شناسهٔ خبر: 61829678 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

در بررسی توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و آزادی برخی زندانیان مطرح شد:

کمک بزرگ دیپلماسی به اقتصاد

مورخ ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲، خبر توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل چند زندانی و آزادسازی منابع مالی ایران در کشور کره‌جنوبی اعلام گشت. مطابق اخبار مطرح‌شده؛ ۵ زندانی آمریکایی درازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته‌شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد. همچنین ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران در کشور کره‌جنوبی آزاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مورخ ۱۹ مردادماه ۱۴۰۲، خبر توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل چند زندانی و آزادسازی منابع مالی ایران در کشور کره‌جنوبی اعلام گشت. مطابق اخبار مطرح‌شده؛ ۵ زندانی آمریکایی درازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته‌شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد. همچنین ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران در کشور کره‌جنوبی آزاد خواهد شد.

به‌عبارت‌دیگر اکنون آزادسازی بخشی‌هایی از پول‌های ایران که در کره و آمریکا و سایر کشورها بلوکه شده بدون اینکه به‌دنبال امتیازدهی باشیم، در حال عملی شدن است و این امری مثمرثمر و حاصل دیپلماسی موفق دولت سیزدهم تلقی خواهد شد. موفقیت تیم ارزی کشور اگرچه نویدبخش اما عده‌ بسیاری را نگران ساخت و موجب واکنش جدی‌شان شد؛ به طورمثال وزیر امورخارجه پیشین آمریکا توافق دولت بایدن با ایران برای آزادی جاسوسان آمریکایی درازای آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران را خطرناک توصیف کرده و از آزاد شدن وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی به‌علاوه آزادی شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا درازای آزادی جاسوسان آمریکایی به‌شدت انتقاد کرده است.

در همین ارتباط نیز جورزالیم پست گزارش داده است که توافق بین تهران و واشنگتن موجب نگرانی اسرائیل شده و حال تل‌آویو نگران است. درمقابل اما پیتر استانو، سخنگوی جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق اخیر ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان استقبال کرد. استقبالی که گویا بیش از اعلام رضایت کوشش برای همسویی با آمریکا و هم‌پیمان شدن برای حفظ منافع باشد. رسانه‌های روسیه در پی آغاز فرآیند آزادسازی دارایی‌ ۶ میلیارد دلاری توقیف‌شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در گزارش‌هایی به اطلاع‌رسانی ابعاد این موضوع پرداختند و خبر آغاز فرآیند آزادسازی دارایی‌های توقیف‌شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران واشنگتن را به سبب احساس خطر دولت جو بایدن عنوان داشتند.

کارشناسان و فعالان سیاسی براین باورند که توافق با حفظ دیپلماسی عزتمندانه و عدم ارائه امتیاز برای جمهوری اسلامی ایران نشان از عقب‌نشینی آمریکا و احساس خبری مبنی بر زوال و افول قدرتشان دارد. پیش‌تر آن‌ها در قالب جنگ ترکیبی و مجموعه‌ای از اقداماتی در حوزه سیاست خارجی طی ۶ ماه گذشته کوشیدند تا فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران وارد سازند که خوشبختانه هیچ‌یک از اهدافشان تحقق نیافت و متوجه شدند که امکان فشار لازم برای رسیدن به خواسته‌هایشان در این زمینه‌ها را ندارند. مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل دراین‌باره عنوان کرده  که مواضع اخیر آمریکایی‌ها یعنی عقب‌نشینی از اجرای مکانیسم ماشه و بسنده کردن به حفظ تحریم‌های شخصی خودشان در حوزه موشکی! درواقع مجموعه اقداماتی که در حوزه سیاست خارجی و همین‌طور در حوزه دیپلماسی اقتدار با رونمایی دو موشک هایپر سونیک ایران رخ‌داده، موفق بوده و بالاخره مقاومت ایران در طول یک سال  گذشته جواب داده است.

 منابع ارزی آزادشده چه خواهد شد؟
به‌تازگی محمدرضا فرزین ،رئیس‌کل بانک مرکزی در پیامی نوشت: به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف‌شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه به‌دست‌آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت. لازم به تأکید است که متأسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ به‌صورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریزشده بود و به آن‌هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت.

حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شسد. همچنین او تأکید کرد: اما با پیگیری‌های فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف‌شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد. فرزین در پایان ادامه داد: بر همین اساس، به‌زودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر واریز و به‌صورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد. خبرنگار «رسالت» در بررسی بیش‌تر این موضوع با ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید. 

نظر شما