت چهارشنبه در برخی نقاط استان‌های تهران، البرز، قزوین و مرکزی نیز پیش‌بینی می‌شود.   خلیج فارس در روز جمعه مواج خواهد بود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا ( ۹ شهریور) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد و روز جمعه ( ۱۰ شهریور) صاف تا کمی ابری و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۸ و ۹ شهریور) اهواز با دمای ۴۴ و ۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۸ و ۷ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

هشدار نارنجی هواشناسی برای برخی مناطق کشور

سازمان هواشناسی نیز با صدور هشدار سطح نارنجی در برخی استان‌ها از احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه ها، برخورد صاعقه و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۸: گیلان، شرق اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات مازندران

اثر مخاطره: سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلو‌های تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های برون شهری، عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

زمان پایان: اواخر وقت شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد:از چهارشنبه شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان با جهت جنوب شرقی و سرعت (۲۴ نات) و افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۱.۵ متر و از پنجشنبه شمال و مرکز خلیج فارس با جهت شمال غربی و سرعت باد موقتی (۳۰ نات) و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱ تا ۲ متر و فراسواحل حداکثر ۲.۵ متر.

منطقه اثر: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۸: شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۹: تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.

جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۱۰: و شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۱: مناطق شمالی و مرکزی خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد‌های دریایی شناور‌های سبک، احتمال اختلال در تردد شناور‌های مسافربری، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری.

توصیه: خودداری از تردد شناور‌های سبک، فعالیت‌های تفریحی و شنا به‌ویژه در سواحل، تمهیدات لازم جهت تردد شناور‌های مسافربری در بنادر و کشتی‌های تجاری.

برچسب‌ها:

نظر شما