شناسهٔ خبر: 61855226 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محکومیت جهانی حمله تروریستی به حرم شاهچراغ

حمله تروریستی شامگاه روز یکشنبه به حرم شاهچراغ با موج گسترده محکومیت در منطقه و جهان مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست نیوز، سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه، روسیه و عمان حادثه تروریستی رخ داده در حرم شاهچراغ در شهر شیراز ایران را محکوم و همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام کردند.

عصر یکشنبه، یک تروریست مسلح اقدام به تیراندازی در حرم شاهچراغ (ع) در شیراز کرد و در این حمله جنایتکارانه، یک نفر به شهادت رسید و هشت تن دیگر مجروح شدند. عصر دیروز نیز اعلام شد که یکی از مجروحان به دلیل شدت جراحات وارده به شهادت رسید. 

امارات و قطر

امارات و قطر خود شامگاه دوشنبه حمله به حرم شاهچراغ را محکوم کردند. سازمان تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

این محکومیت در دو بیانیه جداگانه توسط وزارت خارجه دو کشور، یک روز پس از عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ صادر بیان شده است.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه امارات تأکید شده است: امارات متحده عربی این اقدامات جنایتکارانه را به شدت محکوم و تمام اشکال خشونت و تروریسم را با هدف تضعیف امنیت و ثبات رد می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: امارات صمیمانه مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را به دولت و مردم کشور همسایه ایران و خانواده‌ها و بستگان قربانیان این جنایت شنیع اعلام و برای همه مجروحان شفای عاجل طلب می کند.

وزارت امور خارجه قطر نیز با انتشار بیانیه‌ای بر محکومیت شدید حمله تروریستی در شهر شیراز تأکید کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود تأکید کرد: قطر قاطعانه هر گونه خشونت و تروریست را صرف نظر از انگیزه‌ها و دلایل رد می‌کند.

وزارت خارجه قطر این حادثه تروریستی را به خانواده‌های قربانیان و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل طلب ‌کرد.

بحرین

وزارت خارجه بحرین نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور، چنین اقدامات شنیعی را همواره محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «بحرین، کاملا تمام اشکال خشونت، افراط گرایی و تروریسم را که هدف از آن، بی ثبات کردن امنیت و ثبات است و با ارزش ها و اصول اخلاقی و انسانی ناسازگار است، رد می‌کند».

کویت

وزارت خارجه کویت نیز با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی به شاهچراغ (ع) را به شدت محکوم و ضمن رد کامل و قاطعانه همه اشکال خشونت و تروریسم، بر اهمیت اقدام مشترک و همکاری‌های چندجانبه برای مقابله با تروریسم و ​​پیامدهای آن تأکید کرد.

کویت در ادامه صمیمانه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده های قربانیان این حمله تروریستی ابراز همدردی و همبستگی کرد.

سازمان همکاری اسلامی

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری‎ اسلامی مستقر در بندر جده عربستان، نیز در پیام خود با اعلام تسلیت صمیمانه به دولت ایران و خانواده قربانیان، برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

وی در واکنش خود اقدامات تروریستی را به صورت کلی قاطعانه رد کرد و مخالفتش را با چنین اقدامات شنیعی مورد تاکید قرار داد. به گفته ابراهیم طه، موضع اصولی سازمان همکاری اسلامی در برابر هر گونه تروریسم بدون توجه به انگیزه آنها بارها تکرار و چنین اقداماتی محکوم شده است.

روسیه

فدراسیون روسیه نیز شب گذشته در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، این حادثه را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: روز یکشنبه در ایران به مقبره شاهچراخ در شهر شیراز یک حمله تروریستی توسط یک فرد مسلح صورت گرفت که در نتیجه تیراندازی فرد جنایتکار 10 نفر مجروح شدند که یکی از آنها جان خود را از دست داده است. طرف روسی این حمله تروریستی وحشیانه علیه مردم بی‌گناه را به شدت محکوم می‌کند و با خانواده‌هایی که بستگان و نزدیکانشان در این فاجعه آسیب دیده‌اند، همدرد است.

این بیانیه یادآور شده که طرف روسی امیدوار است که مسئولان و عاملان این جنایت به مجازاتی که شایسته آن است، برسند.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین تأکید کرده است که این کشور آماده است همکاری خود در زمینه مبارزه با تروریسم را با شرکای ایرانی خود افزایش دهد.

سازمان ملل: هدف قراردادن اماکن مذهبی نفرت‌انگیز است

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ را به شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا، هدف قراردادن اماکن مذهبی را نفرت‌انگیز دانست.

دوجاریک افزود: دبیرکل نیز بر لزوم محاکمه عاملان این جنایت علیه غیرنظامیانی که از حق خود برای انجام آزادانه اعمال مذهبی استفاده می‌کنند، تأکید می‌کند.

وی همچنین گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارد.

عراق

عراق پیش از این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده بود. در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق بر موضع این کشور در رد تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن و ایستادگی عراق در کنار جامعه جهانی در مقابله با تروریسم و ​​حمایت از همه تلاش‌های خیرخواهانه با هدف از بین‌بردن افراط‌گرایی و خشونت تأکید شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما در غم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در این ایام شریک بوده و از صمیم قلب تسلیت و همدردی صمیمانه خود را ابراز می‌داریم؛ ‌برای شهدا طلب رحمت و آمرزش و برای مجروحان نیز آرزوی شفای عاجل داریم.

عمان

وزارت امور خارجه عمان نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای مراتب تسلیت و همدردی خود با دولت و مردم ایران ابراز کرد. در این بیانیه آمده است ما همدردی خود را با کشور دوست جمهوری اسلامی ایران و خانواده های قربانیان حمله به حرم شاه چراغ در شهر شیراز اعلام می‌کنیم و صمیمانه ارزوی بهبوی عاجل برای مجروحان این حادثه را داریم.

در این بیانیه بر موضع قاطع عمان را در محکومیت و محکوم‌کردن تروریسم در همه اشکال و انگیزه‌های آن تأکید شده است.

سوریه

وزارت امور خارجه سوریه نیز حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شهر شیراز را به شدت محکوم کرد.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه حمله تروریستی به زائران حرم احمد بن موسی الکاظم (ع) «شاهچراغ» در شهر شیراز را به شدت محکوم می‌کند. این اقدام توسط یک گروه تروریستی که از سوی قدرت‌های جهانی حمایت می‌شود، برای برهم‌زدن آرامش و امنیت آن جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

این منبع افزود: سوریه ضمن محکومیت این اقدامات تروریستی که منجر به کشتار شهروندان بیگناه از جمله کودکان، زنان و سالمندان می‌شود، تأکید می‌کند که این اقدام تروریستی عملی جنایتکارانه است که از نظر انسانی و اخلاقی غیرقابل قبول بوده و حامیان این گروه‌ها باید، حمایت خود را از این اقدامات متوقف سازند.

این منبع در پایان تأکید کرد: سوریه بار دیگر حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی که در قبال اقدامات تروریستی انجام می دهد اعلام می کند و صمیمانه به خانواده قربانیان تسلیت می گوید و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما