شناسهٔ خبر: 62002750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارتش فرانسه: درخواستی برای استفاده از حریم هوایی الجزایر نداشتیم

علی مدنی

یک منبع در ارتش فرانسه گفت: ستاد مشترک ارتش فرانسه گزارش‌ها در خصوص درخواست پاریس برای استفاده از حریم هوایی الجزایر را تکذیب می‌کند. یک رسانه الجزایری گزارش داده بود که مقامات این کشور درخواست فرانسه برای استفاده از حریم هوایی الجزایر برای عملیات علیه نیجر را رد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از آرتی، وزارت امور خارجه فرانسه، این که پاریس قصد مداخله نظامی در نیجر را دارد تکذیب کرده، با این حال این وزارتخانه مکررا گفته است، از اقدامات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، "اکوواس"، در نیجر حمایت می‌کند.

این سازمان‌ بعد از آنکه محمد بازوم از ۲۶ ژوئیه در بازداشت قرار گرفت حاکمان نظامی نیجر را تهدید به اقدام نظامی با هدف بازگرداندن بازوم به قدرت کرده است.

یک منبع در ارتش فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت: "ستاد مشترک ارتش فرانسه این مساله را که برای استفاده از حریم هوایی الجزایر درخواست داده، تکذیب می کند."

رادیو ملی الجزایر اواخر روز دوشنبه گزارش داد، از چند منبع مطلع شده که پاریس در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای علیه حاکمان نظامی جدید نیجر  است. اینر سانه بعدا اعلام کرد که  ظاهرا الجزایر دست رد به درخواست فرانسه، زده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری "نووا"، این شبکه رادیویی دولتی الجزایر گزارش داد: "فرانسه در مواجهه با این مخالفت الجزایر، به سراغ مقامات مراکش رفته و از خواستار مجوز آنها به عبور هواپیماهای نظامی‌اش از حریم هوایی این کشور شده است."

فرانسه حدود ۱۵۰۰ سرباز را در خاک نیجر، کشوری که قبلا مستعمره فرانسه بوده، دارد. نظامیان فرانسوی در سالهای اخیر به اجرای عملیات‌های نظامی در منطقه "ساحل"‌ قاره آفریقا علیه گروه‌های شبه نظامی افراطی پرداخته‌اند. حاکمان نظامی جدید نیجر پاریس را متهم به دسیسه چینی برای مداخله نظامی در کشورشان با هدف بازگرداندن محمد بازوم به قدرت کرده‌اند.

کشورهای بنین، ساحل عاج و نیجریه همگی برای آنکه سربازانشان را در نیروی نظامی این بلوک برای مداخله در نیجر مشارکت دهند ابراز تمایل کرده‌اند.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، اوایل ماه جاری میلادی نسبت به چشم انداز پاسخ نظامی به بحران در نیامی ابراز نگرانی کرده و گفت: "چنین اقدامی جرقه به آتش کشیدن کل منطقه ساحل در آفریقا را خواهد زد."

او اضافه کرد، الجزایر از نیروی نظامی علیه همسایگانش استفاده نخواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما