شناسهٔ خبر: 62053653 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سرلشكر صفوی:

پيوند قلمروهای دريايی و زمينی استراتژی جديد ايران است

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا گفت: ما بايد بتوانيم بين قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پيوند برقرار كنيم؛ اين یک استراتژی جديد است و موقعیت جغرافیایی ایران چنين ظرفيتی را به ما می‌دهد.

صاحب‌خبر -

سرلشكر پاسدار سيديحيی صفوی

به گزارش ایکنا، به نقل از دفتر سرلشكر پاسدار سيديحيی صفوی؛ دستيار و مشاور عالی فرمانده معظم كل قوا، وی در پنجمين جلسه شورای سياستگذاری همايش ملی فرصت‌ها و تهديدهای نوپديد دريايی گفت: تحليل جایگاه انقلاب کبیر اسلامی و جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی يك ضرورت به شمار می‌‌رود.

وی افزود: بدون حضور در درياها و اقيانوس‌ها نمی‌توانيم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعريف كنيم.

سرلشكر صفوی با اشاره به اهميت برگزاری همايش ملی فرصت‌ها و تهديدهای نوپديد دريايی اظهار کرد: اين همايش علمی با مشاركت صاحبنظران و ايده‌پردازان بايد بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب از مظاهر تبدیل به  قدرت دریایی

وی با تأكيد بر ضرورت تبديل شدن ايران به قدرت دریایی افزود: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است.

سرلشكر صفوی با برشماری قدرت‌های مهم زمينی و دريايی گفت: روسیه و چین قدرت‌های زمینی هستند، ما هم يك قدرت زمينی هستيم و استراتژی ما همواره برّی بوده است در مقابل آمریکایی‌ها و ناتو قدرت‌های بحری هستند.

اين استاد جغرافيای سياسی و ژئواستراتژی با اشاره به روند تغييرات هندسه نظم جديد جهانی تأكيد كرد: ما بايد بتوانيم بين قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پيوند برقرار كنيم. اين یک استراتژی جديد است. موقعیت جغرافیایی ایران چنين ظرفيتی را به ما می‌دهد.

صفوی در تشريح اين استراتژی افزود: ايران برای مقابله با تحريم‌های ظالمانه آمريكا و متحدانش بايد راهبرد اقتصاد دريامحور و قدرت دريايی خودش را با حضور ناوگان تجاری و نظامی خود در اقيانوس‌ها و درياها و استفاده از شبكه كريدورهای جنوب-شمال و شرق به غرب با همكاری فدراسيون روسيه و چين، افزايش دهد.

وی تأكيد كرد: عبور از سرزمين ايران بايد بتواند مسيرهای تجاری اقيانوس آرام به اقيانوس هند و دريای سياه، دريای مديترانه و خليج فنلاند را در شمال روسيه سازماندهی كند.

وی افزود: اين راهبرد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ايران در مجلس شورای اسلامی و دولت گنجانده شود.

رئيس همايش ملی فرصت‌ها و تهديدهای نوپديد دريايی اظهار کرد: چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریا محور و حضور ناوگانهای تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس‌ها و حضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.

سردار تنگسيری؛ فرمانده نيروی دريايی سپاه در ادامه اين نشست با بيان اينكه مقام معظم رهبری بر روی دريا تأکید دارند و از ما خواسته‌اند از خلیج فارس خارج شویم و به بالاتر برویم گفت: حضرت آقا فرموده‌اند در دریاها پیش بروید و آبهای دوردست را درنورديد و دیدتان را بلند کنید، از خلیج فارس خارج شوید، از دریای عمان و اقیانوس‌ها عبور کنید و اگر ما بتوانيم اين كار را انجام بدهيم فردا افراد بعد از ما می توانند از آن استفاده کنند.

تبیین مفهوم سیادت دریایی

دبير همايش ملی فرصت‌ها و تهديدهای نوپديد دريايي تصریح کرد: ما در دریا اصطلاحی داریم به عنوان سیادت دریایی؛ سیادت دریایی یعنی هر کسی در دريا حضور داشته باشد همان جا حاکم است.

پيوند قلمروهای دريايی و زمينی استراتژي جديد ايران است

سردار تنگسيری با اشاره به اهميت دريا اظهار کرد: هيچ موردی را نمی‌توان در نیروی زمینی و در هوافضا يافت كه در نیروی دریایی وجود نداشته باشد.

وي افزود: هر آنچه که شما در تجهيزات فکر کنید در نیروی دریایی وجود دارد و اگر ما می‌خواهيم در هندسه نظم جديد جهانی تأثيرگذار باشيم بايد بر دريا مسلط شويم.

سردار تنگسيری با اشاره به برگزاری همايش ملی فرصت‌ها و تهديدهای نوپديد دريايی گفت: اين همايش به همت نيروي دريايی سپاه و با مشاركت دانشگاه‌های معتبر كشور، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با دريا در تاريخ ١٧ و ١٨ آبان ١٤٠٢ در دانشگاه دريايی امام خامنه‌ای(مدظله العالی) واقع در استان گيلان برگزار می‌شود و علاقمندان تا ١٥ مهرماه می‌توانند مقالات خودشان را از طريق پايگاه اينترنتی همايش به نشانی emotconf1402.ir ارسال نمايند.

در ادامه اين نشست، سردار مهدی‌نژاد نوری؛ معاون علوم، تحقيقات و فناوری ستاد كل نيروهای مسلح با تأكيد بر ضرورت بهره‌برداری از هوش مصنوعی در دريا گفت: در بحث هوش مصنوعی می‌توان ده‌ها موضوع را استخراج کرد که هر کدام می‌تواند موضوع یک همایش باشد.

پيوند قلمروهای دريايی و زمينی استراتژي جديد ايران است

وی افزود: به عنوان مثال پردازش اطلاعات مختلف و زبان طبیعی که یک جزئئ از هوش مصنوعی است می‌‌تواند در اين همايش و همايش‌های بعدی مورد بررسی قرار بگيرد.

معاون عتف ستاد كل نيروهای مسلح تأكيد كرد: هوش مصنوعی در دريا، در شناورها و فرماندهی و كنترل در عرصه دريا بسيار مهم است.

پرداختن به مباحث بيولوژيك دريا مهم است

حسن ابوالقاسمی؛ رئيس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) و مشاركت‌كنندگان علمی اين همايش گفت: همایش فرصت‌ها و تهديدهای نوپديد دريايی فرصت بسیار خوبی است كه بتوانيم اثری ماندگار و مرجع را در این زمینه آماده و ارائه کنیم.

پيوند قلمروهای دريايی و زمينی استراتژي جديد ايران است

وی افزود: مقالات و خروجی علمی اين همايش، محصولاتی نخواهد شد که در کتابخانه‌ها کنار گذاشته شود بلکه مقدمه‌ای خواهد بود که این موضوع را به صورت عملی برجسته و تكميل كنيم.

وی تأكيد كرد: موضوعات دریا و بحث‌های بیولوژیک مباحث بسیار مهمی هستند که در اين همايش بدان پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما