شناسهٔ خبر: 62062582 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شارژ باتری لنز تماسی هوشمند با اشک چشم

محققان در سنگاپور باتری به ضخامت یک میکرومتر ابداع کرده‌اند که می‌تواند انرژی مورد نیاز لنز‌های چشمی را تامین و آن را با اشک چشم شارژ کند.

صاحب‌خبر -

شارژ باتری لنز تماسی هوشمند با اشک چشمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، لنز‌های تماسی از مدت‌ها قبل برای اصلاح بینایی مورد استفاده هستند. شرکت‌ها با پیشرفت فناوری سعی دارند لنز‌ها را هوشمندتر بسازند و به دستگاه‌هایی مانند موبایل متصل کنند تا اطلاعات را در فاصله نزدیک از چشم کاربر نمایش دهند.
گروهی از محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور باتری ابداع کرده اند که از مواد زیست تجزیه پذیر ساخته شده و پوششی از جنس گلوکز دارد. این پوشش با یون‌های سدیم و کلراید در آب داخل باتری واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه مانند مداری برای تولید برق عمل می‌کند. از آنجا که یون‌های سدیم و کلراید در اشک چشم نیز وجود دارند، لنز‌ها را می‌توان با چشمان کاربر شارژ کرد.
از آنجا که ضخامت باتری کمتر از یک میلیمتر است میزان انرژی قابل ذخیره در آن سوال برانگیز بوده است. برای تست این اختراع محققان از یک چشم شبیه سازی استفاده کردند.
آزمایش آن‌ها نشان داد باتری می‌تواند جریانی معادل ۴۵ میکروآمپر و حداکثر قدرت ۲۰۱ میکرووات تولید کند. این میزان برق برای فعالسازی دستگاه برای یک روز کافی است.
در این حالت شارژ باتری با کمک اشک چشم انجام می‌شود. هنگامیکه باتری در محلول شبیه سازی شده اشک چشم نگهداری شد، عمر شارژ آن به ازای هر ۱۲ ساعت مصرف، یک ساعت افزایش می‌یافت. هنگامیکه باتری مورد استفاده نیست، می‌توان باتری را در یک محلول نمکی نگهداری کرد که حاوی مقدار زیادی یون‌های گلوکز، پتاسیم و سدیم است تا شارژ شود.
محققان همچنین متوجه شدند هر باتری می‌تواند ۲۰۰ چرخه شارژ را پشت سر بگذارد.

نظر شما