شناسهٔ خبر: 62044276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اما و اگرها درباره کشته شدن فرمانده واگنر

ستاره صبح/پیمان شهابی:ولادیمیر پوتین افسر سابق کا.گ.ب و یک کمونیست دو آتشه بود، اما بعدها رنگ عضو کرد.وی بیشتر از دو دهه است که بر دوش مردم سوریه سوار و در سودای احیای امپراطوری روس است.پوتین با اقدام علیه اوکراین در حقیقت در تله غرب افتاد و هژمونی روسیه را به زیر کشید.جنگ اوکراین خسارت مادی و معنوی زیادی برای مردم روسیه داشته و دارد.او برای پیشبرد اهدافش از پریگوژین که پیشتر به دلیل سرقت زندانی بود ،استفاده کرد و یک گروه شبه نظامی به رهبری او تاسیس کرد تا به اهدافش در عرصه بین المللی از جمله جنگ اوکراین برسد.پریگوژین که یک تروریست و سردسته مافیا بود ، جنایت های زیادی در اوکراین و افریقا انجام داد، شامگاه چهارشنبه در یک هواپیما که ده سرنشین داشت به طرز مشکوکی کشته شد.پریگوژین در ماه های اخیر با پوتین زاویه پیدا کرد تا آنجا که نیروهایش را از اوکراین به قصد تصرف مسکو به حرکت درآورد و تا 200 کیلومتری پایتخت پیش رفت.هرچند پوتین او را بخشید ولی اما و اگرهای فراوانی درباره مرگ او وجود دارد.ناتو و آمریکا بر این عقیده اند که هواپیمای او مورد اصابت موشک قرار گرفته است.ستاره صبح هم روز پنجم تیرماه یک ترجمه را به چاپ رساند که در آن پیش بینی شده بود پریگوژین در آینده خواهد مرد.در ادامه جزئیات بیشتر را می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

واکنش گروه واگنر
کانال تلگرامی نزدیک به گروه واگنر (گری زون) گزارش کرد که این هواپیما، هدف شلیک پدافند هوایی منطقه «توور» در شمال مسکو، پایتخت، قرار گرفته است.همین کانال تلگرامی ساعتی پس از گزارش‌های اولیه خبر از کشته شدن پریگوژین داد و نوشت او «در نتیجه اقدامات خائنان به روسیه کشته شد.»یکی از کانال‌های تلگرامی مرتبط با گروه واگنر می‌گوید که این جت شخصی دور زده به سوی مسکو برگشته است.

هواپیما بر اثر اصابت به زمین آتش گرفت
خبرگزاری تاس می‌گوید که هواپیما پس از اصابت به زمین آتش گرفت.وزارت امور اضطراری روسیه سقوط یک جت شخصی در مسیر بین مسکو و سن پترزبورگ را تایید کرده و گفته است بنا به ارزیابی‌های اولیه همه ۱۰ سرنشین هواپیما، از جمله ۳ نفر خدمه آن، کشته شده‌اند.

بایدن:از خبر پریگوژین غافلگیر نشدم
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفته است که خبر حادثه «مایه غافلگیری نیست».زیرا «کمتر چیزی در روسیه رخ می‌دهد بدون آنکه پوتین پشت آن باشد.»

حضور پریگوژین قبل از مرگ در آفریقا 
پیش از حادثه پیامی از سوی پریگوژین منتشر شد که در آن اشاره شد که او در «آفریقا» است. رهبر واگنر در این پیام ویدئویی می‌گوید که این گروه آفریقا را «آزادتر» می‌کند.پریگوژین در این ویدئوی تازه می‌گوید که «واگنر در حال اکتشاف معادن و همچنین مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا و سایر جنایتکاران است.»
اتهامات انگلیس و آمریکا علیه واگنر
انگلیس ماه گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه دو فرمانده عملیات واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی اعمال و آن‌ها را به شکنجه و کشتار غیرنظامیان متهم کرد.ایالات متحده آمریکا هم نیروهای واگنر را متهم کرده است که سودهای هنگفتی با انجام معاملات غیرقانونی طلا در این قاره به دست آورده‌اند.

کرملین اتهام کشتن پریگوژین را رد کرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین به بی‌بی‌سی گفت ادعاهایی که کرملین دستور کشتن یوگنی پریگوژین را صادر کرده است «یک دروغ محض» است.پسکوف با رد گمانه زنی‌ها درباره نقش دولت روسیه افزود:‌«فقط حقایق باید راهنمای ما باشد.» او تاکید کرد که باید منتظر نتایج تحقیقات رسمی بود.

تسلیت پوتین به خانواده کشته شدگان
پوتین به خانواده کشته شدگان تسلیت گفت.او گفته بود که از سقوط هواپیما، که شب چهارشنبه اتفاق افتاد، صبح پنج‌شنبه، باخبر شده است.

واکنش پنتاگون 
به گزارش سی‌ان‌ان،  ژنرال «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون که این نهاد معتقد است که «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه واگنر در سقوط هواپیما در روسیه کشته شده است.رایدر گفت: «من قصد ندارم به جزئیات نحوه جمع‌آوری اطلاعات بپردازم، اما ارزیابی اولیه ما، بر اساس عوامل مختلف، این است که او احتمالا کشته شده است». رایدر همچنین گفت که پنتاگون «در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه هواپیما با موشک زمین به هوا سرنگون شده باشد، در اختیار ندارد». در همین حال، منابع آمریکایی اعلام کردند که ارزیابی‌های اولیه این کشور حاکی از آن است که سقوط هواپیمای حامل رهبر گروه واگنر، عامدانه و «ناشی از یک انفجار» بوده است.«جاستین کرامپ» کارشناس نظامی آمریکایی گفت که این ارزیابی با توجه به نحوه سقوط هواپیما، محتمل‌ترین فرضیه است. وی گفت که به نظر می‌رسد نحوه سقوط عمودی هواپیما به دلیل انفجار بوده است چراکه نقص مکانیکی هواپیما به تنهایی چنین شرایطی را ایجاد نمی‌کند.کرامپ با بیان این‌که هرکسی می توانست آن بمب را کار بگذارد، افزود که قرار دادن بمب در داخل هواپیما «کاملاً مطابق با آنچه ما از عملیات اطلاعاتی علیه پریگوژین انتظار داریم» بوده است. در روزهای اخیر گمان می‌رفت که رئیس واگنر در غرب آفریقا حضور داشته است. وی گفت که قربانیان سقوط هواپیمای واگنر، «کمک‌های قابل توجهی» در جنگ اوکراین داشتند.

گروه واگنر پایگاه خود در بلاروس را خالی کرده است
به گزارش نیوزویک، بر اساس گزارش ها، پس از مرگ ‌«یوگنی پریگوژین»، رهبر گروه واگنر، اعضای گروه ‌وی شروع به ترک پایگاه بزرگ خود در بلاروس کرده‌اند.بنا به گزارش رسانه‌ها، ‌تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم اردوگاه اولیه واگنر در بلاروس پاک شده است. یک گروه نظارتی مستقل مستقر در مینسک، همچنین تصویر ماهواره‌ای را که نشان می دهد اردوگاه در حال برچیده شدن است.

نظر شما