شناسهٔ خبر: 61828771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۵ موکب در قصرشیرین و مرز خسروی به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کند

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین از برپایی ۲۵ موکب برای پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی از مبادی ورودی شهر قصرشیرین تا مرز رسمی خسروی خبر داد.

صاحب‌خبر -

«محمد نجفی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موکب‌ها از ورودی قصرشیرین و در نقاط مختلف تا مرز خسروی و منذریه عراق به منظور خدمات‌رسانی گسترده به زائران اربعین برپا می‌شود و تا بازگشت زوار از سفر معنوی اربعین در خدمت زوار هستند.

وی اظهار کرد: اعضای ستاد اربعین و کمیته های چندگانه از ماه ها قبل تاکنون پای کارند تا زیرساخت ها و شرایط مناسب برای خدمات رسانی به زائران اربعین را فراهم کنند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین از آمادگی شبانه‌روزی مرز خسروی برای پذیرش و خدمات رسانی به زائران اربعین خبر داد و گفت: هم اکنون تردد در مرز رسمی خسروی ۲۴ ساعته است و گیت های ورود و خروج در پایانه نیز به ۱۲۰ گیت افزایش یافته ضمن اینکه در منذریه نیز این تعداد گیت از سوی طرف عراقی آماده شده تا شاهد تسریع و تسهیل در تردد زائران باشیم.

نجفی ادامه داد: جداسازی ترانزیت از مسیر تردد زائران اربعین با احداث جاده برکت، احداث سایبان از نقطه ورودی پایانه در مرز خسروی تا نقطه صفر و محل خروج زائران، ایجاد ۱۰۱ هکتار توقف گاه با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو، احداث هفت مرکز درمانی و قرارگاه بهداشتی و درمانی در مرز و ایجاد ۲ اتاق سرد برای خدمات رسانی به زائران با توجه به گرمازدگی و گرمی هوا و ارائه خدمات گسترده رفاهی و بهداشتی و اسکان و تغذیه به زائران و تامین آب و یخ مورد نیاز زائران از امکاناتی است که در راستای خدمات رسانی به زائران در قصرشیرین با همکاری کمیته های مختلف ایجاد شده است.

۲۵ موکب در قصرشیرین و مرز خسروی به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کند

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: در بحث حمل و نقل و انتقال زائران نیز اتوبوس هایی در محل توقف گاه ها کار انتقال زائران را تا نقطه صفر مرز خسروی و همچنین با هماهنگی طرف عراقی از مرز منذریه تا حسینیه عراق با نرخ های مصوب انجام خواهد داد.

نجفی افزود: هم اکنون زائران می توانند در هر ساعتی از شبانه روز برای تردد به مرز خسروی مراجعه کنند که طبق پیش بینی های انجام شده امسال شاهد افزایش پنج برابری تعداد زائران در مرز خواهیم بود.

وی گفت: استان کرمانشاه و به خصوص شهرستان مرزی قصرشیرین که از دیرباز خادمی زائران سید الشهدا (ع) را در کارنامه خود دارند مشتاقانه منتظر ورود زوار هستند و در بحث اسکان زائران نیز همانند سال گذشته برای میزبانی زوار در منازل خود اعلام آمادگی کرده اند.

وی عنوان کرد: تلاش می کنیم تا میزبانانی شایسته برای زوار اباعبدالله الحسین (ع) باشیم و زائران با رضایت خاطر از این مرز عازم کربلای معلی شده و به کشور بازگردند.

نجفی اشاره کرد: زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین (ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه ی زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

نظر شما