شناسهٔ خبر: 61845474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نتانیاهو فرماندهان ارتش را توبیخ کرد

روزنامه جوان

اظهارات مکرر مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی درباره فروپاشی بدنه ارتش و عدم آمادگی برای مقابله با تهدیدات خارجی به ویژه از جانب حزب‌الله، نتانیاهو را به‌شدت خشمگین کرده است و در جلسه‌ای با سران نظامی این رژیم، فرماندهان را به علت علنی کردن ضعف ارتش به دنبال تمرد نظامیان توبیخ کرد. با این حال، مخالفان تضعیف ارتش را جدی تلقی می‌کنند که می‌تواند بر طرح‌های امنیتی هم تأثیر منفی بر جای بگذارد.

صاحب‌خبر -

اوضاع متشنج در ارتش صهیونیستی و هشدار فرماندهان نسبت به تضعیف نیرو‌های نظامی و ارائه وضعیت امنیتی به افکار عمومی به خاطر تصویب لایحه جنجالی اصلاحات قضایی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را بر آن داشت تا مرخصی خود را لغو کرده و به سرعت به تل‌آویو بازگردد تا با فرماندهان ارشد اسرائیل تسویه‌حساب کند. نتانیاهو روز یک‌شنبه در جلسه‌ای با سران نظامی این رژیم در مقر وزارت جنگ، مسئله تضعیف عملکرد ارتش در پی بحران ایجاد شده در نتیجه تمرد برخی از نظامیان را مورد بحث و بررسی قرار داد. در جلسه یادشده، هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش، یوآو گالانت، وزیر جنگ، آریه درعی، رئیس حزب «شاس»، و همچنین تومر بار، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به همراه چند تن از اعضای ستاد کل و رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی حضور داشتند.
به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، در این جلسه، وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و شماری از ژنرال‌های این رژیم، نخست‌وزیر را در جریان آخرین وضعیت ارتش قرار دادند و حاضران توافق کردند اختلافات سیاسی را وارد ارتش نکنند. رسانه‌های صهیونیستی عجله نتانیاهو برای برگزاری نشست با رئیس ستاد کل ارتش را این طور تحلیل کردند که «تن‌ها تهدید واقعی، قصد سران امنیتی برای علنی کردن حقایق امنیتی برای مردم در شرایط ایجاد بحران در قانونگذاری است». طبق گزارش شبکه المیادین به نقل از کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، نتانیاهو در این جلسه فرماندهان ارتش را به علت اظهارات فرمانده نیروی هوایی مبنی بر آسیب راندمان نیروی هوایی به دنبال تمرد نظامیان توبیخ کرده است. این شبکه اسرائیلی در این باره گزارش داد: «نتانیاهو با تن صدایی بلند خواستار صدور تکذیبیه‌ای در خصوص این اظهارات شد. او گفت ارتش از نظام محافظت می‌کند. شما به قدرت بازدارندگی آسیب می‌رسانید. چرا چنین مسائلی را مطرح می‌کنید؟!» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نیز با لحنی نگران گفت: «نمی‌توانم کنار بایستم و ارتش آسیب ببیند!»
فریاد برسر فرمانده ستاد
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که نتانیاهو از گفته‌های فرمانده نیروی هوایی انتقاد کرده و بر سر رئیس ستاد ارتش فریاد زده و به او دستور داده است اطلاعات مربوط به وضعیت ارتش را مخفی کند. این درحالی است که تومر بار، روز شنبه در اظهاراتی گفت که عملکرد ارتش اسرائیل به وضعیت قبل از تمرد بازنخواهد گشت و به مرور زمان با ضرر‌های بیشتری مواجه خواهد شد.
کانال ۱۳ اسرائیل گفت که در نشست یک‌شنبه شب به نخست‌وزیر اطلاعاتی درباره آسیب به کارایی نیروی هوایی و سامانه‌های گسترده واحد اطلاعات نظامی داده شد. این شبکه گفت: «با کمال تأسف حقیقتاً ما این چیز‌ها را می‌بینیم. چشم‌ها کاملاً بسته است و نه تنها تلاشی برای کمک به فرماندهان ارتش در کار نیست بلکه تلاش می‌شود اطلاعاتی از اسرائیلی‌ها مخفی شود.» هرچند نتانیاهو قصد دارد فرماندهان را مقصر اصلی بحران‌سازی در ارتش معرفی کند، اما مخالفان نظر متفاوتی دارند. بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، نخست وزیر سابق یک‌شنبه شب با حمله به نتانیاهو گفتند که او به کارآمدی ارتش این رژیم آسیب رسانده است و اظهارات نتانیاهو حفظ کارایی ارتش را تلاشی شرم‌آور و بزدلانه برای فرار از مسئولیت و سرزنش ارتش و فرماندهان آن توصیف کردند. یک مسئول صهیونیست هم اعلام کرد که ادامه آسیب رسیدن به آمادگی ارتش خطری علیه طرح‌های مهم امنیتی است.
نتانیاهو درحالی می‌خواهد بر تضعیف نیرو‌های ارتش سرپوش بگذارد که در ماه‌های اخیر هزاران نظامی ذخیره فعال و غیرفعال ارتش رژیم صهیونیستی به‌خصوص نیرو‌های هوایی این رژیم به دنبال اقدامات کابینه برای ایجاد تغییرات در ساختار قضایی، تمرد کرده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که کابینه طرح خود را برای تغییر در ساختار قضایی لغو نکند، به خدمت باز نخواهند گشت.
اعتراضات گسترده در سپتامبر
روزنامه هاآرتص روز دوشنبه در گزارشی نوشت: «با توجه به تلاش‌های کابینه رژیم صهیونیستی برای تصویب قوانینی جهت تضعیف دستگاه قضایی، پیش‌بینی می‌شود اعتراضات در اراضی اشغالی طی ماه آتی میلادی دوباره شدت یابد.» در حالی که اعتراضات در اراضی اشغالی در ماه جاری میلادی تا حدودی آرام گرفت، اما انتظار می‌رود اعتراضات در ماه آتی میلادی با قدرت ازسرگرفته شود، سران این اعتراضات برای ماه سپتامبر آماده می‌شوند. به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، تظاهرات اصلی در خیابان «کاپلان» در تل‌آویو ادامه خواهد داشت و علاوه بر آن اعتراضات دیگری نیز انجام می‌شود، اما همه بر اساس عملکرد کابینه رژیم صهیونیستی برای تصویب قوانینی با هدف تضعیف دستگاه قضایی، پیش‌بینی می‌کنند که اعتراضات در سپتامبر بار دیگر شدت یابد. همچنین هاآرتص نوشت، از جمله اعتراضاتی که پیش‌بینی می‌شود طی روز‌های آتی انجام گیرد، تظاهرات در شهرک «موشاو راموت» است، منطقه‌ای که نتانیاهو و همسرش ساره به زودی در آنجا حضور پیدا خواهند کرد. همچنین تظاهراتی در مراسم راه‌اندازی یک قطار سریع‌السیر در منطقه غوش دان در تل‌آویو برپا خواهد شد و علاوه بر آن بررسی احتمال آغاز اعتصاب در بخش اقتصاد و محافل دانشگاهی در صورت بروز اختلاف میان کابینه و قضات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

نظر شما