شناسهٔ خبر: 62032798 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رضایی زاده در رادیو گفت وگو:

بهترین راهکار برای پیشگیری از مشكلات گوارشی در پیاده روی اربعین

معاون دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: غذاهای پر حجم و چرب می تواند برای زائران مشكلاتی را به وجود آورد، زائران از در هم خوری پرهیز كرده و در دفعات بیشتر و غذای كمتر میل كنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دكتر رضایی زاده معاون دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در مصاحبه تلفنی با برنامه روزنه رادیو گفت و گو پیرامون موضوع توصیه های طب سنتی برای پیشگیری از بیماری ها و مشكلات گوارشی در پیاده روی اربعین گفت: در گرمای هوا كه با پیاده روی همراه شده توصیه ما این است كه پیاده روی را صبح زود و هنگام غروب انجام دهند.توصیه های طب سنتی در پیشگیری از مشكلات گوارشی در پیاده روی اربعین

وی افزود: غذا های پر حجم و چرب می تواند برای زائران مشكلاتی را به وجود آورد. زائران از در هم خوری پرهیز كرده و در دفعات بیشتر و غذای كمتر میل كنند.

معاون دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تصریح كرد: زائران لیموترش تازه، آلو بخارا ،عناب ،خاك شیر ،گل سرخ، بابونه‌ و روغن زیتون به همراه داشته باشند و غذا را ایستاده میل نكنند و جویدن كامل صورت بگیرد. افرادی كه دچار یبوست هستند شربت خاك شیر با آب گرم به صورت ناشتا میل كنند. اضافه كردن كمی پودر گل سرخ به ماست نیز می تواند كمك كننده باشد. آب سرد و یخ را به میزان زیاد و یكباره مصرف نكنند چرا كه شخص به شدت دچار سردی دستگاه گوارش می شود.

رضایی زاده در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار كرد: اضافه كردن كمی آب لیمو یا سركه یا شربت سكنجبین می تواند شدت تشنگی را كم كرده و از گرما زدگی جلوگیری كند. نگه داشتن چند عدد كشك یا آلو بخارا در دهان می تواند رطوبت دهان را تامین كرده و باعث كاهش تشنگی شود. خرما و زنجبیل و موز و خوراكی های با طبع گرم به مقدار زیاد مصرف نشود. انواع سوپ و خوراك های ساده بدون گوشت مانند عدسی ،لوبیا، خوراك سبزیجات یا آب‌دوغ خیار از غذا های بسیار مناسب است. مصرف مایعات برای پیشگیری از گرمازدگی و یبوست ضروری است.

وی افزود: اضافه كردن كمی سماق به برنج یا خوردن سیب زمینی آب پز با كمی پودر نعنا یا آویشن برای افرادی كه اسهال دارند مفید است.

در صورت ادامه اسهال به همكاران و پزشكان هلال احمر مراجعه كنند و كمك بگیرند، خواب شبانه حتما باید حداقل چهار ساعت باشد و در طول روز نیز در مكان مناسب و سایه چند ساعت استراحت كنند، در مجموع همه حدود هشت تا ده ساعت در شبانه روز خواب كافی داشته باشند. افراد سالمند و كودكان و بانوان باردار باید بیشتر مراقب خود باشند و همراهان خود را با شرایط آنها هماهنگ كنند و به آنها فشار نیاورند كه زودتر مسیر را طی كنند.

نظر شما