شناسهٔ خبر: 62014117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب لايحه دو فوريتي ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي کولبري در مجلس شورای اسلامی

لايحه دو فوريتي ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي کولبري و ملواني به منظور ايجاد اشتغال پايدار مرزنشينان روز گذشته با اکثريت آرا در مجلس به تصويب رسيد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، ،تصویب لايحه دو فوريتي ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي کولبري  در مجلس شورای اسلامی شهر یار حیدری نماینده مردم قصرشیرین ، گیلانغرب و سر پل ذهاب گفت:

لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی با عنوان کولبری و ملوانی و ایجاد اشتغال پایدار مرز نشینان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد .

دو فوریت این لایحه در جلسه علنی مورخ ۵ بهمن ۱۴۰۱ به تصویب رسیده بود و کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد .

لایحه ساماندهی تجارت مرزی به رونق مناطق مرزی ، شفافیت ، قابلیت رصد کردن واردات و حتی کنترل آن در عرضه کمک می کند .
به گفته وی همچنین این لایحه به شکل ویژه ای کرامت مردم ، مرزنشینان و مردم کم برخوردار آن مناطق را لحاظ کرده و به جهت اینکه الان از این امتیاز کوله بری ، ته لنجی و ملوانی مرزنشینان جهت برخورداری از منافع و درآمدهایش برخوردار نیستند و بهره برداری حداقلی می‌کنند ، از یک برخورداری حداقلی به یک برخورداری حداکثری حرکت می‌کنیم .

حیدری  افزود : این لایحه پیش بینی شده امکان آمایش و ساماندهی در بازار چه های مرزی بر اساس یافته ها و مسیری که در این لایحه پیش بینی شده فراهم می شود که آن هم به شکل معنا داری کمک خواهد کرد که با محوریت توسعه صادرات بازارچه های مرزی کشورمان ، بازارچه ها ساماندهی شوند .
 ۱۵ مرز به عنوان مرز موقت کوله بری در  استان‌های کردستان کرمانشاه،  آذربایجان غربی و  سیستان و بلوچستان ایجاد شده است که هیچ کدام  از زمان تصویب تا الان هیچ کدام از آن‌ها فعال نیست.

نظر شما