شناسهٔ خبر: 61835380 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به ایلنا:

۲۶۹ شهر کشور در تنش آبی به سر می‌برند/ حال دریاچه ارومیه خوب نیست

سخنگوی صنعت آب گفت: ما ۸۴ پروژه در سطح کشور در دستور کار داریم و امروز مورد حادی برای تامین آب وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد ایلنا، هاشم امینی در نشست خبری در پاسخ به سوال ایلنا درباره شهرهای دارای تنش آبی اظهار داشت: شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده سالانه در برخی شهرها ناترازی منابع و مصارف آب داشته باشیم و دسترسی مشترکین به آب شرب دچار مخاطره شود برای حل این موضوع آبفا با پایش منابع و مصارف و بررسی ناترازی تامین و مصرف پروژه های مختلفی را تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در سند ۴ ساله  مدیریت تنش آبی افزایش پایداری و تاب آوری شبکه و افزایش ظرفیت مخازن، پروژه های بازسازی خطوط  انتقال و..... پیش ینی شده که پروژه ها برای کل شهرهای کشور به طور هفتگی رصد و پایش می شود.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۹ شهر دارای تنش آبی هستند، گفت: برای شهر مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد دوستی پروژه های متعددی تعریف کرده ایم، همچنین در تبریز به دلیل از دست دادن سد نهند پروه هایی را تعریف کردیم. در طبس، زنجان و چاه نیمه های سیستان و همچنین آبهای زیرزمینی دچار مخاطره هستند و تماما پروژه تعریف شده است.

وی تاکید کرد: ما ۸۴ پروژه در سطح کشور در دستور کار داریم و امروز مورد حادی برای تامین آب نداریم.

امینی در ادامه گفت: اکنون ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور معادل ۵۴.۴ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و این میزان از جمعیت در قالب ۲۶۴ تصفیه‌خانه جمع آوری فاضلاب قرار دارند.

وی ادامه‌داد: توسعه شبکه فاضلاب در سال های گذشته یک امر لوکس تلقی می شد، اما امروزه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان‌کرد: هر میزان شبکه فاضلاب توسعه یابد، منافع آن هم به محیط زیست می رسد و هم توسعه بهداشت را به دنبال دارد.

امینی گفت: امروزه با توجه به شرایط اقلیمی، توسعه فاضلاب و استفاده از پساب آن به عنوان یک آب قابل بازیافت هم مورد توجه است.

وی بیان داشت: موارد استفاده از پساب در شهرها برای مصارف صنعتی، آبیاری فضای سبز شهرها، آبیاری گیاهان غیرمثمرو شهرداری ها می‌تواند باشد.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور خاطرنشان‌کرد: ۱۲ پروژه مهم از ابتدای دولت در بخش شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه تا به امروز به بهره برداری رسیده است.

امینی درباره مدیریت مصرف گفت: بحث مدیریت مصرف چند وجهی است و فقط اقدام‌های فرهنگی را شامل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو در بحث مدیریت مصرف سیاست‌های فنی، تکنیکی، فرهنگی، قانونی و اجتماعی را همزمان دنبال می‌کند.

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور، میانگین مصرف کشور را ۲۳۰ لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۹۰ لیتر در بخش خانگی و ۴۰ لیتر در بخش غیرخانگی به مصرف می سد که تلاش می شود با اقدام های مختلف این میزان به ۱۵۰ لیتر کاهش یابد. 

حال دریاچه ارومیه خوب نیست

در ادامه این نشست عیسی بزرگ زاده در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: حال دریاچه خوب نیست، در حال حاضر سطح تراز آب دریاچه ۱۲۶۹.۹۴ متر است، (البته یک بار هم در سال ۱۳۹۲ سطح تراز به ۱۲۷۰.۰۴ متر رسیده بود)، حجم مخزن دریاچه ۸۳۰ میلیون متر مکعب و وسعت آن ۶۶۵ کیلومتر مربع است.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است کاهش سطح آب دریاچه ارومیه به معنای این است که مجموع بارشها که تبدیل به روان‌آب و آب زیرزمینی می شود از مصارف کمتر است، بعبارت دیگر ما اضافه بارگذاری و مصرف را داریم.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان اصلی باید کاهش مصرف داشته باشند، گفت: اگر دریافت کمتر از تولید باشد کاری نمی توان کرد، قطعا باید مصرف کم شود تا بتوان دریاچه را احیا کرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب اظهار داشت: خط اول یزد – کرمان ۹۷ درصد، خط کریدور شرق ۱۳ درصد، خط یزد – کرمان پنج درصد و خط فارس ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در خصوص خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این طرح ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع برای آبرسانی به این استان طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم که در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های در نظر گرفته شده است.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌که سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین نقاطی است که وزارت نیرو با تمام انرژی در حال انجام آبرسانی به این منطقه است اظهار کرد: مجموعه‌هایی از پروژه‌های چند لایه را مطرح کردیم که در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آنها را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان این‌که ۱۱۵ حلقه چاه در برنامه کوتاه مدت طراحی شده است اضافه کرد: طرح انتقال آب از آبخوان‌های شهری در برنامه میان مدت و طرح انتقال از دریای عمان در برنامه بلند مدت در نظر گرفته شده است.  

بزرگ‌زاده با بیان این‌که با این حال به دنبال دریافت حق آبه ایران نیز هستیم گفت: برای دریافت حق آبه آب هیرمند تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

سخنگوی صنعت آب درباره اقدامات صورت گرفته برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی تصریح کرد: به طور کلی طرح‌های انتقال آب باید از سمت صنایع انجام شود و سرمایه‌ گذار آنها صنایع هستند چرا که دولت نمی‌تواند آب‌های گران قیمت را برای بخش صنعت منتقل کند.

وی با بیان این‌که بخش صنعت باید در این حوزه ورود پیدا کند، گفت: برای بخش شرب اما این وظیفه برعهده وزارت نیرو است و آمادگی داریم که سهم خود را دراین بخش اجرایی کنیم.

بزرگ زاده افزود: رودخانه ارس از مهم‌ترین رودهای کشور است و تنها مسئله آلودگی این رود موردتوجه ما نیست؛ بلکه آلودگی سایر رودها هم موردتوجه وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه سال‌های دور به دلیل وجود معادن مس و معادن دیگر شرایط آلودگی این رود زیاد بود، ادامه داد: در سال‌های اخیر و به دلیل همین آلودگی‌ها کمیته مشترکی بین ایران و ارمنستان برای پایش کیفیت آب رود تشکیل شد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اینکه کیفیت آب خط قرمز وزارت نیرو است، ادامه داد: معادن مس آلودگی زیادی وارد این رود می‌کرد که در این کمیته به‌شدت پیگیری صورت گرفت تا آلودگی‌ها کاهش یابد.

بزرگ‌زاده افزود: زیرساخت‌هایی برای کنترل میزان آلودگی رودخانه ایجاد شده و معادن مس باید برای اصلاح موردنیاز اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع به دلیل گرانی انرژی در ارمنستان پیمانکاران مربوط کنترل گرهای آلودگی را خاموش می‌کردند که با دیپلماسی‌های انجام شده پیگیر موضوع هستیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه مسائل مربوط به آلودگی آب بادقت پیگیری می‌شود، گفت: ما تنها به پایش و کنترل آلودگی بسنده نمی‌کنیم، بلکه نمونه‌برداری از آب، بستر رود، گیاهان اطراف نیز انجام می‌شود تا میزان آلودگی مشخص شود.

بزرگ‌زاده از طراحی نقشه راه‌آب کشور خبر داد و گفت: حدود یک میلیارد مترمکعب پساب در این نقشه راه دیده شده که باید مورداستفاده قرار گیرد.

وی در باره وضعیت دریای خزر نیز گفت: این دریا دارای کنوانسیون‌های متعددی است که همه کشورهای حاشیه باید با آنها پایبند باشند البته ۹۰ درصد تأمین آب دریای خزر از طریق رود ولگا انجام می‌شود.

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر در حال تهیه گزارشی در باره دریای خزر است که به‌محض پایان کار اطلاع‌رسانی می‌شود.

ذخیره سدهای کشور ۲۵.۳ میلیارد مترمکعب است

فیروز قاسم زاده نیز در این نشست گفت: حجم ذخایر سدهای کشور هم‌اکنون معادل ۲۵.۳ میلیارد مترمکعب برای این فصل از سال مناسب است.

وی با توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی مخازن آبی کشور اظهار داشت: امسال در مناطق مختلف کشور شاهد نامتوازنی بارش بودیم که به طبع آن منجر به نامتوازنی آب تولیدی و در نهایت کاهش ورودی آب به مخازن سطحی و سدها شد.

سخنگوی صنعت آب: این در حالی است که بارندگی خوبی در غرب کشور داشتیم و رودخانه‌های کارون، کرخه و زاینده‌رود حجم دریافتی خوبی داشتند و اکنون سدهای آنها نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است، گفت: با این حال اگر بخواهیم با متوسط ۵ سال گذشته مقایسه کنیم، در ورودی مخازن ۱۴ درصد کاهش داشته‌ایم که این میزان در برخی مناطق به ۴۰ درصد نیز رسیده است،چرا که ورودی برخی سدها مانند سد دوستی یا سد نهند یا سدهای استان گلستان صفر بوده و برخی رودخانه‌های دائمی، یا به رودخانه فصلی تبدیل شده‌ یا خشک شده‌اند.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: در برخی حوزه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش ورودی به مخازن سدها و در برخی دیگر از حوزه‌ها نیز به همین میزان افزایش داشته‌ایم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه ۵۱ درصد حجم مخازن کشور دارای خشک‌شدگی است، خاطرنشان کرد: این میزان برای این فصل از سال عدد مناسبی است.

وی تأکید کرد: اکنون معادل ۲۵.۳ میلیارد مترمکعب و تقریباً معادل متوسط ۵ ساله در مخازن کشور آب موجود است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: انتظار هست که با همین حجم مخازن، بتوانیم تأمین خوبی در سطح کشور انجام دهیم.

لینک کوتاه لینک کپی شد
نرم افزار موبایل ایلنا

نظر شما