شناسهٔ خبر: 61784326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گیر افتادن فیلم پروژه‌بگیران زن، زندگی، آزادی در زیرزمین!

روزنامه جوان

پروژه بگیری جریان غربزده در سینمای ایران چیز تازه‌ای نیست و بخش زیادی از آن به طور رسمی انجام می‌شود، اما زیرزمینی‌شدن این ماجرا در نوع خود جالب است

صاحب‌خبر -

 

وجه اصلی پروژه بگیران سینمایی که هنوز و همچنان در سینما و نمایش خانگی در حال فعالیت هستند، این است که به طور رسمی کار کنند و القائات محتوایی خود را با استفاده از شیوه‌های سینمایی و شگرد‌های خاص در آثار بگنجانند بدون آنکه مشکل خاصی از سوی شورا‌های نظارتی متوجه آن‌ها باشد، اما زیرزمینی‌شدن این روند در نوع خود رویکرد تازه‌ای محسوب می‌شود و لازم است نهاد‌های نظارتی روی این مسئله تأمل کنند که چه الزاماتی باعث‌شده عده‌ای فکر کنند می‌توانند به این شکل دست به تولید فیلم در ایران بزنند.
اخیراً فیلم سینمایی «کاباره» که به صورت زیرزمینی و با سفارش و سرمایه‌گذاری فردی خارج‌نشین در حال ساخت بود، در نیمه راه تولید متوقف شد. این پروژه به داستان زنی می‌پرداخت که قبل از انقلاب در یک کاباره کار می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب و بسته‌شدن این اماکن بیکار می‌شود و مشکلات زیادی پیدا می‌کند. این فیلم با هدف برهم‌زدن آرامش اجتماعی و با هدایت نهاد‌های امنیتی غربی در ایران در حال تولید بود.
پیگیری‌ها حاکی از آن است که این پروژه با حضور و همراهی شماری از سینماگران شناخته‌شده و حرفه‌ای داخلی که مشخص نیست از زیرزمینی‌بودن آن اطلاع داشته‌اند یا خیر در حال تولید بوده و نقش اصلی آن را بازیگر زن پیشکسوت، «ف. م» بدون داشتن حجاب بازی می‌کرد.
روز گذشته حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی در واکنش به این موضوع توضیحاتی ارائه داد: «از سال گذشته جریانی در خارج از کشور به واسطه شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های معاند به منظور ساخت فیلم‌های ساختارشکنانه، هنجارگریز و زیرزمینی اقدام به انتشار فراخوان کرد که صرفاً با هدف برهم‌زدن آرامش در داخل کشور و با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته‌بود. در این فراخوان از سینماگران درخواست کردند تا بدون رعایت حجاب و شئونات قانونی در صحنه و جلوی دوربین‌ها ظاهر شوند و در این راستا، سرمایه‌گذاری مادی و تبلیغاتی هنگفتی نیز انجام شد تا در داخل ایران اینگونه فیلم‌سازی زیرزمینی و قاچاق شکل گیرد.»
فیلم‌های زیرزمینی، از تهران تا کن
معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی با بیان اینکه این جریان تسهیلات حمایتی بسیاری را برای حضور این نوع فیلم‌ها در فستیوال‌ها و بازار‌های بین‌المللی تدارک دیده است، افزود: در پشت صحنه این پروژه سیاسی و ضدملی علاوه بر حمایت از این آثار در فستیوال‌های خارجی، در راستای حمایت مادی و پشتیبانی مالی از آن‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت. در جشنواره کن گذشته، نمونه‌ای از این فیلم‌های زیرزمینی فاقد حجاب در بازار کن به نمایش گذاشته شد که البته به رغم تبلیغات وسیع، استقبالی از آن اثر نشد.
وی اضافه کرد: شکی نیست که این جریان مشکوک در صدد بر هم زدن آرامش در سینمای ایران است و در خارج از ایران، انجمن جعلی را با نام فیلم‌سازان مستقل راه انداخت که سرحلقه آن یکی دو نفر معلوم‌الحال هستند تا با اهداف سیاسی و اغراض غیرسینمایی، سینماگران را که همگی با عزت، شرافت و قانونمند فعالیت می‌کنند، اغوا کنند یا از برخی سینماگران و عوامل بی‌اطلاع و ناآگاه سوء‌استفاده کنند.
ایل بیگی با اشاره به اینکه فیلم «کاباره» نیز در همین راستا در حال تولید بوده‌است، عنوان کرد: به رغم اعلام قبلی مبنی بر عدم همکاری با فیلم‌های فاقد مجوز و تأکید بر احترام و رعایت قوانین و مقررات، فیلم مزبور در حال تولید، غیرقانونی بوده‌است و از سوی دستگاه‌های مربوطه نیز با آن برخورد شد.
وی توضیح داد: قاطبه سینماگران ما نجیب، شریف و قانونمدارند، ممکن است افرادی به دلیل عدم‌اطلاع با پروژه‌ای همکاری کنند که جا دارد پیش از هرگونه همکاری از طریق خانه سینما، صنوف مربوطه و سازمان سینمایی در خصوص داشتن مجوز‌های قانونی فیلم مورد نظر، اطمینان پیدا کنند تا دچار مشکل و خسارت‌های بعدی نشوند. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تأکید کرد: طبیعی است فیلم‌سازی غیرقانونی و بدون مجوز یا عدم اطمینان عوامل فیلم و بازیگران از داشتن مجوز‌های قانونی و همکاری با آن، مشکل‌ساز خواهد شد. وی گفت: ساخت فیلم قاچاق، غیرقانونی، زیرزمینی و بدون کسب مجوز‌های رسمی با برخورد مراکز انتظامی، امنیتی و قضایی مواجه می‌شود.

نظر شما