شناسهٔ خبر: 61962519 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

بایدن به دنبال پیروزی بادآورده!

محمد مهرعلی

این روزها بازار نظرسنجی‌ها در آمریکا داغ‌تر شده و اصرار ترامپ مبنی بر حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 این روند را تشدید کرده است. ضمن آنکه رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان نیز عملا آغاز شده و فعلا ترامپ شانس خود را نسبت به دی سانتیس و دیگر نامزدهای این حزب برای حضور در دور نهایی انتخابات و رقابت با بایدن بیشتر می‌بیند.

صاحب‌خبر -

این روزها بازار نظرسنجی‌ها در آمریکا داغ‌تر شده و اصرار ترامپ مبنی بر حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این روند را تشدید کرده است. ضمن آنکه رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان نیز عملا آغاز شده و فعلا ترامپ شانس خود را نسبت به دی سانتیس و دیگر نامزدهای این حزب برای حضور در دور نهایی انتخابات و رقابت با بایدن بیشتر می‌بیند. 

اما در این میان، موانعی علیه ترامپ به وجود آمده که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به پاشنه آشیل وی در انتخابات تبدیل شود، البته بافرض اینکه قطعا وی بتواند در این آوردگاه سیاسی حضور پیدا کند و مانعی در برابر وی وجود نداشته باشد! 
 نظرسنجی‌های جدید در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با وجود برخورداری از حمایت بالای جمهوری‌خواهان، اقبال عمومی لازم را برای کسب عنوان ریاست جمهوری ندارد. پس از صدور هر کیفرخواست جدید علیه دونالد ترامپ، او به خود می‌بالد که جایگاهش در میان جمهوری‌خواهان فقط بهبود می‌یابد اما یک نکته در این میان وجود دارد.اینکه افزایش آرای وی در میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، مصادف با کاهش آرای وی در نزد رأی‌دهندگان مستقل بوده است! این به معنای تکرار شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود مگر آنکه وی بتواند به‌مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، اکثریت نسبی رأی‌دهندگان مستقل( بالای ۵۵ درصد از آن‌ها) را با خود همراه سازد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا فعلا فاصله زیادی تا رسیدن به این نقطه دارد! 

رمزگشایی از نظرسنجی جدید صورت گرفته در خصوص وضعیت انتخاباتی ترامپ در این خصوص می‌تواند مفید باشد! 
بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز ملی افکارسنجی، تقریبا دوسوم جمهوری‌خواهان یعنی ۶۳ درصد در حال حاضر می‌گویند که تمایل دارند رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دوباره این سمت را به عهده بگیرد.این میزان بالاتر از ۵۵ درصد جمهوری‌خواهانی است که در ماه آوریل، زمانی که ترامپ با مجموعه‌ای از اتهام‌های مجرمانه مواجه شد اعتقاد به این مسئله داشتند. اکنون ۷ نفر از ۱۰ جمهوری‌خواه نظر مساعدی در مورد ترامپ دارند درحالی‌که این میزان در مقایسه ۶۰ درصد دو ماه گذشته افزایش یافته است. این درحالی است که ترامپ با آسیب‌پذیری‌های زیادی در انتخابات ریاست جمهوری مواجه است چون‌که بسیاری از آمریکایی‌ها مخالف رئیس‌جمهور شدن او هستند.

درحالی‌که اغلب جمهوری‌خواهان (۷۴ درصد) گفتند که آن‌ها از وی در نوامبر ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند، ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها «قطعا» در صورت نامزدی وی در انتخابات از ترامپ حمایت نمی‌کنند. ۱۱ درصد دیگر نیز ابراز کردند که «احتمالا» از رئیس‌جمهوری سابق در نوامبر ۲۰۲۴ حمایت نمی‌کنند.به عبارت بهتر، حدود ۶۴ درصد از شهروندان آمریکایی به‌صورت نسبی یا مطلق ،مخالف حضور ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی هستند. این میزان، شامل درصد بالایی از رأی‌دهندگان مستقل می‌شود که می‌توانند صحنه و نتیجه بازی را در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تغییر دهند.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ ( مصاف ترامپ -کلینتون)، رأی‌دهندگان مستقل در این ایالات تبدیل به برگ برنده ترامپ شدند اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و در رقابت رئیس‌جمهور سابق و کنونی آمریکا، تبدیل به پاشنه آشیل ترامپ و جمهوری‌خواهان گردیدند! اصلی‌ترین بازنده این نظرسنجی، سران حزب جمهوری‌خواه هستند! آن‌ها شدیدا نگران هستند که کاهش آرای ترامپ در نزد رأی‌دهندگان مستقل ، منجر به شکست مجدد آن‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ شود. این شکست درحالی می‌تواند تحقق پیدا کند که افکار عمومی آمریکا نسبت به عملکرد بایدن نیز شدیدا ناراضی هستند اما مخالفت مطلق برخی از آن‌ها با رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند سبب گردش آرای سلبی ( آرایی که از ترس رقیب به سود یک نامزد به گردش درمی‌آید) شود. 

نظر شما