شناسهٔ خبر: 61807954 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون رییس‌جمهور:

بدون قدرت تجارت، فاقد بازار پایدار خواهیم بود

محمد اسلامی، راس سوم قدرت را تجارت خواند و با اشاره به اینکه امروز بیش از ۳۰۰ نوع مشتقات سنگین داریم که هر گرم از آن گاهی ده‌ها هزار دلار می‌ارزد، اذعان کرد: کماکان در یک نبرد نابرابر هستیم.

صاحب‌خبر -

محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در ابتدای سخنان خود درباره برگزاری همایش «منتخبان برند‌های صنعت» گفت: موضوع این رویداد و معرفی برند‌های برتر صنعت و معدن و تجارت، گرچه در قالب نظام خوداظهاری است، اما صورت زیباتر آن می‌تواند این باشد که یک نظام ارزیابی حرفه‌ای هم در کنار این همایش قرار بگیرد تا رقابت همراه با ارزیابی دیده شود.
اسلامی با ایراد نکاتی درباره اهمیت پیشرفت و شکوفایی تاکید کرد: دو مقوله مهم پیشرفت و شکوفایی کشور نیازمند قدرت گرفتن سه راس یک مثلث است و اگر ما علم و دانش و فناوری را به سیستم و سامانه تبدیل کنیم، با استفاده از آن‌ها می‌توانیم که در سه راس آن قدرت پیشرفت و شکوفایی به‌وجود بیاوریم.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه، قدرت خلق یک محصول، یعنی فرمان آن با مشتری باشد، افزود: یک محصول باید بر اساس ذائقه مشتری کارکرد داشته باشد و بتواند عمر و کارکرد خود را پیش‌بینی کند، همچنین باید تضمین دهد که هیچ نقصی در طول عمر خود نخواهد داشت. راس دوم، قدرت برند است، قدرت نه صرفا به معنای داشتن یک نشان، بلکه باید اعتبار داشته باشیم تا برندمان بتواند در ذیل همان اعتبار، بین مشتریان نیز ضمانت ایجاد کند، تا به‌واسطه آن محصول، رضایت‌مندی مشتریان با رشد و افزایش مواجه شود.
اسلامی، راس سوم قدرت را تجارت خواند و با بیان اینکه قدرت تجارت است که می‌تواند سیاست‌های تجاری داخلی و خارجی را تنظیم کند، ادامه داد: اگر قدرت تجارت نداشته باشید، بازار پایداری هم نخواهید داشت، تا جایی که کیفیت محصول شما هم نمی‌تواند پایدار بماند.
او با اشاره به اینکه در بازار، نبرد برند‌ها وجود دارد، اظهار کرد: اصل اول را باید با نهادسازی و ایجاد یک نظام ارزشی به‌وجود بیاوریم و اینچنین می‌توانیم باعث تبادل در بازار شویم، بنابراین امروز در کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرداخت به این ظرفیت‌ها هستیم، به همین خاطر نباید توجه به برند‌ها یک کار نمایشی باشد، بلکه باید به عنوان یک فعل بنیادین به آن‌ها توجه شود. امیدواریم متولیان امر در هر بخش برای این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند.
معاون رئیس جمهور تأکید کرد: صنعت هسته‌ای به دلیل تاثیرگذاری در علوم و فنون گوناگون، یک صنعت بنیادین و قدرت‌آفرین است که می‌تواند در همه عرصه‌ها تاثیرگذار باشد. ما در این سال‌ها با یک تهاجم سنگین مواجه بوده‌ایم، به‌طوری که دیگران هرکاری از دست‌شان برآمد کردند تا صنعت هسته‌ای را متوقف کنند، اما به لطف الهی امروز صنعت هسته‌ای گسترش پیدا کرده است. امروز بیش از ۳۰۰ نوع مشتقات سنگین داریم که هر گرم از آن گاهی ده‌ها هزار دلار می‌ارزد. داشتن این ظرفیت‌های استراتژیک، زمانی برای ما حکم ورود به یک منطقه ممنوعه را داشت، اما ما به آن ورود کردیم. در هر صورت، امروز در یک نبرد نابرابر هستیم و همه چیز را در همین شرایط به‌دست آورده‌ایم، اما باید بیشتر کار و از آن محافظت کنیم.
در ادامه این همایش که از صنعت‌گران برتر نظیر فرهان‌دیزل تقدیر به عمل آمد، دکتر محمود انوشه گفت: چند نکته از باور‌های قلبم را می‌گویم و دلم می‌خواهد این باور‌ها را در صفحه باور خود بکارید و حک کنید، اولین نکته این است که دانستن اینکه چقدر باید دانست آغاز یادگیری و دانستن اینکه چه چیزی باید یاد گرفت آغاز دانش است.
او ادامه داد: اولین معلم من کرم کوچکی بود که سال‌های زیادی صبر کرد تا پروانه شود، او به امید زنده بود و به همین خاطر شرایط سخت را تحمل می‌کرد. زمانی که من با این معلم آشنا شدم بسیار به حال خودمان گریه کردم که ما چه کردیم؟ دومین معلم من پیرمردی گاوسوار در اسپانیا بود. او به من گفت تا آخر عمرت ماتادور باش، یعنی وقتت را درگیر شاخ گاو نکن و جاخالی بده. سومین معلم من گلفروش سر خیابان بود که تشخیص سریع داشت.
محمود انوشه در ادامه اظهار کرد: اگر ندانیم کجا می‌خواهیم برویم هر راهی ما را با خود خواهد برد. برای صنعت و تجارت اگر هدفمندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نباشد، بیهوده کار کرده‌ایم. خداوند در قرآن گفته از دو نفر نمی‌گذرد؛ مشرکان و بیهوده‌کاران. همواره در خودم و ملت نگاهم به تحول بوده است. کسی که هدف ندارد، تعهدی هم ندارد و به زودی به عنوان یک ابزار در خدمت یک انسان هدفمند قرار می‌گیرد.
او در ادامه یادآورشد: حواسمان به شاخص‌ها باشد نه شخصیت‌ها. یکی از دلایل افت برند‌ها همین است. سرچشمه مشکلات مردم و مدیران موانع پیش رو نیست، بلکه تردیدی است که آن‌ها در توانایی خودشان می‌بینند. این تردید مدیران ما را به ابهام و توهم کشانده است. تاخیر در تردیدِ ناشی از تصمیم‌گیری، فقط یک علت دارد و آن این است که آن مدیر یا برند، بین تشخیص اولویت‌های خود درمانده است و نمی‌داند اولویت‌هایش چیست.
انوشه در پایان سخنان خود با بیان اینکه نمی‌شود همه را راضی نگه داشت، اظهار کرد: آنقدر به دنبال مفقود‌ها نباشید که موجود را هم از دست بدهید. هرگز زندگی دشمن تو نیست، اما طرز تفکر تو می‌تواند دشمن تو باشد. هرگز تا پایان کارتان با هیچکس درباره آن صحبت نکنید. جاده موفقیت هیچگاه سرراست نیست. پیچی به نام شکست و دور بگردانی به نام سرگردانی و... دارد. در این جاده ماشینی به نام اراده و چرخ‌هایی به نام توانایی و... وجود دارد البته این‌ها را به ما یاد ندادند که اگر یاد می‌دادند خیلی از مسیر را پشت سر می‌گذاشتیم.

در پایان این همایش  از شرکت‌های «فرهان دیزل»، «آرین سازه»، «کویر موتور»، «دیجی لند»، «گاندو تجارت»، «بهستان پلاسما»، «توجی صنعت»، «دیجی سرویس»، «شویاسازان»، داروسازی «اسوه»، «پارس هدیش»، «آریا بنیامین»، «ایران آوندفر»، «کانسپت»، هواپیمایی «ماهان»، «ایران مرینوس»، «چرم مشهد»، «هلدینگ تدینی»، «مجتمع فولاد جنوب»، «فرش مشهد»، «نخستین»، «حق‌شناس»  و «وگال» تقدیر به عمل آمد. یازدهمین همایش «منتخبان برند‌های صنعت» عصر ۲۱ مردادماه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

نظر شما