شناسهٔ خبر: 61822575 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در رونمایی کتاب «در جست‌وجوی شبح» مطرح شد:

در جستجوی شبح به فرمان و دستور سازمان سیا نوشته شد / کارنامه زندگی عماد مغنیه متحیر کننده است

کتاب «در جست‌وجوی شبح» از سوی انتشارات نارگل رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
در جستجوی شبح به فرمان و دستور سازمان سیا نوشته شد / کارنامه زندگی عماد مغنیه متحیر کننده است
سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «در جستجوی شبح» جدیدترین کتاب با موضوع پرونده شهید عماد مغنیه (حاج رضوان) که توسط انتشارات نارگل به چاپ رسیده، با حضور سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، محمدعلی صمدی پژوهشگر تاریخ و علی عبدی کارشناس مسائل غرب آسیا در باغ کتاب تهران رونمایی شد.

این کتاب روایت «رابرت بائر» مامور سابق سازمان سی.آی.ای و مسئول پرونده حاج رضوان در این سازمان است که تلاش برای ترور عماد مغنیه یا حداقل پیدا کردن ردپایی از او در دهه ۸۰میلادی را روایت کرده است.

رابرت بائر هنوز مامور سازمان سیا است

سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در این مراسم رونمایی اظهار کرد: بعضا در جنگ هشت ساله اسیرهایی که می‌گرفتیم که شناخت خوبی از فرماندهان ایرانی جنگ داشتند و آدم خوب است که اگر دشمن دارد دشمن با انصاف داشته باشد مثل رابرت بائر که این کتاب را در خصوص عماد مغنیه نوشته است.

وی افزود: این ایام که آقای رابرت در بیروت بود من هم در بیروت مستقر بودم و در شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه بیروت در حال حرکت بودم. با توجه به شناختی که از بیروت و عماد دارم او توصیف دقیقی از محیط زندگی عماد نداشت، شناختی که به مرور زمان نیز شکل نگرفت‌، سعی کرده نگاه جامعه شناسی به بیروت داشته باشد اما شناخت او کافی نیست.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ادامه داد: این مطالب بعد از حذف‌های مکرر سیا بوده است یعنی معلوم است که کتاب به فرمان و دستور سازمان سیا بوده است، او به تکرار در کتاب از دستوراتی که به او داده شده است نوشته. سیا یک سازمان کاملا کثیف برای تملک تمام دنیا است و او در این ساختار کار می‌کرده است.

ابطحی اضافه کرد: احساسم این است که رابرت بائر هنوز مامور است، او با این کتاب نشان می‌دهد هنوز در پی آرمان‌های ضد اسلامی در منطقه است و با وجود اینکه به صورت رسمی هنوز با سازمان سیا همکاری ندارد اما هنوز مامور است و به دستور آنها این کتاب را نوشته است.

وی تصریح کرد: چرا ما نباید قهرمانان خود را به جهان معرفی کنیم ؟ الان در آمریکای لاتین کلمه عمو قاسم راه افتاده است و خاطرات و داستان‌های او را نقل می‌کنند و صدها کتاب در این حوزه منتشر شده است و این کلمه عمو قاسم جا افتاده است و اگر بگویید می‌شناسند.
 

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در خصوص خاطره‌ای از عماد مغنیه گفت: عماد آخرین سالی که زنده بود، تهران بود. او در یکی از آخرین روزها من را صدا زد و با هم برای نماز خدمت حضرت آقا رسیدیم. همچنین فیلم‌های زیادی با محوریت فیلم‌های ایثار و شهادت ایرانی می‌دید.

وی خاطر نشان کرد: عماد مغنیه بر خلاف چهره و نگاهی که از او دیده می‌شد که به نظر می‌رسید خیلی جدی است قلب بسیار آرامی داشت، او در یکی از روزهای آخر عمر خود دو روز قبل از سالروز درگذشت حضرت رقیه به حرم آن حضرت رفت و همسرش می‌گوید که حدود ۱.۵ ساعت فقط اشک می‌ریخت و چنین قلب رقیقی داشت. عماد و امثال عماد تربیت شده مکتب تشیع هستند. ما نمی‌خواهیم از شهدا یک چهره عجیب و خشک بسازیم در حالی که شهیدی مثل عماد مغنیه اینطور که گفته می‌شود خشک نبوده است.

ابطحی تاکید کرد: اینقدر ابعاد روحانی، معنوی و تربیتی زیادی دارد که می‌تواند مدت‌ها در مورد آنها صحبت کرد، نباید فقط بگوییم که فلان شهید جان ۶۰۰-۷۰۰ نفر را گرفته و فقط بعد نظامی شهدا دیده شود و چهره بدون عاطفه از شهدا ساخته شود، شهدا هر کدام خنده و روحیه خاص خود را داشتند و باید همه ابعاد شهدا دیده شود.

هشتاد درصد کتاب تخیلات رابرت بائر است

همچنین محمدعلی صمدی نویسنده ادبیات پایداری در این جلسه رونمایی اظهار داشت: دو سال قبل از شهادت عماد مغنیه در بیروت بودم کنجکاوی زیادی در خصوص این شخصیت داشتم. آن زمان زیاد عماد مغنیه را نمی‌شناختند. حتی یک استاد دانشگاه معتقد بود عماد مغنیه یک شخصیت خیالی است.

وی افزود: بعد از یکی دو سال که لحظه شماری می‌کردم عماد مغنیه را ببینم خبر شهادت او رسید و حسرت زیادی خوردم. حتی وقتی عکس او را در تلویزیون دیدم حسرت زیادی خوردم که نتوانستم آن را ملاقات کنم. هنوز بعد از سال‌ها از شهادت هیچ منبع دست اولی از او در دسترس نیست و افراد زیادی نیز داستان‌های او را نقل نمی‌کنند و مجبوریم به ترجمه روی بیاوریم.

نویسنده ادبیات پایداری ادامه داد: قبل از شهادت عماد مغنیه رابرت بائر را نمی‌شناختم و در کتاب خاطراتش یک فصل کتاب در خصوص عماد مغنیه نوشت و آن زمان ترجمه و منتشر شد. او دروغ می‌گوید یک قدم هم به عماد نزدیک نشده است. این کتاب برای تحت تاثیر قرار دادن هیئت منصفه دادگاه است و تمام شرارت‌های نیمه دوم قرن بیستم را به عماد مغنیه مربوط کرده است.

صمدی اضافه کرد: بر خلاف ما که دشمن را احمق نشان می‌دهیم، آنها شخصیت‌ها را بزرگ می‌کنند که بگویند ما آدم بزرگی را حذف کردیم. رابرت بائر خود را به عنوان مسئول پرونده عماد مغنیه معرفی می‌کند و تنها کسی است که می‌توان با مطالعه دیگر آثار او به شناخت از عماد مغنیه رسید البته او فقط دوره کوچکی مسئول پیگیری عماد مغنیه بوده است و بعد از آن یک چهره منتقد خاورمیانه به خود گرفته است.

وی تاکید کرد: ۸۰ درصد کتاب تخیل است و حرف‌های خودش را در کتاب آورده است. در کتاب ۲۱ مشخصه که از یک تروریست گفته می‌شود دقیقا همان چیزی است که ما به مجاهد نسبت می‌دهیم و حتی می‌توان آن را درس داد به عنوان اصول یک مجاهد توضیح داد و برای من همین جالب بود.

نویسنده ادبیات پایداری تاکید کرد: عماد مغنیه در ۲۲ سالگی آمریکا را از لبنان بیرون کرد و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. چنین شخصیتی بسیار بزرگ است و باید در مورد آن محتوای بیشتری نوشته و منتشر شود.

مغنیه در ۲۲ سالگی آمریکا را از لبنان بیرون کرد

همچنین علی عبدی کارشناس مسائل غرب آسیا در این جلسه رونمایی اظهار کرد: تجربه زیست من نسبت به عماد مغنیه از دور بود. اولین بار اسم او را از یک سایت انگلیسی زبان خواندم و از همان زمان به او علاقمند شدم. او شخصیت بسیار ویژه‌ای است و با یک شخصیت چند وجهی روبه‌رو هستم. او به نظرم یک شخصیت بی‌بدیل در جنگ حق علیه باطل است.

وی افزود: یک عملیات که عماد مغنیه انجام داده بود را اگر شخص دیگری انجام داده بود، برای او کتاب‌ها می‌نوشتند و فیلم‌ها می‌ساختند‌. اسرائیلی‌ها به مراتب بیشتر از آمریکا عماد مغنیه را می‌شناختند. مثلا یک برنامه ساز تلویزیونی در اسرائیل وقتی یک مستند در خصوص عماد مغنیه ساخت که در ۲۰ دقیقه او را معرفی کرد و مهم‌ترین بخش آن جایی بود که گفت او در ۲۲ سالگی آمریکا را از لبنان بیرون کرد که مهم‌ترین بخش آن مستند بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: داگان مسئول وقت موساد بود، کسی که موساد را از نو ساخت و برای ترور عماد مغنیه اقدام کرد. برای شناخت عماد مغنیه باید داگان را به صورت کامل شناخت، اما حتی خود داگان با آن قدرت نیز در دو مقطع از عماد مغنیه شکست خورد. در جنگ ۳۳ روزه عماد مغنیه به تنهایی مچ ۸ نفر از افراد قدرتمند اسرائیل را خواباند.

عبدی گفت: کارنامه زندگی عماد مغنیه متحیر کننده است، کسی که حتی به ۵۰ سالگی نرسید و چنین اقدامات بزرگی را انجام داد. آنها از بزرگ شدن عماد مغنیه می‌ترسند و به همین دلیل خیلی از عملیات‌های او را زیر سوال می‌برند. با فرار اسرائیل از لبنان عماد مغنیه لبنان را رها نکرد.

نظر شما