شناسهٔ خبر: 62102786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

درگیری مسلحانه مقاومت با صهیونیست‌ها در کرانه باختری

روزنامه جوان

با وجود درخواست جامعه بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها در کرانه باختری، نظامیان صهیونیستی با دست‌فرمان راست‌های افراطی آتش در خرمن فلسطینیان می‌ریزند. در تازه‌ترین تحول بامداد دوشنبه صهیونیست‌ها با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری ده‌ها نفر از فلسطینی‌ها را زخمی و دستگیر کردند که با مقاومت مسلحانه جوانان فلسطینی روبه‌رو شد.

صاحب‌خبر -

با وجود درخواست جامعه بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها در کرانه باختری، نظامیان صهیونیستی با دست‌فرمان راست‌های افراطی آتش در خرمن فلسطینیان می‌ریزند. در تازه‌ترین تحول بامداد دوشنبه صهیونیست‌ها با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری ده‌ها نفر از فلسطینی‌ها را زخمی و دستگیر کردند که با مقاومت مسلحانه جوانان فلسطینی روبه‌رو شد.
اقدامات تحریک‌آمیز تندرو‌های صهیونیست در کرانه باختری، این منطقه را به نقطه جوش رسانده است و هر آن احتمال درگیری بین اشغالگران و گروه‌های مقاومت فلسطینی وجود دارد. هرچند فلسطینیان نسبت به تنش‌آفرینی نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار می‌دهند، اما درگیری‌ها بین دوطرف همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های فلسطینی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیرو‌های ارتش، شاباک و گارد مرزی در حملات بامداد دوشنبه به مناطق مختلف کرانه باختری ۱۶ فلسطینی را بازداشت کردند.
بامداد دوشنبه درگیری‌های مسلحانه متعددی همزمان با یورش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف شمال کرانه باختری رخ داد. بنابر این گزارش، در جریان یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه بلاطه در شرق نابلس، مبارزان مقاومت با آن‌ها درگیر شده و در چندین نقطه آن‌ها را هدف تیراندازی شدید خود قرار دادند. گردان‌های قدس (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مبارزان مقاومت با نظامیان صهیونیست در دو نقطه از نابلس درگیر شده و آن‌ها را هدف بمب‌های دست‌ساز قرار دادند. همچنین در جریان یورش نظامیان صهیونیست به شهرک برقه در نابلس و شهرک یعبد در جنین، چندین جوان فلسطینی در اثر تیراندازی صهیونیست‌ها زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده است. منابع فلسطینی از درگیری مسلحانه مبارزان مقاومت با صهیونیست‌ها در دیگر مناطق شمال کرانه باختری از جمله ایست‌وبازرسی الجلمه و اردوگاه طولکرم خبر دادند.
از سوی دیگر، هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین اعلام کرد که چهار اسیر فلسطینی در پی موافقت سازمان زندان‌های صهیونیستی با توقف مجازات‌ها و بازداشت موقت آنان، اعتصاب غذای خود را تعلیق کردند. این هیئت در بیانیه‌ای عنوان کرد که این چهار اسیر زهدی طلال عبیدو از الخلیل، محمد تیسیر زکارنه، انس احمد کمیل از شهرک قباطیه در جنوب جنین و سیف ذیاب عمارین از شهرک بیت عوا در الخلیل هستند. این چهار اسیر فلسطینی از مدتی پیش در اعتراض به بازداشت موقت خود دست به اعتصاب غذا زده بودند.
یورش‌های مکرر نظامیان اسرائیلی و شهرک‌نشینان تندرو به صحن‌های مسجدالاقصی، فلسطینیان را به خشم آورده است و به همین خاطر دامنه عملیات شهادت‌طلبانه علیه اسرائیلی‌ها را تشدید کرده‌اند و در هفته گذشته در دو عملیات در حواره و الخلیل سه صهیونیست به هلاکت رسیدند که موجی از نگرانی‌ها را در سرزمین‌های اشغالی به همراه داشت. ارتش اسرائیل سعی دارد با ایجاد رعب و وحشت در کرانه باختری، فلسطینیان را از پیوستن به گروه‌های مقاومت باز دارد، اما برخلاف این اقدامات، گروه‌های مقاومت روز به روز قدرتمندتر می‌شوند و توانسته‌اند موازنه در برابر دشمن صهیونیستی ایجاد کنند.
نگرانی تل‌آویو از ضعف تشکیلات خودگردان
نیرو‌های رژیم صهیونیستی نگرانی خود را از تزلزل کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین بر کرانه باختری ابراز می‌کنند. به گزارش سایت فلسطین‌الیوم، نوآ شوسترمن- دویر، رئیس برنامه فلسطین در اندیشکده رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گفت: «این موضع سران سرویس‌های امنیتی رژیم به خاطر عشق آن‌ها به فلسطینی‌ها نیست، بلکه به این دلیل است که آن‌ها متوجه شده‌اند کسانی که در حال حاضر حوادث را هدایت می‌کنند، سازمان‌های مسلح هستند و فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین به معنای ایجاد خلأیی است که ادامه خواهد داشت و به این سازمان‌ها اجازه رشد و شکوفایی می‌دهد، چراکه افزایش هجوم شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی باعث افزایش تنش‌ها از جمله تحریکات وارده از سمت غزه می‌شود و در مواجهه با این دوره پرتنش باید دستگاه‌های امنیتی را که قاطعانه کار می‌کنند برای از بین بردن عملیات تقویت و به انجام هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطین تشویق کرد.» وی در مقاله‌ای که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی آن را منتشر کرد، می‌گوید، حوادث جاری یادآور اتفاقات یک سال و نیم پیش است، هنگامی که سلسله حملات فلسطین شروع شد و به عملیات «موج‌شکن» منجر شد که طی آن نیرو‌های اسرائیل حملات خود را به مناطق «الف» در کرانه باختری افزایش دادند و آن را تحت کنترل خود درآوردند، اما کمی پس از شروع این عملیات، پدیده جدیدی به نام گروه «عرین‌الاسود» شکل گرفت و جوانان فلسطینی با گرایش‌های مختلف سیاسی کنار هم جمع شده و پوشش مناسبی را برای سازمان‌های مسلح فراهم کردند.
اظهارات این مقام صهیونیستی درحالی است که تشکیلات خودگردان دیگر ابتکارعمل را در کرانه باختری از دست داده است و گروه‌های مقاومت بدون توجه به این سازمان مسیر مبارزه علیه اسرائیل را به پیش می‌برند. رهبران مقاومت کرانه باختری بار‌ها گفته‌اند که سازش محمود عباس، رئیس تشکیلات با رژیم صهیونیستی به شکست منجر شده است و تنها راه آزادسازی سرزمین‌های اشغالی مبارزه مسلحانه است. این مسئله به قدری نگران کننده شده است که اخیراً نتانیاهو و دیگر مقامات تل‌آویو گفتند که برای حفظ منافع خود در کرانه باختری باید تشکیلات را تقویت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما