شناسهٔ خبر: 61741031 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه در نشست با خبرنگاران:

رسانه عدلیه در بسیاری از موارد مجاز به انتشار روایت اول نیست

تهران - ایرنا  - رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اهالی رسانه برای تأثیرگذاری پیام و محتوای تولیدی خود باید مجهز به «مخاطب‌شناسی» و «زمان‌شناسی» باشند گفت: رسانه عدلیه در بسیاری از موارد مجاز به انتشار روایت اول نیست و به لحاظ معاذیر قانونی باید به بیان کلیات موضوع بسنده کند؛ همین امر ممکن است از میزان باورپذیری خبر منتشره با وجود صحت داشتن، بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با خبرنگاران و مدیران رسانه و روابط عمومی‌های قوه قضائیه در سراسر کشور، روز خبرنگار را به همه فعالان عرصه رسانه و خبر به‌ویژه خبرنگاران تبریک و تهنیت گفت و اظهارداشت: بدون ترید خبرنگاران شخصیت‌هایی شریف، دغدغه‌مند و کوشا هستند که سعی دارند با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در زمینه‌های مختلف، اثرات نافعی را در اجتماع ایجاد کنند و با قول سَدید و حرکت در صراط جهاد تبیین و تزریق روحیه امید در جامعه، رسالت خود را به نحو احسن ایفا کنند.

رئیس قوه قضائیه ضمن تکریم جایگاه رفیع اصحاب رسانه و همه خبرنگاران کشور از زحمات و تلاش‌های نیروهای رسانه و روابط عمومی دستگاه قضا قدردانی کرد و گفت: در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، از تخصص کافی برخوردار نیستم اما تا حدودی به حساسیت، ظرافت و سختی‌های کار شما واقف هستم.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: جامعه خبرنگاران و ابواب جمعی حوزه رسانه، از ابتدای انقلاب و در طول این چند دهه، در اطلاع‌رسانی وقایع، بیان حقایق و رفع شبهات، عملکرد موفقی داشته‌اند و در این زمینه متحمل رنج‌ها و زحمات زیادی شدند و حتی در این عرصه شهدایی نیز تقدیم کرده‌اند؛ روز ۱۷ مرداد به سبب به شهادت رسیدن شهید محمود صارمی «روز خبرنگار» نام گرفت اما واقعیت آن است که همه خبرنگاران در مسیر اطلاع‌رسانی وقایع و بیان حقایق، متحمل مشقت‌های بسیاری می‌شوند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به جایگاه رفیع اصحاب رسانه و خبرنگاران، اضافه کرد: خبرنگاران و فعالان در حوزه رسانه و و روابط عمومی در مقام تبیین مسائل و حقایق برای مردم و مخاطبان و تمیزدهنده واقعیت‌ها از جعلیات هستند و گزاره‌های صحیح و صواب را از مطالب دروغ و شایعات مجزا و جهل را تبدیل به علم می‌کنند؛ بنابراین جایگاه آنها رفیع و ارزشمند است.

رئیس قوه قضائیه ضمن اشاره به روایت «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»، به بیان مرارت و سختی‌های فعالیت رسانه‌ای پرداخت و گفت: فعالیت در عرصه رسانه و روابط عمومی با سختی و مشقت همراه است زیرا غالباً در تولید محتوای رسانه‌ای باید دقت، صحت، اتقان و سرعت با هم آمیخته شوند و محتوایی ارزشمند و جامع و اقناع‌کننده به مخاطب تحویل داده شود.

فعالیت در عرصه رسانه و روابط عمومی با سختی و مشقت همراه است زیرا غالباً در تولید محتوای رسانه‌ای باید دقت، صحت، اتقان و سرعت با هم آمیخته شوند و محتوایی ارزشمند و جامع و اقناع‌کننده به مخاطب تحویل داده شود

قاضی القضات گفت: شما در رسانه عدلیه و روابط عمومی‌های مراکز و مراجع قضایی درصدد انتشار اخبار صحیح و منطبق با واقعیت هستید و در این مسیر اهتمام دارید که مبادا دشمنان و بدخواهان از مطالب منتشره سوء‌استفاده کنند یا اختلاف و نِقار میان یک قوه با قوه دیگر ایجاد شود؛ اینها مواردی است که بر سختی کار شما می‌افزاید.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اهالی رسانه برای تأثیرگذاری پیام و محتوای تولیدی خود باید مجهز به «مخاطب‌شناسی» و «زمان‌شناسی» باشند، تصریح کرد: نحوه و طریقه ارائه و انتشار مطالب در ضریب نفوذ و اثربخشی آنها در اذهان مخاطبان، مؤلفه‌ای تعیین‌کننده است؛ یک فرد رسانه‌ای باید بداند در کجا به ارائه تفصیلی یک مطلب و گزاره مبادرت ورزد و در کجا با ارائه موجز و مختصر، نیاز خبری مخاطب را رفع کند؛ در روایات آمده است که «کلّم الناس علی قدر عقولهم»، این امر بدان معناست که روش بیان و تبلیغ موضوعات، امر بسیار حائز اهمیتی است.

رئیس عدلیه، انتشار به موقع اخبار و مطالب را مؤلفه‌ای مهم دانست و افزود: یکی از ظرافت‌های کار خبر و کنشگری در عرصه رسانه، انتشار به موقع اخبار و مطالب است؛ در مواردی که شبهه برای افکار عمومی ایجاد شده است، نباید در انتشار صحیح خبر تأخیر و تعلل به خرج داد؛ حتی در مواردی نیز ممکن است شبهه‌ای وجود نداشته باشد اما انتشار خبر با یک ساعت تأخیر، سبب کاهش و یا حتی زوال اثربخشی آن شود.

محسنی اژه‌ای با تبیین و تشریح علل و عواملی که سبب باورپذیری هر چه بیشتر اخبار در اذهان عمومی می‌شود، اظهار داشت: گاهی مطلبی کذب و دروغ رسانه‌ای معاند به واسطه ضمائم، زمینه‌سازی‌ها، مقدمه‌چینی‌ها و حتی نحوه انتشار در میان جمعی باورپذیر می‌شود؛ حال آنکه با اندکی مداقه و اِمعان‌نظر، کذب بودن آن مطلب آشکار می‌شود؛ بالعکس، گاهی مطلبی صحیح نیز به دلیل عدم اهتمام در نوع پرداختن به آن، برای گروهی از مردم باورپذیر نیست؛ بنابراین لازم است در موارد مقتضی برای یک خبر، پیوست‌هایی درنظر گرفت و مقدمه‌چینی‌های لازم را انجام داد.

رئیس قوه قضائیه گفت: یکی دیگر از ظرافت‌های کار خبر و کنشگری رسانه‌ای، انتشار اخبار به طریقی است که موجبات سوء‌استفاده دشمنان و بدخواهان را فراهم نیاورد؛ در این مسیر، دقت و تأمل در چگونگی انتشار اخبار و استخدام واژگان مناسب در خبر، نکته بسیار حائز اهمیتی است؛ خبرنگاران و اصحاب رسانه باید به مقوله بهره‌برداری‌هایی که ممکن است از خبر آنها صورت گیرد، اهتمام داشته باشند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت اقناع افکار عمومی تصریح کرد: همواره از گذشته یکی از مدافعان و حامیان وجود منصب سخنگویی در قوه قضائیه و تأسیس رسانه برای عدلیه بوده‌ام و اعتقاد راسخ دارم که باید اخبار و مطالب را به صورت جامع در چهارچوب موازین قانونی به سمع و نظر مردم رساند و نسبت به اقناع افکار عمومی اهتمام داشت.

برخی مدیران در سطوح مختلف دستگاه قضا هنوز به این باور نرسیده‌اند که مقوله اطلاع‌رسانی و توجه به افکار عمومی، امری لازم و ضروری است

رئیس عدلیه گفت: برخی مدیران در سطوح مختلف دستگاه قضا هنوز به این باور نرسیده‌اند که مقوله اطلاع‌رسانی و توجه به افکار عمومی، امری لازم و ضروری است؛ بنابراین همین موضوع نیز بر سختی کار اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی می‌افزاید.

رئیس قوه قضائیه با مقایسه نوع و شیوه خبررسانی در دستگاه قضا با سایر دستگاه‌ها و تصریح بر وجود محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی در انتشار برخی اخبار قضایی و حتی کمبودهای تجهیزاتی و بودجه‌ای در دستگاه قضا برای تخصیص به امر رسانه، گفت: رسانه عدلیه در انتشار اخبار باید به صورت کامل از وثاقت و درستی مطالب اطمینان یابد؛ این امر مستلزم صرف زحمت و زمان است؛ حال آنکه ممکن است رسانه‌های دیگر این قبیل قیود را نداشته باشند و به صرف شنیده‌های خود، مبادرت به انتشار مطالبی کنند.

محسنی اژه ای اضافه کرد: از سویی دیگر، رسانه عدلیه در بسیاری از موارد مجاز به انتشار روایت اول نیست و به لحاظ معاذیر قانونی باید به بیان کلیات موضوع بسنده کند؛ همین امر ممکن است از میزان باورپذیری خبر منتشره با وجود صحت داشتن، بکاهد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رسانه و روابط عمومی قوه قضائیه ضعیف و کم کار نیست اما نیازمند تلاش و جهد بیشتر است، افزود: ضرورت دارد در مسیر نیل به اهداف رسانه‌ای قوه قضائیه از ظرفیت‌های سایر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی بیش از پیش بهره گیریم.

رئیس عدلیه اظهار داشت: در قوه قضائیه داده‌های فراوان و ذی‌قیمتی داریم که در جهت آگاهی‌بخشی عمومی، افزایش سواد حقوقی مردم و پیشگیری از وقوع جرائم، بسیار مفید و نافع هستند؛ ما می‌توانیم با تعیین سازوکارهایی این داده‌ها را در اختیار رسانه‌ها، نویسندگان، سینماگران، مورخان و سایر اقشار ذی‌صلاح قرار دهیم؛ شما اصحاب رسانه در عدلیه در این حوزه نیز به ارائه راهکار بپردازید.

رئیس دستگاه قضا با تبیین مقوله «انسان رسانه» گفت: شما فعالان رسانه‌ای در قوه قضائیه می‌توانید با ابتکار عمل، سازوکارهایی را برای اطلاع‌رسانی به شیوه‌های متنوع و افزایش تعاملات با گروه‌های مختلف اجتماعی حتی گروه‌هایی که احتمالاً پیرامون برخی مسائل شبهه‌هایی دارند، تدوین و عملیاتی کنید.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات جهادی مدیران و نیروهای رسانه‌ای دستگاه قضا، اظهار داشت: تلاش برای بهبود تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه نزد افکار عمومی که از تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است، به صورت جدی در دستور کار مرکز رسانه دستگاه قضا قرار گرفته است.

آزاد ابراهیم‌زادگان افزود: دشمنان در دوره اخیر پس از ناکامی در پیشبرد انواع و اقسام توطئه‌ها علیه نظام و مردم ایران، به جنگ تمام‌عیار شناختی و ترکیبی متوسل شده‌اند و همه اهرم‌ها و داشته‌های خود را برای موفقیت در این جنگ، به میدان آورده اند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در آوردگاه مواجهه با جنگ ترکیبی تمام‌عیار دشمنان قرار داشتیم و در این عرصه نهایت تلاش خود را برای خنثی‌سازی توطئه‌های شوم آنها به کار بردیم.

ابراهیم‌زادگان افزود: مرکز رسانه قوه قضائیه در جریان فتنه سال گذشته با همکاری پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها، دادستانی کل، دادگستری‌ها و سایر مجموعه‌های قضایی به دهها مورد طرح دروغ کشته‌سازی که دشمنان آنها را به راه انداخته بودند، به صورت مستند پاسخ داد.

 وی به ارائه گزارشی از عملکرد شورای فیلم و سریال قوه قضائیه پرداخت و افزود: در دو سال گذشته روند تولید محتوای رسانه‌ای قوه قضائیه در قالب‌های فیلم، سریال و مجموعه‌های نمایشی، رشد خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته است و تلاش می‌کنیم این روند را با شتاب بیشتری به پیش ببریم.

ابراهیم‌زادگان اضافه کرد: مرکز رسانه قوه قضائیه در حال انجام اقدامات گسترده‌ای در زمینه تولیدمحتوای جذاب حقوقی و قضایی با رویکرد آموزشی و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه است.

سخنگوی قوه قضائیه در این نشست درباره «اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه در فضای افکار عمومی» گفت: ارائه تصویر مطلوب از قوه قضائیه نزد افکار عمومی، تنها وظیفه مجموعه رسانه‌ای دستگاه قضا نیست بلکه امری است که باید توسط همه دستگاه‌های درون و بیرون قوه قضائیه محقق شود.

مسعود ستایشی تصریح کرد: برای ارائه تصویر مطلوب از عدلیه، همه اجزای قوه قضائیه باید بپذیرند که در جنگ شناختی و ترکیبی جدید، نیازمند شناخت درست از کارکردهای بی‌بدیل رسانه‌ای هستند.

وی تاکید کرد: مجموعه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی‌های قوه قضائیه، امروز مزاحم و یا زینت‌المجالس دستگاه قضا نیستند بلکه بالعکس فرمانده کف میدان و به خط کننده سایر اجزای عملیات کننده در میدان جنگ هستند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: برای اصلاح تصویر رسانه‌ای قوه قضائیه در افکار عمومی، سیستم اطلاع‌رسانی این دستگاه نباید از سوی سایر اجزای دستگاه قضا به عنوان سیستمی منفک و جزیره‌ای مجزّا از سیستم قضایی تلقی شود.

وی ادامه داد: قوه قضائیه برای تحقق ارائه تصویر مطلوب رسانه‌ای، نیازمند لشکرهای تک نفره از روایت‌سازان بی‌سنگر و افرادی است که با روحیه جهادی و فهم رسانه‌ای دقیق، خوانش درستی از واقعیت را به افکار عمومی منتقل کنند.

قائم مقام رسانه و مدیرکل‌ روابط عمومی قوه قضائیه نیز در این نشست با تاکید بر حساسیت‌ها و مقتضیات زمانی، افزود: هرگونه کم‌کاری و کوتاهی در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی دستگاه قضا می‌تواند به یک بحران یا تنش در سطح جامعه تبدیل شود.

محمد یارم پور تصریح کرد: تولید ثانویه و بازآفرینی در رسانه مهم است. باید از اخبار اولیه به گزارش ها و روایت های بعدی رسید؛ ما در حوزه رسانه و روابط عمومی قوه قضائیه باید در امر «تبدیل خط خبر به خط هنر» اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکیدهای موکد ریاست قوه قضائیه در رابطه با استقبال از نقدهای سازنده از دستگاه قضا، ‌اکنون بیش از هر زمان دیگری زمینه «استقبال از نقدهای سازنده» و «جهت‌دهی مطالبات به سمت نقدهای سازنده» در عدلیه مهیاست.

مدیرکل‌ روابط عمومی قوه قضائیه افزود: امروز قوه قضائیه از رسانه به عنوان ابزار تهاجم یا تحمیل استفاده نمی‌کند بلکه به عنوان ابزار تعامل و ترمیم بهره می‌گیرد. تعادل و توازن میان رسانه با میدان باعث شده بسیاری از امور از مجرای میدانی، اصلاح شود و به رسانه نکشد.

نظر شما