شناسهٔ خبر: 62018953 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز امیدواری سیاستمدار آفریقای جنوبی به عملی شدن پروژه ارز بریکس

تهران- ایرنا- نکوسی زولیولیله ماندلا سیاستمدار و نوه نلسون ماندلا رهبر سابق آفریقای جنوبی نسبت به به عملی شدن پروژه ارز بریکس ابراز امیدواری کرد و گفت: مردم آفریقا تعجب می‌کنند که چرا باید از دلار برای تجارت با یکدیگر استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، ماندلا افزود: زیرساخت‌های مالی که توسط بریکس به عنوان جایگزینی برای نهادهای تحت سلطه غرب ترویج می‌شود، جذابیت زیادی برای اعضای بالقوه جدید آن دارد.

وی با اشاره به بانک توسعه جدید (NDB) مستقر در شانگهای خاطرنشان کرد: بانک توسعه جدید به‌ویژه برای بسیاری از کشورها جذاب بوده است چرا که معتقدند این بانک جایگزینی برای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است و برخلاف این دو نهاد مالی جهانی، وام‌هایی می‌پردازد که با نرخ‌های بهره سخت‌گیرانه همراه نیست.

این سیاستمدار آفریقای جنوبی که از سال ۲۰۰۹ به عنوان نماینده پارلمان این کشور فعالیت می‌کند، گفت: بسیاری از کشورهای آفریقایی به پروژه «ارز بریکس» علاقه‌مند هستند که این بلوک آن را مکانیزمی جایگزین برای تسهیل تجارت بین‌المللی می‌داند.

وی افزود: پروژه ارز بریکس می‌تواند جایگزینی برای سوآپ ارزهای ملی باشد که تاکنون راه اصلی اعضای بریکس برای جایگزینی دلار و یورو در تجارت فرامرزی بوده است.

ماندلا در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن پروژه ارز بریکس، تاکید کرد: این پرسش بسیاری از مردم قاره آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه است که چرا باید به استفاده از دلار در تجارت بین یکدیگر ادامه دهیم؟

به نوشته راشا تودی، مانند خود بریکس که در حال حاضر پنج عضو دارد و قرار است کشورهای بیشتری به اعضای آن اضافه شوند، انتظار می‌رود که بانک توسعه جدید نیز به زودی اعضای جدیدی را بپذیرد.

دیلما روسف رئیس جمهور سابق برزیل و رئیس کنونی بانک توسعه جدید گفت که ۴ یا ۵ کشور می‌توانند به این بانک بپیوندند.

بانک توسعه جدید توسط کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تاسیس شد و در سال‌های اخیر کشورهای بنگلادش، امارات و مصر نیز به این بانک پیوسته‌اند.

به گزارش ایرنا، بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است.

برای نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران این کشورها در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

سال ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

اعضای بریکس شورای تجاری پنج کشوری است که در ابتدای قرن با سریع‌ترین رشد، اقتصادهای «نوظهور» بودند و اکنون دست‌ کم یکی از آنها یعنی چین را باید قدرت اقتصادی تثبیت ‌شده دانست تا نوظهور.

درحال حاضر دو کشور عضو بریکس، عضویت دائم شورای امنیت را داشته و سه کشور دیگر داعیه عضویت دائم در شورای امنیت و اصلاح ساختارهای سیاسی و مالی جهانی را دارند.

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گروه بریکس که پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارد، رشد پرشتاب اقتصادی و نفوذ آن در امور جهانی است که به واسطه دارا بودن نیمی از جمعیت جهان و بین ۲۵ تا ۲۸ درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی و همچنین منابع انسانی و طبیعی غنی حاصل آمده است.

به باور کارشناسان این ائتلاف قدرتمند جهانی که بدون مشارکت اروپا و آمریکا تشکیل شده و این ظرفیت را دارد تا صدایی قوی در مجامع و مباحث مهم اقتصادی و سیاسی بین‌المللی باشد، می‌تواند سیطره نظم مسلط فعلی را به چالش بکشد.

نظر شما