شناسهٔ خبر: 61834162 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

سرقت ۲۷ میلیارد تومان از شبکه برق استان تهران

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران میزان خسارت مستقیم سرقت به شبکه توزیع برق را در سال ۱۴۰۱، ۲۷ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: خسارت غیرمستقیم این سرقت‌ها نیز آسیب به لوازم برقی مردم است. قاسم شهابی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایلنا درباره میزان سرقت از تجهیزات برقی در سطح شهرستان‌های استان تهران بابیان اینکه ما روزبه‌روز شاهد افزایش تعداد سرقت هستیم، اظهار داشت: تاکنون سرقت از سیم‌های مسی زیاد بود که اکنون طبق اقدامات و برنامه‌هایی که انجام‌شده بنابراین است که تا پایان شهریور جشن اتمام استفاده از سیم‌های مسی را برگزار کنیم. بر این اساس ۱۲ هزار کیلومتر شبکه هوایی تبدیل به کابل خود نگهدار خواهد شد. وی افزود: سرقت تجهیزات منجر به تلفات برق و افت ولتاژ می شود که با تبدیل شدن به کابل‌های خود نگهدار منجر به رفع این معضلات خواهد شد. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: اکنون سارقان سراغ تابلوهای برق رفته و درب این تابلوها را به سرقت می‌برند، ما روی درب‌ها قفل خاصی تعبیه کردیم که از این کار جلوگیری کنیم. وی میزان خسارت مستقیم سرقت به شبکه توزیع برق را در سال ۱۴۰۱، ۲۷ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: خسارت غیرمستقیم این سرقت‌ها نیز آسیب به لوازم برقی مردم است.

۶۰ هزار انشعاب غیرمجاز
وی یادآور شد: همچنین به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز ۵۰ تا ۶۰ هزار انشعاب غیرمجاز داریم که درواقع اقدام به سرقت انرژی می‌کنند. وی در ادامه بابیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق در شهرستان‌های استان تهران وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد مشترک ۲ میلیون مشترک خانگی، ۴۵ هزار مشترک صنعتی و مابقی تجاری، اداری و کشاورزی هستند. وی گفت؛ بالاترین میزان مصرف مربوط به‌روز ۱۵ مرداد و به میزان ۳۳۰۰ مگاوات بود که اگر مصرف بخش کشاورزی و صنعت مدیریت نمی‌رسد این میزان مصرف به ۳۸۰۰ مگاوات می‌رسید.

نا ترازی 12 هزار مگاواتی برق 
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به نا ترازی ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاواتی برق گفت: این میزان نا ترازی به این معناست که ما به‌اندازه مصرف استان‌های تهران، قم و البرز کمبود برق داریم، یعنی تولید کمتر از مصرف است.

صرفه‌جویی
شهابی درباره برنامه مدیریت مصرف برق بدرات گفت: ادارات باید در ساعات اداری ۳۰ درصد و بعد از ساعات اداری ۶۰ درصد مصرف را کاهش دهند، در تمامی ادارات کنتور هوشمند نصب کردیم که مصرف را به صورت آنلاین قرائت می‌کنیم و در صورت عدم رعایت برق این مراکز بعد از ساعت کار اداری به منظور عدم آسیب به مراجعین این بدرات قطع خواهد شد. که در این راستا تاکنون ۲۰۰ مورد اخطار کتبی دادیم و ۱۰۰ مورد هم منجر به قطعی شده است. وی تصریح کرد: چاه‌های کشاورزی ۹ درصد از مصرف برق استان را به خود اختصاص می‌دهند که به کشاورزان اعلام کردیم که اگر از ساعت ۱۱ تا ۱۸ مصرف نداشته باشند ۱۹ ساعت باقیمانده را می‌توانند برق رایگان دریافت کنند که تاکنون از این مسیر توانسته‌ایم ۵۰ مگاوات صرفه‌جویی کنیم. او گفت: به ادارات و بیمارستان‌ها اعلام کردیم که از مولد و دیزل ژنراتور استفاده کنند و در این صورت ما ۷ برابر رقمی که برق را به آنها می‌فروشیم از آنها خریداری می‌کنیم که از این راه نیز ۵۰ مگاوات صرفه‌جویی شده که درنتیجه آن برق ۴۰ تا ۵۰ هزار خانوار قطع نمی‌شود.

علت قطع برق
وی خاطرنشان کرد: در استان تهران ۳۶ تا ۳۷ درصد مصرف برق توسط بخش صنعت صورت می‌گیرد که طبق هماهنگی صورت گرفته باید از ۱۱ تا ۲۳ همکاری کنند و در مقابل در انتهای شب و تعطیلات به‌طور کامل در مدار باشند، البته اخیراً به دلیل کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی ساعات مصرف صنایع را به ۱۲ تا ۲۰ تغییر داده‌ایم با وجود کاهش ساعات کار صنایع شاهدیم که مصرف برق صنایع ۶ تا ۸ درصد افزایش‌یافته است. صنایع روزانه ۴۰۰ مگاوات همکاری دارند که معادل مصرف ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار خانوار است.
وی بابیان اینکه قطعی‌هایی که گاها در بخش خانگی رخ‌داده بیشتر به دلیل از مدار خارج شدن نیروگاه‌ها و یا حوادث بوده است، تأکید کرد: ما حق نداریم برق بخش خانگی را با برنامه قطع کنیم و در این راستا برنامه مدیریت مصرف مدون شده و تا دو سال آینده ادامه دارد و البته نیازمند این است که مشترکان همکاری کنند.

نظر شما