شناسهٔ خبر: 61785180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تهاتر زندانی با پول‌های بلوکه شده

صاحب‌خبر -

ستاره صبح/ مصطفی فروغی: تنش و خصومت بین ایران و آمریکا باعث شده تا ایالات‌متحده از ابزار تحریم علیه مردم استفاده کند. هرچند اصولگراها یعنی همان‌هایی که اکنون مجلس و دولت را در اختیاردارند، پیش‌ازاین می‌گفتند که مشکلات مردم ناشی از سوء مدیریت است «نه» تحریم؛ اما حالا دریافته‌اند بخش عمده‌ای از مشکلات و بحران‌های کشور ریشه در تحریم دارد، وزارت خزانه‌داری آمریکا از این طریق بر اقتصاد جهان سیطره پیداکرده است.
این وزارتخانه قادر است معاملات دلاری را در هر زمان و هر مکان رصد کند، بنابراین وقتی کشوری از سوی آمریکا تحریم می‌شود دیگر کشورها جرأت نمی‌کنند با آن کشور دادوستد اقتصادی کنند. این فرآیند مخرب چند دهه علیه کشورمان در جریان است و اقتصاد و سفره مردم را هدف قرار داده است.
*آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده
دولت قبل و دولت کنونی تلاش کردند تا بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج را آزاد کنند. دولت کنونی که با این تلاش‌ها موافق نبود سرانجام به همان نتیجه‌ای رسید که دولت قبل رسیده بود.
یعنی تبادل زندانی در برابر آزادی دارائی‌ها صرفاً برای خرید «دارو» و «غذا» حتماً اصولگراها خواهند گفت: چنین دست آوردی هم استقلال است و هم‌دست آورد.
*شکل کار چگونه است
دولت عراق بابت خرید برق به ایران بدهکار بوده و هست. این دولت دست به دامن آمریکا شد و وزارت خزانه‌داری را قانع کرد که بخشی از پول‌های ایران را بابت پرداخت بدهی به ایران آزاد کند، همچنین بخشی از پول‌های آزادشده صرف هزینه زیارتی در عراق و عربستان شده است. علاوه بر آن ترکمنستان بابت صدور گاز به ایران دست به دامن آمریکا شد تا طلبش را با موافقت وزارت خزانه‌داری بگیرد. حالا هم که قرار شده 7 میلیارد دلار پول‌های ایران در کره جنوبی آزاد شود. این پول‌ها صرف خرید «غذا» و «دارو» با نظارت آمریکا خواهد بود.

آزادی 5 زندانی
واشنگتن روز پنجشنبه خروج پنج زندانی آمریکایی از زندان‌ در ایران را تایید و اعلام کرد که به رغم توافق صورت گرفته برای آزادی اتباع خود فشار و تحریم‌ها علیه تهران کاهش نخواهد یافت.پنج تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران بنا به تایید خانواده‌های آنها و نیز مقامات کاخ سفید از زندان‌ خارج شده و در یکی از هتل های تهران مستقر شدند.در همین راستا گفته شده است که سه زندانی ایرانی-آمریکایی به نام‌های سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و همچنین ۲ زندانی دیگر که نامشان فاش نشده زندان اوین تهران را ترک کرده‌اند.هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه خبر آزادی این افراد از زندان و قرار گرفتن آنها در یکی از هتل های تهران را تایید کرد.به گفته وکیل یکی از زندانیان، چهار نفر از بازداشت شدگان پنجشنبه به هتلی منتقل شدند و در آنجا تحت نظر نیروی انتظامی قرار خواند داشت.بر اساس گزارش‌‌های تایید شده، یکی دیگر از زندانیان آمریکایی (نفر پنجم) چند هفته پیش در حصر خانگی قرار گرفته بود.

مذاکرات ادامه دارد
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای ضمن دلگرم‌کننده خواندن خروج زندانیان آمریکایی از زندان گفت که این تعداد از شهروندان کشورش نباید بازداشت می‌شدند.وی مذاکرات برای آزادی کامل افراد یاد شده با مقامات ایرانی را حساس توصیف کرد و گفت که گفتگو‌ها بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد.

ترک ایران در شهریورماه
بابک نمازی، برادر سیامک ضمن استقبال و ابراز خرسندی از اقدام صورت گرفته آن را یک تحول مثبت خواند و با این حال گفت: «تا زمانی که سیامک و سایرین به خانه بازگردند، دست از تلاش‌های خود بر نمی‌داریم.»به گفته یک منبع آگاه، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پنج زندانی آمریکایی که همگی ایرانی الاصل هستند و برخی از آنها به جاسوسی متهم شده‌ بودند، می توانند در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ایران را ترک کنند.

آزادی ۶ میلیارد دارایی 
بلوکه شده ایران
به گزارش فرانس‌پرس، این نخستین گام از یک توافق میان تهران و واشنگتن بر سر آزادی زندانیان است که می‌تواند منجر به آزادسازی میلیاردها دلار دارایی‌ بلوکه شده ایران در خارج از این کشور شود.پیشرفت در زمینه آزادی این بازداشت شدگان دو تابعیتی که یکی از آنها نزدیک به هشت سال در حبس بوده است پس از مذاکرات محتاطانه و فشرده بین واشنگتن و تهران صورت می گیرد.به گفته یک منبع آگاه، گام بعدی در این توافق، انتقال ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی و انتقال آن به حساب ویژه ای در قطر خواهد بود.مقامات آمریکایی ضمن تایید تلویحی توافق صورت گرفته برای آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران تاکید کرده‌اند که وجوه یاد شده باید برای خریدهای کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو مورد استفاده قرار گیرد.

تحریم کاهش نمی یابد
با این حال، آنتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی آمریکا عصر پنجشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران تاکید کرد: «ایران از هیچ گونه کاهش تحریم‌ها سودی نخواهد برد.»وی گفت: «سرمایه‌های ایران باید به حساب‌هایی مشخص منتقل شود تا فقط برای اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد.»این توافق در حالی صورت می‌گیرد که دولت جو بایدن و مقامات ایران تاکنون نتوانسته‌‌اند برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ پیش‌تر از آن خارج شده بود به تفاهم دست یابند.
وزارت خارجه: 
نحوه استفاده از دارایی‌های آزاد شده دست خودمان است
متن بیانیه وزارت خارجه کشورمان در مورد آزادسازی منابع توقیف‌شده ایرانی و آزادی تعدادی از زندانیانی که غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، به شرح ذیل است:فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است.نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی د‌ور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد.یادآوری می نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند. 

واکنش کره:اطلاعی نداریم
وزارت خارجه کره جنوبی امروز -جمعه- با انتشار بیانیه‌ای به اخبار مربوط به آزادی پنج زندانی ایرانی- آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، واکنش نشان داد.وزارت  خارجه کره جنوبی پس از توافق تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران ابراز امیدواری کرد که موضوع دارایی‌های مسدود‌شده ایران در کره جنوبی به راحتی حل شود.وزارت ‌‌خارجه کره جنوبی اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در رابطه با گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه تهران پنج زندانی امریکایی را به عنوان بخشی از قراردادی آزاد کرده است که بر اساس آن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود، ندارد.این وزارت‌خانه در بیانیه خود افزود: «دولت ما در حال رایزنی نزدیک با کشورهای درگیر، شامل ایالات متحده و ایران برای حل موضوع وجوه مسدود شده ایران بوده و امیدوار است که این موضوع به صورت دوستانه حل شود.»

واکنش باقری
علی باقری،‌ معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره توافق صورت گرفته میان تهران و واشنگتن تاکید کرد: ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌ است.

واکنش جمشیدی
از سوی دیگر معاون سیاسی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به این توافق اعلام کرد که زندانیان آمریکایی پس از انتقال وجوه مسدود شده در کره‌جنوبی آزاد خواهند شد.محمد جمشیدی با انتشار توئیتی تصریح کرد: «بعد از آزاد شدن پول های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است. تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.»

یک کارشناس آمریکایی: ایران اصلا به منابع مالی آزاد شده دسترسی مستقیم ندارد 
برخی ناظران از جمله بارابارا اسلاوین کارشناس آمریکایی پنجشنبه شب در توئیتی گفت: ایران می‌تواند سفارش غذا، دارو و شمار محدودی تجهیزات پزشکی را نزد بانکی در دوحه ثبت کند. بانک مذکور در دوحه نیز هزینه کالا‌ها را پرداخت می‌کند و شرکت‌های قطری آن‌ها را به ایران تحویل می‌دهند. ایران اصلا به منابع مالی دسترسی مستقیم ندارد.

قطر: امیدواریم توافق تبادل زندانی به توافق هسته‌ای منجر شود
«محمد عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور دولت قطر در امور خارجه، روز (جمعه، ۱۱آگوست) در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» درباره جزئیات توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا صحبت کرد. طبق گزارش الجزیره، الخلیفی در این گفت‌وگو تاکید کرد: قطر معتقد به حل اختلافات از طریق راه های صلح آمیز و گفت‌وگو است.مشاور دولت قطر گفت: قطر نقش مهمی در تسهیل گفت‌وگو بین واشنگتن و تهران داشت.وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم توافق واشنگتن و تهران منجر به توافق در پرونده هسته‌ای شود.الخلیفی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از توافق واشنگتن و تهران سفرهای گسترده‌ای از سوی مقامات قطری به واشنگتن و تهران انجام شده بود.

واکنش آذری جهرمی
آذرى جهرمى، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: آیا می‌توان گفت که با آزادسازی ۶میلیارد دلار، معادل ۳۰۰هزار میلیارد تومان، از درآمدهای ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانکهای کره بلوکه شده بود؛ عملا موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟

نیویورک‌تایمز :مبادله زندانی میان ایران و آمریکا بخشی از توافقی گسترده‌تر است
دو مقام ارشد امنیتی در اسرائیل که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند که در چارچوب «تفاهم‌های گسترده‌‌تر» که به صورت «غیرمستقیم» میان ایران و آمریکا حاصل شده، فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «محدود» و حملات نیروهای نیابتی وابسته به تهران به نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه «متوقف خواهد شد».به نوشته نیویورک‌تایمز در روز جمعه ۲۰ مرداد، این مقام‌های اسرائیلی افزوده‌اند که این «تفاهم‌های گسترده‌تر» در مذاکرات غیرمستقیم با میانجی‌گری سلطان‌نشین عُمان حاصل شده است.

نظر شما