شناسهٔ خبر: 61777000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

«کورش صفوی» زبان‌شناس و مترجم درگذشت

«کورش صفوی» زبان‌شناس و مترجم در سن 67سالگی از دنیا رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ «کورش صفوی» زبان‌شناس شهیر ایران، مترجم و استاد دانشگاه در سن 67سالگی درگذشت.

صفوی یکی از جدی‌ترین پژوهشگران ایران در حوزه‌های معناشناسی، نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی بود که آثار بسیاری را در این حیطه تالیف و ترجمه کرده بود.

این زبان‌شناس که سال‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می‌کرد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در آلمان و اتریش به پایان رساند و سپس به رشته زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه تهران رفت. او پس از اخذ لیسانس در همان سال برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و پس از یک فصل تحصیل در رشته زبان‌شناسی در دانشگاه دولتی اوهایو و دو نیمسال تحصیل در ام.آی. تی، به دلیل بیماری پدرش به ایران بازگشت و سرانجام در سال ۱۳۷۲ دکتری زبان‌شناسی خود را از این دانشگاه گرفت.

«درآمدی بر زبان‌شناسی»، «واژه‌نامهٔ زبان‌شناسی»، «نگاهی به پیشینهٔ زبان فارسی»، «هفت گفتار دربارهٔ ترجمه»، «از زبان‌شناسی به ادبیات»، «گفتارهایی در زبان‌شناسی»، «درآمدی بر معنی‌شناسی»، «منطق در زبان‌شناسی»، «معنی‌شناسی کاربردی»، «فرهنگ توصیفی معنی‌شناسی»، «نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبان‌شناسی»، «آشنایی با تاریخ زبان‌شناسی»، «مبانی زبان‌شناسی. با همکاری احمد سمیعی، لطف‌الله یارمحمدی»، «استعاره از نگاهی دیگر»، «سرگردان در فلسفهٔ ادبیات»، «فردینان دو سوسور»، «زبان و اندیشه»، «دنیای سوفی»، «دیوان غربی شرقی»، «بوطیقای ساختگرا» و «درآمدی بر معنی‌شناسی زبان» و... از جمله آثار این مترجم بود.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما