شناسهٔ خبر: 61947650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استادنداری خراسان جنوبی:

۱۲ مجوز بهره برداری از محصول عناب صادر شد

اشرفی با اشاره به ارتزاق بیش از ۹ هزار خانوار خراسان جنوبی از محل فروش محصولات عناب، گفت: از ۲۲ مجوز بهره برداری در صنعت این محصول ، ۱۲ مورد آن ظرف همین دو سال گذشته صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جواد اشرفی امروز (29 مرداد) در آیین شکرگذاری برداشت عناب در روستای معصوم آباد خوسف اظهار کرد: وظیفه شناسی کشاورزان و بهره برداران محصول عناب، مسئولیت و رسالت سازمان جهاد کشاورزی را چندین برابر می کند و کاش این سومین آیین برداشت عناب، صدمین آیین آن می بود تا کشاورز تنها دغدغه برداشت محصول را می داشت.

 

وی با بیان اینکه شهرستان های سربیشه، درمیان، حاجی آباد زیرکوه و بیرجند هم عناب تولید می کنند، افزود: اما شناسنامه عناب برای خوسف است و این شهرستان قطب تولید عناب کشور معرفی می شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استادنداری خراسان جنوبی گفت: طبق آماری که تا کنون از ابتدای محصول عناب در استان وجود دارد ، 22 مجوز بهره برداری در صنعت این محصول صادر شده است که 12 مورد آن ظرف همین دو سال گذشته صادر شده است.

 

اشرفی با بیان اینکه ارتزاق بیش از 9 هزار خانوار خراسان جنوبی از محل فروش محصولات عناب است، گفت: جا دارد این تعداد خانوار دغدغه ای برای بازاریابی، فروش و فرآوری محصول عناب نداشته باشند.

 

وی با اشاره به بورسی شدن عناب، گفت: تلاش کردیم این مهم تا هفته دولت محقق شود اما ضوابط آن به ما این اجازه را نداد، لذا ظرف 20 روز و یا یک ماه آینده این انبار بورس در شهرستان خوسف رقم خواهد خورد تا قیمت گذاری عناب در فضای بورس رقم بخورد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استادنداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی بورس زعفران را داریم و بورس عناب هم به عنوان دومین بورس محصولات کشاورزی در استان رقم خواهد خورد، افزود: قائل به گسترش رقم عناب های غیر بومی در استان نیستیم چراکه عناب استان ما محصولی طبیعی بوده و حفظ اصالت عناب بومی منطقه مهم است چراکه عناب استان با کیفیت و اثر دارویی آن، قابل مقایسه با عناب های غیر بومی نیست.

 

اشرفی با اشاره به تولید کشاورزان از محصول عناب همانند شیره عناب، ترشی عناب و یا مربای عناب گفت: تفاهم نامه ای با دانشگاه علمی و کاربردی منعقد می شود تا دانشجوی خاص رشته عناب در این دانشگاه پذیرش داشته باشیم تا مسائل بنیادی و دانشی این محصول دنبال شود.

 

وی با بیان اینکه برداشت محصول عناب منطقه باید در رسانه ملی تبلیغ شود، گفت: تا زمانی که دولت مردمی سیزدهم پای کار است کم کاری نخواهیم کرد تا اقتصاد مردم و کشاورزی به نقطه ای برسد تا کشاورز فقط دغدغه برداشت محصول را داشته باشد و دغدغه ای بابت فروش، فرآوری و بازاریابی آن را نداشته باشد.

 

یک واحد باغ پیوند متراکم عناب در استان راه اندازی شد

مهدی جعفری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی- در این جلسه اظهار کرد: برای کیفیت‌بخشی بهتر این محصول معرفی و در حال حاضر نیز دو رقم سیوجان و ماژان معرفی و کارهای تحقیقات آن انجام شده و یک واحد باغ پیوند متراکم عناب در استان راه اندازی شده که اتفاقی خوب برای کیفیت بخشی و افزایش کمیت این محصول خاص خراسان جنوبی به حساب می آید.

 

جعفری با بیان اینکه امسال در حوزه آموزش۶ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برای کشاورزان عناب‌کار استان برگزار شده است، افزود: همچنین امسال خرید توافقی عناب در استان آغاز شده است.

 

وی ادامه داد:در حال حاضر توسط یک شرکت با توجه به کیفیت عناب هر کیلو بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان از عناب‌کاران خریداری می شود.

 

 

پایان پیام/575

نظر شما