شناسهٔ خبر: 61997805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

اختلافات گسترده عربستان با امارات و احتمال بروز جنگ نیابتی در یمن

دعوای پسرعموها سر چیست؟

در ماه‌های گذشته و با آغاز مذاکرات صلح یمن، گزارش‌های بسیاری از بروز اختلاف میان عربستان سعودی و امارات منتشر شده است؛ اختلافاتی که گفته می‌شود در سطح رهبران دو کشور نمود بیشتری داشته است.

صاحب‌خبر -

حضور نداشتن «محمد بن‌سلمان» در نشست‌های منطقه‌ای به میزبانی «محمد بن زاید» و اقدام متقابل رئیس امارات، نخستین نشانه این تنش بود. اوج اختلاف، افشاگری روزنامه وال‌استریت ژورنال از تهدید بن‌زاید توسط بن‌سلمان بود، جایی که او در نشست خصوصی با خبرنگاران سعودی گفت: امارات از پشت به ما خنجر زد. آن‌ها خواهند دید من چه کاری می‌توانم انجام دهم. این بدتر از کاری خواهد بود که با قطر کردم.

اختلافات دیرینه و عمیق
سیدرضا میرابیان، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس درباره تنش در روابط ریاض و ابوظبی این اختلاف را ریشه‌دار و دیرین دانسته و می‌گوید: اختلافات در بحث یمن بر سر حوزه نفوذ است؛ اولویت اصلی سعودی‌ها از آغاز جنگ، دور کردن انصارالله از مرزهای مشترک بود و توجه چندانی به بخش‌های جنوبی یمن نداشتند؛ در این میان، اماراتی‌ها از غفلت سعودی‌ها استفاده و بخش‌های جنوبی یمن را اشغال کردند. میرابیان بر این عقیده است که امارات ضمن حمایت از شورای انتقالی جنوب، تجزیه یمن به دو بخش جنوبی و شمالی را دنبال کرده و از طرفی تلاش می‌کند کنترل بنادر و جزایر راهبردی سقطری در خلیج عدن را در اختیار بگیرد؛ اما عربستان که ظاهراً منافعش را در حفظ تمامیت سرزمینی یمن و روی کار آوردن دولتی تحت حمایت ریاض دنبال می‌کند با رویکرد تجزیه‌محور امارات به‌شدت مخالفت می‌کند. با این تفاسیر، اکنون احتمال وقوع درگیری میان نیروهای نیابتی سعودی و اماراتی بیش از پیش افزایش یافته و اوضاع در استان‌های جنوبی یمن بسیار شکننده است.
میرابیان در مورد دیگر چالش‌های بین ریاض و ابوظبی تصریح کرد: دو کشور بر سر مسائل مرزی نیز دچار اختلاف تاریخی هستند؛ اختلافات سرزمینی این دو در مناطق مرزی یعنی جنوب غربی امارات و جنوب شرقی عربستان هنوز به قوت خود باقی است و مقامات امارات همواره از گسترش نفوذ عربستان در جزیره‌العرب ابراز نگرانی کرده‌اند. همچنین برنامه‌ریزی ریاض برای توسعه صنعتی شهر بندری جیزان توسط شرکت آرامکو که می‌تواند رقیبی برای دبی تلقی شود عامل دیگر نزاع است. بحث رقابت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم از مواردی است که بر اختلافات کنونی دو کشور دامن زده است؛ چرا که هر دو کشور با آگاهی از این مسئله که اقتصاد مبتنی بر درآمدهای نفتی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های آن‌ها باشد به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی و ایجاد تنوع در حوزه کسب درآمد هستند.
به گفته میرابیان نباید اختلاف دیدگاه دو کشور در زمینه دو بحران فرامنطقه‌ای را فراموش کنیم؛ یعنی اختلافاتی که ریشه در بحران‌ کنونی در اوکراین و سودان دارد؛ در حالی که اماراتی‌ها به توصیه آمریکا در خصوص افزایش تولید نفت پاسخ مثبت داده‌اند، سعودی‌ها به توافق خود با روسیه و کاهش تولید نفت ادامه می‌دهند؛ از سویی دیگر بالا گرفتن بحران سودان و دعوت نکردن از امارات برای مشارکت در روند گفت‌وگوهای صلح از سوی عربستان سبب خشم مقامات به‌ویژه بن‌زاید شد و اماراتی‌ها این موضوع را دهن‌کجی سعودی‌ها و بن‌سلمان به خود تلقی کردند.

خبرنگار: سید احمد موسوی

نظر شما