شناسهٔ خبر: 61808576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

میانجی‌گری علمای مسلمان نیجریه برای حل بحران نیجر

هیئتی از علمای مسلمان نیجریه برای کمک به حل بحران نیجر با سفر به این کشور با رهبران کودتای نظامی در این کشور دیدار کردند تا مانع از اقدام نظامی علیه این کشور شوند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، هیئتی از علما و رؤسای نهادهای اسلامی در نیجریه به منظور میانجی‌گری برای حل بحران نیجر با سفر به این کشور با عبدالرحمن تیچیانی، رئیس شورای نظامی نیجر در شهر نیامی دیدار کردند.

علی الامین زین، نخست وزیر انتصابی از سوی شورای نظامی در نیجر تصریح کرد که هیئت میانجی‌گر از علمای مسلمان نیجریه، حامی پیامی از سوی رئیس جمهور کشورشان برای نزدیکی بین مواضع دو طرف است.

زین در عین حال تأکید کرد که از تلاش‌ها برای میانجی‌گری در راستای منافع کشورش نیجر استقبال می‌کند.

نیامی در روزهای اخیر هم میزبان شماری از رهبران و چهره‌های اسلامی بوده که در صدد پیشبرد راه حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران نیجر بودند.

محمد سعد ابوبکر سوم، سلطان ایالت سوکوتو واقع در شمال غرب این کشور و رئیس شورای عالی امور اسلامی نیجریه که رهبر معنوی حدود صد میلیون مسلمان این کشور به شمار می‌رود و چهره‌های اسلامی دیگری از شمال نیجریه به ویژه از قوم هوسا که در منطقه مرزی شمال نیجریه و جنوب نیجر زندگی می‌کنند و همچنین شیخ محمد السنوسی از شیوخ بزرگ صوفی در نیجریه از جمله کسانی هستند که در جمع هیئت علمای مسلمان نیجریه به نیامی رفته‌اند.

این در حالی است که شورای اسلامی نیجریه نیز که یک نهاد صاحب نفوذ در این کشور است درباره عواقب هر گونه مداخله نظامی در نیجر، تحریم رهبران کودتا در این کشور و احتمال هموار شدن زمینه گسترش فعالیت گروه تروریستی بوکوحرام هشدار داده است.

گفتنی است، نشست اضطراری پارلمان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS)(اکوواس) شاهد اختلاف شدید بر سر احتمال مداخله نظامی در نیجر بود و این اتفاق، با تلاش‌های میانجی‌گرانه هیئتی از علمای مسلمان نیجریه برای کمک به حل بحران همزمان شده است.

پارلمان اکوواس دیروز شنبه جلسه اضطراری خود را از طریق ویدئو کنفرانس برای بحث در مورد اقدامات در خصوص  نیجر پس از کودتای نظامی برگزار کرد که به سرنگونی محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور در 26 جولای منجر شده است.

رسانه‌های نیجریه که ریاست دوره‌ای گروه  اکوواس را بر عهده دارد، گزارش دادند که برخی از نمایندگان پارلمان اکوواس بر لزوم استفاده از دیپلماسی و گفت‌وگو برای بازگرداندن حاکمیت دموکراتیک در نیجر تأکید کردند و خواستار لغو تحریم‌ها علیه این کشور شدند که شهروندان و نه رهبران کودتا از آن آسیب پذیرفته‌اند.

انتهای پیام

نظر شما