شناسهٔ خبر: 61990133 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراض مردم ژاپن و کره جنوبی به جنجال نیروگاه اتمی فوکوشیما

تهران – ایرنا – گروه‌های زیست‌محیطی کره‌جنوبی روز سه‌شنبه پس از اعلام ژاپن درباره آغاز طرح خود برای شروع تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس، دست به اعتراض زدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، ائتلافی از گروه‌های مدنی که علیه این اقدام ضد محیط زیست مبارزه می‌کنند، یک کنفرانس مطبوعاتی در مقابل سفارت ژاپن در سئول برگزار کردند و خواستار انصراف ژاپن از این طرح شدند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پیشتر روز گذشته گفت که ژاپن روز پنجشنبه رهاسازی آب های آلوده را آغاز خواهد کرد.

اعتراض مردم ژاپن و کره جنوبی به جنجال نیروگاه اتمی فوکوشیما

این گروه طی بیانیه ای در این گردهمایی عنوان کرد: با وجود نظر کارشناسان که ایمن بودن تخلیه آب آلوده فوکوشیما را زیر سوال می برد و خواستار جایگزین های دیگری برای این راه حل است، دولت ژاپن در جهت ارزان ترین و راحت ترین راه تخلیه آب های آلوده در اقیانوس تلاش می کند.

آنها همچنین از دولت کره جنوبی انتقاد کردند که هیچ اقدامی برای حفاظت از سلامت و ایمنی شهروندان خود انجام نداده و در عوض از طرح دفع آب های آلوده ژاپن در آب های بین المللی حمایت می کند.

پیش از آن نیز، مرکز شهروندان آسیایی محیط زیست و سلامت و فدراسیون جنبش های زیست محیطی کره یک کنفرانس مطبوعاتی در همان مکان برگزار و طرح ژاپن را محکوم کردند.

این مرکز در بیانیه ای اعلام کردند: «اقدام ریختن پساب هسته ای به اقیانوس آرام، دارایی مشترک و آینده بشریت را به زباله دانی هسته ای تبدیل خواهد کرد».

آنها هشدار دادند اگر ژاپن به این طرح ادامه دهد، محصولات ژاپنی را تحریم خواهند کرد.

انجمن صلح سبز کره هم در همین ارتباط بیانیه‌ای صادر کرد و آنچه را «اعمال غیرمسئولانه‌ای که می‌تواند فاجعه‌ای غیرقابل برگشت ایجاد کند» خواند، محکوم کرد.

این سازمان اعلام کرد تخلیه زباله های رادیواکتیو ناشی از فعالیت های هسته ای در اقیانوس بی سابقه بوده و تهدیدی جدی برای اکوسیستم دریا و ایمنی بشر محسوب می شود. این اقدام یک تهدید برای حق بقای ساکنان کشورهای حاشیه اقیانوس آرام از جمله ماهیگیران ژاپنی و نقض قوانین بین المللی دریایی است.

در همین حال، دولت سئول روز سه‌شنبه اعلام کرد هیچ مشکل علمی یا فنی در مورد طرح انتشار آب های آلوده ژاپن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته تایید کرد، نمی‌بیند.

اعتراض مردم ژاپن و کره جنوبی به جنجال نیروگاه اتمی فوکوشیما

همزمان، مردم محلی در شمال شرقی ژاپن و فعالان ضد هسته ای مخالفت خود را با تصمیم دولت برای شروع تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا در اواخر این هفته ابراز کردند.

به گزارش کیودونیوز، فعالان صنعت شیلات در مناطق ساحلی استان فوکوشیما از این تصمیم انتقاد و این اقدام را "حمله غافلگیرانه" دولت تلقی کردند.

در توکیو هم، فعالان ضد هسته‌ای برای ابراز مخالفت با تصمیم دولتدر مقابل دفتر نخست‌وزیر تجمع کردند. یک گروه کمپین ضد هسته‌ای اعلام کرد که حدود ۲۳۰ نفر به این تظاهرات پیوستند.

شرکت کنندگان از دولت خواستند «به صدای ماهیگیران گوش دهند» و «آب آلوده را به دریا نریزند».

نظر شما