شناسهٔ خبر: 62090506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کنعانی: به مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبندیم / موعد توافقنامه ایران و عراق به هیچ وجه تمدید نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: شاید کمتر نظام سیاسی در دنیا باشند که این تعداد از دولتمردان کشور قربانی تروریسم کور شده باشند ملت ایران هم در‌مبارزه با تروریسم در‌خط مقدم مبارزه قرار دارد و از بزرگترین قربانیان‌ تروریسم محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن بازدید از نمایشگاه روایت خدمت در نشست خبری خود گفت: نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت و در سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر را گرامی‌می‌داریم.

وی‌افزود: ما لازم‌میدانیم مشی شهیدان والا مقام را سرمشق کارمان در خدمت رسانی به ملت قرار دهیم. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: شاید کمتر نظام سیاسی در دنیا باشند که این تعداد از دولتمردان کشور قربانی تروریسم کور شده باشند ملت ایران هم در‌مبارزه با تروریسم در‌خط مقدم مبارزه قرار دارد و از بزرگترین قربانیان‌ تروریسم محسوب می‌شود.

موعد ۲۸ شهریورماه توافق نامه ایران و عراق به هیچ وجه تمدید نخواهد شد

کنعانی با اشاره به توافق نامه ایران و عراق مبنی بر اخراج و خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال اقلیم عراق بیان کرد:‌ میان ایران‌و عراق توافقی شکل گرفت. بر اساس این توافق دولت عراق متعهد شد تا ۲۸ شهریور ماه جاری بر اساس تفاهم گروه تروریستی تجزیه طلب را خلع سلاح  و  آنها را از پادگان‌های نظامی خالی و به اردوگاههایی که دولت عراق مدنظر دارد، منتقل کند.

وی با بیان‌اینکه ما بر اساس توافق منتظر هستیم این‌توافق اجرایی شود تاکید کرد: موعد ۲۸ شهریورماه به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. 

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: ما دیدگاه خود را به دولت عراق اعلام کردیم‌ و در‌ملاقات های مختلف این دیدگاه ها منتقل شده است و دبیر کل سازمان ملل از این‌ موضوع اطلاع دارند.

کنعانی مطرح کرد: روابط ایران و عراق روابط کاملا دوستانه و برادرانه است؛ اما موضوع حضور گروه های تروریستی تجزیه طلب که دارای فعالیت تروریستی هستند یک‌نقطه سیاهی در روابط ایران و عراق است و این نقطه سیاه باید از فضای مناسبات پاک شود.

وی تاکید کرد: موضوع امنیت برای ما حائز اهمیت است. پس از پایان این موعد، اگر دولت عراق به تعهد خود عمل‌ نکند، جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد

کنعانی با اشاره به اربعین حسینی اعلام‌کرد: از دولت عراق برای میزبانی از زائران ایران در اربعین حسینی قدردانی کنیم.

کنعانی در مورد برگزیده شدن وزارت امور خارجه در میان دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: خوشحال هستیم که عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در دو سال گذشته مورد توجه دستگاه های نظارتی قرار گرفته و در چارجوب ارزیابی‌های دستگاهی مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از این تریبون از حُسن توجه شخص رئیس جمهور محترم و مسئولین نظارتی تشکر میکنم که دستگاه دیپلماسی را به عنوان وزارت خانه موفق و نمونه انتخاب کردند.

کنعانی عنوان کرد: ما در وزارت خارجه بر اساس خرد جمعی و کار دسته جمعی عمل می‌کنیم و این مهم نتیجه یک تلاش جمعی از جمله وزیر امور خارجه، نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف و باقی کارکنان وزارت امور خارجه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سرنوشت امام موسی صدر هم گفت: این موضوع مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است، شخصیت و خدمات ایشان در لبنان و فلسطین و به ملت‌های منطقه فراموش نشدنی است.

کنعانی افزود: این موضوع مورد توجه دستگاه دیپلماسی ایران و دولت لبنان است و در طول مذاکرات ما با لیبی در سال های گذشته این موضوع را پیگیری کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان‌کرد: دولت لبنان و لیبی توافقاتی را در این خصوص دارند و انتظار ما هم این است که لیبی اهتمام ویژه‌ای را به خرج دهد.

صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌‌های یکجانبه دارد انجام میشود

وی‌ در‌خصوص ادعای بلومبرگ در خصوص توافق ایران و آمریکا بر سر نفت ایران گفت: ما بر اساس تفاهمی که با آمریکا داریم‌، منتظر اجرای کامل تفاهم اخیر هستیم، امیدواریم این تفاهم با دقت دربازه زمانی مشخص انجام شود.

کنعانی بیان کرد: صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌‌های یکجانبه انجام میشود، ما دنبال این هستیم که صادرات نفت هیچ محدودیتی نداشته باشد.

وی افزود:  در چارچوب خنثی سازی تحریم‌ها، صادرات نفتم ما با قدرت ادامه دارد و در این‌زمینه با جدیت به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این‌کار را دنبال می‌کنیم.

توقیف محموله نفتی ایران یک اقدام غیر سازنده است

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد توقیف محموله نفتی ایران یک اقدام غیر سازنده است؛ دولت آمریکا از یک‌ طرف اعلام می‌کند علاقه مند به گفتگوی مستقیم با ایران است و از طرف دیگر شاهد برخی تحریم های جدید، توقیف و تخلیه محموله نفتی هستیم. این برای ایران‌ مبنی بر بازگشت به توافق ساز و کار نیست.

نمایندگی ایران در سازمان ملل هم اقداماتی رسمی انجام داد و دولت آمریکا بداند که تعدی به ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این اقدام آنها خلاف توافقنامه تبادل زندانیان آمریکا با ایران است.

کنعانی تاکید کرد: ما به عملکرد و اقدامات دولت آمریکا توجه می‌کنیم و نه به اظهارات و پیام‌‌های آنها.

 به مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبندیم 

کنعانی در مورد برگزاری مجمع گفتگو‌های منطقه حوزه خلیج فارس مطرح‌کرد: برگزاری گفتگوهای هشت کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع سازمان ملل به ابتکار دبیرکل سازمان ملل اجرایی می‌شود تا با اجرایی شدن آن کشورهای منطقه به منافع مشترک خود توجه بیشتری داشته و تعاملات و همکاری‌های خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده و پیشنهاد ایران تشکیل مجمع گفتگو و همکاری میان هشت کشور خلیج فارس است؛ این موضوع را در دیدارهای جناب آقای وزیر با همتایان ایشان هم مطرح کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما به مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها پایبندیم و ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ های یکجانبه غفلت نمی‌ کند.

کنعانی همچنین افزود: همانطور که در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته هم شاهد بودیم که گفتگویی‌ها را با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه این نشست انجام دادیم امسال هم فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده کنیم و این کار ویژه دستگاه دیپلماسی است.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما