رئیسسازمان هواپیمایی کشوری از کاهش دو ساله سن ناوگان هوایی مسافری کشور در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: کاهش سن ناوگان به زیر ۲۰ سال هدف ماست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد محمدیبخش درباره وضعیت صنعت هوایی کشور گفت: در شرایط سخت تحریم و با راهبردهای خاص مانند تابآوری و خرید هواپیمای دستدوم برای توسعه ناوگان، بیش از 60 فروند هواپیما به ناوگان اضافه شد. میانگین سن ناوگان هوایی مسافری با این اقدام، در دولت سیزدهم از 28 به 26 سال کاهش یافته است و به دنبال کاهش سن ناوگان به زیر 20 سال هستیم.
او با یادآوری اینکه سال گذشته 2084 پرواز انجام شد و امسال بالای سههزار پرواز اربعین صورت میگیرد، اظهار کرد: محدودیتهایی در فرودگاههای عراق وجود دارد؛ بهطوری که نجف 80 درصد و بغداد 20 درصد پروازها را پذیرش میکند. البته همه فرودگاهها به موکب و حسینیه تجهیز و تاکنون 12 هزار نفر اعزام شدهاند. همچنین به گزارش ایسنا، جعفر یازرلو؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در جمع خبرنگاران گفت: فروش بلیتهای عتبات عالیات با نرخهای ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی است و این شرکتها بهصورت مستقیم مسافران را به نجف یا بغداد منتقل میکنند. وی تصریح کرد: مطابق نرخهای تعیینشده، تاکنون تخلفی از سوی شرکتهای هواپیمایی داخلی، با موضوعیت گرانفروشی بلیتهای بازه اربعین گزارش نشده و مواردی که از سوی شرکت هواپیمایی در سایتهای مختلف نمایش شده از طریق سایتهای غیرمجاز برای فروش بلیت بازه زمانی اربعین بوده که از طرف این سازمان به دادسرای فرودگاه مهرآباد جهت انسداد این سایتها منعکس شده است. همچنین تاکنون پنج دفتر خدمات مسافرت هوایی متخلف که مجاز به ارائه بلیتهای بازه اربعین نبودند تعلیق شدند.
چرایی انحصار فروش بلیتهای اربعین
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به انتشار برخی مطالب مبنی بر انحصار فروش بلیت پروازهای اربعین به سه شرکت گفت: همزمان با ابلاغ بخشنامه مربوط به فرآیند اجرای عملیات پروازی اربعین به تمامی شرکتهای هواپیمایی و تشریح شرایط لازم برای معرفی یک دفتر به عنوان دفتر فروش بلیت آنلاین (OTA) منتخب، مکاتبهای خطاب به تمامی دفاتر فروش آنلاین بلیت هواپیما صورت گرفت و از دفاتر خواسته شد تا چنانچه حائز شرایط تعیینشده در نامه مزبور هستند درخواست خود را ظرف مهلت زمانی تعیینشده به سازمان تحویل دهند. یازرلو افزود: سه دفتر اعلام آمادگی کردند و ارزیابی دفاتر درخواستکننده بر اساس شاخصهای تعریفشده صورت گرفت و به دلیل حائز شرایط بودن بر اساس الزامات، اطلاعرسانی لازم در این خصوص به شرکتهای هواپیمایی انجام شد.