شناسهٔ خبر: 61798558 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه محتوایی موزه های بنیاد مستضعفان

مدیر توسعه موزه‌های بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان آماده راه اندازی موزه در همه شهرهای کشور است.

صاحب‌خبر -

توسعه محتوایی موزه های بنیاد مستضعفانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قانونی با اشاره به اینکه تمرکز زدایی از تهران، یکی از سیاستهای بنیاد مستضعفان در امر موزه داری است گفت: در یزد موزه تار و پود به عنوان مکمل موزه نور و روشنایی در حال تکمیل است و چنانچه این همکاری میان مسئولان دیگر شهرها هم وجود داشته باشد، بنیاد مستضعفان برای راه اندازی موزه در شهرهای مختلف مانعی ندارد.
مدیر توسعه موزه‌های بنیاد مستضعفان در ادامه گفت: به زودی در شیراز، بیرجند، رامسر و تبریز موزه های جدید خواهیم داشت.
آقای قانونی با اشاره به اینکه فقط ۵ درصد از آثار بنیاد مستضعفان در موزه‌ها به نمایش درآمده افزود: بیش از یک میلیون قطعه و شی در گنجینه های مختلف بنیاد مستضعفان در اختیار ماست اما به علت محدودیت های فضا و فناوری تا کنون توانستیم کمتر از ۱۰ هزار اثر را در معرض نمایش بگذاریم.
محسن قانونی با اشاره به افزایش 200 درصدی بازدید کنندگان موزه های مجموعه بنیاد مستضعفان گفت: ما در دوره تحولی، تمرکزمان بر حوزه موزه داری است و سعی می کنیم اولویت اول محتواسازی باشد و نه راه اندازی صرف موزه های جدید.
او درخصوص روایت اشیا و اجرای QR کد برای ویترین‌های موزه‌ ها گفت: برای موزه دفینه در تلاش هستیم تا پادکست دفینه را تولید کنیم و همچنین در حوزه AR و VR قصد داریم ورود کنیم. البته درحال حاضر تمرکزمان بر توسعه موزه داری در شهرستان‌هاست.
مدیر توسعه موزه‌های بنیاد مستضعفان درخصوص موزه داری نوین و جذب مخاطب گفت: در بخش فناوری با محدودیت هایی روبرو هستیم اما سعی می کنیم در حوزه تولید محتوا از ساخت مستندهای متنوع و همکاری با دانشگاه‌ها غافل نشویم.
گروه موزه‌های بنیاد مستضعفان شامل پردیس موزه‌ای دفینه در تهران، پردیس موزه ای شهدای رامسر، موزه زمان، موزه هنر ایران، موزه خودروهای تاریخی ایران، موزه نور و روشنایی یزد و موزه ملی هنرهای اصفهان است.
این موزه‌ها در سال ۱۳۷۴ با هدف گردآوری و نگهداری آثار موزه‌ای موجود در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و شامل ۱۵موزه در قالب ۲ پردیس و۶ مرکز فرهنگی موزه‌ای در شهرهای تهران؛ رامسر، اصفهان، یزد و ۱۰ خزانه‌ تخصصی نیز با عناوین سفال، بافته، سازه های معماری، تندیس، رنگ و نقش (تابلوهای نقاشی)، تماشاگه تاریخ، پول و جواهر و آرایه، زمان، خودروهای تاریخی، جنگ افزارهای تاریخی است.

نظر شما