شناسهٔ خبر: 61747009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نرخ خرید توافقی برنج پرمحصول افزایش یافت

ساری- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ابلاغیه جدید شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، نرخ جدید خرید توافقی برنج پرمحصول به منظور حمایت از شالیکاران اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی غله مازندران عباسعلی وفائی نژاد با اشاره به خرید انواع برنج پرمحصول در این طرح افزود: نرخ جدید خرید انواع برنج براساس حداکثر هشت درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنج های ندا ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان و شیرودی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان و فجر ۴۶ هزار و ۶۵۰ تومان در بسته بندی های ۱۰ کیلویی تعیین شده است.

وی شرط خرید این محصولات را به دور بودن از آسیب ها یا شرایط غیر بهداشتی یا حشره زدگی عنوان کرد.

وفائی نژاد با اعلام این که اداره کل غله مازندران تمهیدات لازم را برای عقد قرارداد با تشکل های صنفی آماده همکاری در این طرح انجام داده است، اظهار داشت: تاکنون قرارداد تحویل ۲هزار و ۵۵۰ تن انواع برنج پرمحصول با تشکل های صنفی بسته شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران خاطرنشان کرد: خرید توافقی برنج های پرمحصول پس از هماهنگی و انجام تمهیدات لازم و عقد قرارداد با شالیکوبی داران و تشکل های صنفی معرفی شده از سوی اتحادیه شرکتهای تعاونی شالیکوبی داران و مشارکت اتحادیه تعاونی روستایی استان در سطح شهرستان های گلوگاه تا نور انجام می‌پذیرد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در خرید و تحویل برنج به مراکز تعیین شده وجود ندارد. وفائی نژاد اعلام کرد: انبارهای شهرستان های بابل و فریدونکنار اداره کل غله و خدمات بازرگانی آماده دریافت انواع برنج پرمحصول از تشکل های صنفی طرف قرارداد است.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۲۰۹ هزار و ۷۳ هکتار اراضی از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفته است که ۱۸۰ هزار و ۹۶۱ هکتار از آن زیر کشت ارقام محلی طارم و طارم هاشمی و ۲۸ هزار و ۱۱۲ هکتار نیز به کشت ارقام پرمحصول اختصاص یافت.

نگاهی به آمار کشت ارقام پرمحصول در مازندران طی سال های اخیر نشان می دهد که امسال پایین ترین سطح کشت ارقام پرمحصول در طول تاریخ ورود ارقام پرمحصول به زمین های کشاورزی استان به ثبت رسید، این آمار یعنی آب رفتن برنج ارقام پرمحصول در شالیزارهای مازندران است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

نظر شما