شناسهٔ خبر: 61955952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

مشکلات زائران اربعین

گروه اجتماعی - الهام روحانی: سال گذشته حدود 3 میلیون زائر برای انجام آیین اربعین به کربلا سفر کردند. پیش‌بینی می‌شود امسال هم 3 تا 4 میلیون زائر به کربلا و نجف بروند. هرچند هر سال به دلیل ازدحام جمعیت مشکلاتی در مرزها، فروش بلیت هواپیما و اتوبوس و تأمین هواپیما و اتوبوس و حوادث رانندگی برای جابه‌جایی زوار پیش می‌آید، اما امسال به دلیل همزمانی مسافرت‌های تابستانی و سفر اربعین، ناوگان هواپیمایی کشور توان پاسخگویی به تقاضا را ندارد. همچنین به دلیل کمبود بلیت هواپیما، قوه قضاییه 71 سایت را که دراین‌باره تخلف کردند، مسدود کرده است. گفته می‌شود 2000 اتوبوس از ترکیه برای این فصل اجاره‌شده است. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

3000 میلیارد تومان منابع برای اربعین
وزیر راه و شهرسازی در آیین پایان عملیات احداث تونل شماره ۲ راه کربلا واقع در بزرگراه ایلام - مهران گفت: باوجوداینکه عقب‌افتادگی زیاد است اما طی دو سال اخیر کارهای زیادی در استان ایلام انجام‌شده است. وزیر راه گفت: کشور در بسیاری از بخش‌ها تبدیل به کارگاه عمرانی شده است. برای اربعین ۳ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته‌شده است که بخشی از آن در ایلام هزینه می‌شود.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای انجام ۲۰۰۰ پرواز در ایام اربعین ۱۴۰۲ خبر داده است. کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای اربعین گفت: ۱۵۰ پرواز هفتگی هم‌اکنون به مقصد عراق در حال انجام است که در آستانه ایام اربعین افزایش می‌باید و از تعداد بیشتری از فرودگاه‌ها پروازهای اربعین انجام خواهد شد. بلیت‌های رفت و برگشت به نجف و بغداد از مبدأ تهران را به صورت رفت و برگشت 8 میلیون تومان و از فرودگاه مشهد یک‌میلیون ‌و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر مصوب شده است.

انحصار و رانت در فروش بلیت هواپیما
گفتنی است در بازه زمانی زیارت اربعین یعنی از 27 مرداد تا 20 شهریور عملیات فروش بلیت را 3 سایت فروش آنلاین «اسنپ تریپ، فلای تودی و علی‌بابا» انجام می‌دهند.
به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری که وظیفه نظارت بر ارائه خدمات هواپیمایی را دارد، با زیر پا گذاشتن فصل نهم قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، رانت بیش از 2 هزار میلیارد تومانی برای 3 پلتفرم فروش آنلاین بلیت هواپیما ایجاد کرده است. با وجود این رانت و انحصار به بهانه نظارت بر فروش بلیت اربعین، خبرگزاری تسنیم شنبه 28 مرداد 1402 به فاصله 4 روز پس از آغاز فروش بلیت گزارش کرده: برخی سایت‌ها در ضعف نظارت سازمان هواپیمایی، پروازهای اربعین را به صورت چارتری و با قیمت بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند. به‌عنوان‌مثال سایت 3click.com پرواز مسیر تهران-نجف هواپیمایی معراج را با قیمت 9 میلیون و 650 هزار تومان برای روز اول شهریورماه عرضه کرده است. قیمت بلیت پرواز مذکور برای تاریخ 29 مردادماه 1402 بالغ بر 12 میلیون و 25 هزار تومان است! قیمت بلیت پرواز تهران-نجف برای هواپیمایی معراج نیز 12 میلیون و 25 هزار تومان است. (تجارت نیوز)

بودجه ۳۰ میلیاردی شهرداری 
برای اربعین
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تأیید ابلاغ سؤال مطرح‌شده توسط یک عضو شورا به شهردار پایتخت گفت: بودجه امسال شهرداری برای اربعین ۳۰ میلیارد تومان است.
مهدی چمران در حاشیه آغاز یک‌صد و هفتاد و یکمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره خدمات شهرداری تهران در اربعین گفت: مدیران شهرداری بیشتر در مناطق مرزی حضور دارند. با کاری که در ستاد اربعین صورت گرفته است، هریک از شهرداری‌های مناطق دریکی از نقاط مرزی ایران و عراق مستقر خواهند شد تا آسایش و آرامش زائران فراهم شود.
وی با تأکید بر اینکه شهرداران مناطق نیروها را مستقر می‌کنند و به تهران بازخواهند گشت، گفت: بودجه امسال شهرداری برای اربعین ۳۰ میلیارد تومان است.

بلیت هواپیما برای سفر به عراق ١٧ میلیون تومان
جعفر یازرلو در گفت‌وگو با ایلنا با هشدار به مردم برای خرید بلیت اربعین از سایت‌هایی غیرمجاز و سایت‌هایی به غیر از سایت‌های فروش ایرلاین‌ها و سه دفتر فروش آنلاین اعلام‌شده گفت: از مردم درخواست داریم از سایتی به غیر از سایت‌های اعلام‌شده نسبت به خرید بلیت اربعین اقدام کنند. دیده‌شده برخی از سایت‌ها بلیت هواپیما در مقاصد نجف و بغداد را با قیمت ١٢ میلیون‌تا ١٧ میلیون تومان می‌فروشند درحالی‌که قیمت این بلیت از مبدأ تهران دررفت و برگشت ٨ میلیون تومان است.
یارزلو در پاسخ به این سؤال که چرا بلیت اربعین تنها از سه دفتر فروش آنلاین عرضه می‌شود، گفت: در حال حاضر ایرلاین‌ها از طریق سایت‌های رسمی خود نسبت به فروش بلیت اربعین اقدام می‌کنند و از این سه دفتر فروش آنلاین ضمانت‌های محکم دریافت کرده‌ایم که در صورت هرگونه تخلفی بتوانیم برخورد جدی داشته باشیم اما احتمالاً در روزهای آینده دفتر فروش آنلاین دیگری هم اعلام می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی علت ممنوع بودن حمل پاور بانک در هواپیما به مقصد نجف و بغداد گفت: عراق برای جلوگیری از احتمال انفجارهای کوچک در هواپیما، ورود پاور بانک به هواپیما را ممنوع کرده است.

تشکیل پرونده قضایی برای ۸۵ سایت
دادستان تهران از تشکیل پرونده قضایی برای ۸۵ سایت و آژانس ارائه‌دهنده خدمات پرواز خبر داد و گفت: فروش چارتری و گروهی بلیت پروازهای اربعین ممنوع است. علی صالحی درباره اقدامات دادستانی تهران در نظارت بر برگزاری راهپیمایی اربعین اظهار داشت: بازه پروازهای ویژه اربعین حسینی (ع) از (۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور) تعیین و مقررشده است، همه شرکت‌های هواپیمایی حداکثر ظرف مهلت ۲۴ ساعت از زمان دریافت مجوز، نسبت به باز کردن پروازها و فروش بلیت به مردم اقدام کنند همچنین فروش گروهی و اجباری بلیت دوطرفه به عنوان شرط لازم برای صدور بلیت ممنوع بوده و خرید آن به صورت یک‌طرفه و یا دوطرفه به انتخاب مسافر خواهد بود. فروش و صدور بلیت پروازهای ویژه اربعین توسط چارتر کنندگان ممنوع و بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه تخلف از مقررات، دادستانی تهران با شخص خاطی (چه حقیقی و چه حقوقی) برخورد قضایی خواهد کرد. صالحی با اشاره به اینکه برای ۸۵ سایت و آژانس ارائه‌دهنده خدمات پرواز که مرتکب تخلف شدند، پرونده قضایی تشکیل شده است، افزود: ۷۱ سایت مجاز و غیرمجازی که مرتکب تخلف شده‌اند، مسدود شدند که ۵۷ مورد آن‌ها آژانس و سایت‌های غیرمجاز بودند.

محدودیت‌های هواپیمایی به علت تحریم‌ها
غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس درباره کمبود بلیت هواپیما و اتوبوس به «انتخاب» گفت: ما هفته پیش در کمیسیون عمران، محمدی فر، رئیس سازمان هواپیمایی را دعوت کردیم و مفصل در مورد این بحث‌ها صحبت کرد. با توجه به ایام تابستان و سفر زیارتی اربعین حجم تقاضا بیشتر شده است. محدودیت‌های هواپیمایی هم به علت تحریم‌ها داریم. وی درباره علل اساسی کمبود بلیت در حال حاضر افزود: در این ایام دو بحث وجود دارد، اول بحث قیمت بلیت است که ما تأکید کردیم افزایش تقاضا نباید منجر به افزایش قیمت بلیت شود. متأسفانه ظرفیت ناوگان هواپیمایی ما با توجه به افزایش تقاضا اربعین و سفرهای آخر تابستان تناسب ندارد. برای دریافت بلیت کار مشکل شده است، مگر اینکه ظرفیت جدیدی با ورود ناوگان جدید جبران شود. طبق پیگیری مجلس از سازمان هواپیمایی جواب سازمان هواپیمایی این بود که به علت افزایش تقاضا بلیت کم است. شریعتی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری اقداماتی را برای ورود هواپیما به کشور انجام می‌دهد، مجلس هم کمک می‌کند که آن‌ها بتوانند ناوگان جدید وارد کشور کنند. تعداد هواپیماهای موجود کشور کفاف نیاز فعلی کشور را نمی‌دهد. شریعتی درباره پاسخ مسئولین وزارت راه درباره بلیت اتوبوس گفت: برای بحث اتوبوس‌ها نیز مسئولین وزارت راه و راهداری به مجلس احضار شدند اما به علت اربعین با عدم توانایی برای پاسخ به تقاضا مواجه‌اند که انشالله حل خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما