شناسهٔ خبر: 61845838 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تصویر قدیمی ترین جرم کهکشان را ببینید+عکس

تلسکوپ فضایی هابل تصویر یک خوشه کروی را ارسال کرده‌است که تصور می‌شود یکی از قدیمی ترین اجرام کهکشان ما است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از لایوساینس، تلسکوپ فضایی هابل تصویری خیره کننده از خوشه کروی«NGC ۶۶۵۲» مجموعه‌ای از قدیمی ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری گرفت.

NGC ۶۶۵۲، یک خوشه کروی حاوی برخی از قدیمی ترین ستاره‌های کهکشان ما در فاصله ۳۰هزار سال نوری در صورت فلکی کمان است.

این تصویر که با تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، یک خوشه کروی ستاره‌دار به نام NGC ۶۶۵۲ را نشان می‌دهد که در فاصله ۶هزار و ۵۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان راه شیری ما قرار دارد.

طبق مطالعه سال ۲۰۲۰ منتشر شده در مجله Research in Astronomy and Astrophysics این خوشه که تصور می شد ۱۳.۶ میلیارد سال سن داشته باشد، یکی از قدیمی ترین اجرام در کهکشان راه شیری است.

خوشه‌های کروی گروه های متراکمی از ۱۰ها هزار تا میلیون ها ستاره هستند که بین ۱۰ تا ۱۳ میلیارد سال سن دارند. (برای مقایسه، سن خود کیهان ۱۳.۸ میلیارد سال تخمین زده می شود.) تا کنون حدود ۱۵۰ مورد از این خوشه ها در هاله راه شیری پیدا شده است. مطالعه آنها به ستاره شناسان کمک می کند تا مراحل اولیه کهکشان و جهان گسترده تر را بررسی کنند.

بر اساس مطالعه ای که در ماه می (اردیبهشت-خرداد) در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر شد، خوشه های کروی ممکن است چند ۱۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ در اطراف ستارگان کلان پرجرم که تنها برای چند میلیون سال وجود داشته اند، تکامل یافته باشند.

تصویر هابل از NGC ۶۶۵۲ ستاره های آبی کم رنگ بی شماری را نشان می دهد که ستاره های قرمزتر در پیش زمینه آن هستند. مانند همه خوشه‌های کروی، ستاره‌های NGC ۶۶۵۲ در نتیجه جاذبه گرانشی شدید در یک هسته کروی قرار گرفته‌اند.

تصویر جدید نتیجه ترکیب داده های دوربین های جداگانه در هابل است: دوربین نقشه‌برداری پیشرفته و دوربین میدان وسیع ۳. این تصویر از نتیجه همکاری ۲تیم از محققان حاصل شد: یک تیم در حال تحقیق در مورد سن خوشه های کروی در کهکشان راه شیری بود، در حالی که گروه دیگر در حال تحقیق در مورد سن خوشه های کروی در کهکشان راه شیری بود.

خوشه های کروی به بهترین شکل از نیمکره جنوبی یا در نیمکره شمالی در ماه های ژوئن(خرداد-تیر) و جولای (تیر-مرداد) که مرکز کهکشان راه شیری از شمال استوا قابل مشاهده است، دیده می شوند.

تصویر قدیمی ترین جرم کهکشان را ببینید+عکس

برچسب‌ها:

نظر شما