شناسهٔ خبر: 6173684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس پلیس آگاهی ناجا خبر داد:

انهدام 129 باند قاچاق کالا در سه ماه نخست سال جاری

تهران - ایرنا - رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی، از انهدام 129 باند قاچاق کالا در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: در بازدید از استان های مرزی و جنوبی مشاهده شد که برخوردهای خوبی با قاچاق کالا صورت گرفته و تقریبا به کمترین درصد در این مورد نسبت به سال های گذشته رسیده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار محمدرضا مقیمی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در سه ماه نخست سال جاری، باندهای متلاشی شده دو درصد افزایش داشته، دستگیری متهمان مرد نیز دو درصد افزایش یافته، در حالیکه متهمان زن دو درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: کل پرونده های مکشوفه در این مدت شش درصد افزایش را نشان می دهد، این در حالیست که ارزش ریالی آن نیز 11 درصد افزایش کشفیات را شاهد بوده است.

به گفته سردار مقیمی، پرونده های بالای 100 میلیون تومان در سه ماه نخست سال هشت درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به راهبرد نیروی انتظامی در سال 94 در زمینه مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: تقویت و گسترش فعالیت های اطلاعاتی، مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه، ضد فرهنگی و منابع طبیعی، مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق در نقاط آلوده و استان های مرزی، همکاری و همگرایی با سازمان های مرتبط و تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی، مبارزه با قاچاق از راهبردهای ناجا است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اقدامات انجام شده در سال 93 در حوزه مبارزه با قاچاق افزود: 14 طرح عملیاتی در سراسر کشور انجام و در این راستا پرونده های خوبی کشف شد، همچنین نشست های تخصصی در محله های جرم خیز برگزار و پنج مرحله طرح کنترل مجرمین سابقه دار انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال 93 اتاق فکر با محوریت وسایل آرایشی و دخانی برگزار و طرح کنترل مصرف کنندگان عمده سوخت در مرزهای جنوبی و جلسات مختلف با صنوف و اتحادیه ها بمنظور همکاری برای مقابله با قاچاق انجام شد.

سردار مقیمی گفت: کل پرونده های مکشوفه در سال گذشته یک درصد کاهش داشت اما افزایش ریالی کشفیات به میزان 31 درصد رسید، همچنین پرونده های بالای یکصد میلیون تومان نیز 11 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته حدود 17 میلیارد ریال کشفیات قاچاق داشتیم و در سه ماه امسال این رقم به چهار هزار و 750 میلیارد ریال رسیده است.

رییس پلیس آگاهی ناجا، بالاترین رقم قاچاق را اقلام ممنوعه و منابع طبیعی بویژه سوخت عنوان کرد و گفت: قاچاق سوخت فقط خروج سوخت نیست و اکنون می توان گفت میزان قاچاق سوخت عمده به صفر رسیده بگونه ای که اکنون در استان های مرزی انبوه قاچاق سوخت با لوله کشی اعماق دریا وجود ندارد.



** کاهش 10 درصدی سرقت در سه ماه نخست امسال

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد وقوعات سرقت کاهش یافته است.

وی افزود: میزان سرقت های خرد و همچنین سرقت لوازم و محتویات در سه ماه نخست سال جاری 17 درصد و موتورسیکلت 13 درصد کاهش یافته است.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه 80 درصد وقوعات سرقت خودرو مربوط به دو برند داخلی است، گفت: خودروسازان برای افزایش ایمنی خودرو دلایل خود را مطرح می کنند، مبنی بر اینکه خط تولید اجازه ایجاد تغییراتی در خودروها را نمی دهد.



** 80 درصد خودروهای سرقتی متعلق به دو برند داخلی است

سردار مقیمی ادامه داد: 80 درصد خودروهای سرقتی متعلق به دو برند داخلی است و در این دو برند بالغ بر 80 درصد سرقت ها مربوط به سال های 86 به قبل است، اما از زمانی که از سال 86 به بعد خودروها به سیستم های ضدسرقت مجهز شدند، میزان سرقت این دو برند کاهش یافت.



** پلیس اشرافیت بیشتری به سارقان دارد

وی در پاسخ به این سووال که آیا سارقان از پلیس یک قدم جلوتر عمل می کنند، گفت: سارقان در عمل یک قدم جلوتر هستند، اما در کشف و کارشناسی این طور نیست زیرا پلیس اشرافیت بیشتری به سارقان دارد. ابتدا باید وقوع اتفاق بیافتد و بعد از وقوع پلیس بدنبال کشف برود.

سردار مقیمی ادامه داد: اقدامات لازم در مورد سرقت منزل انجام شده و در سه ماه نخست سال جاری کاهش داشته اما چشمگیر نبوده بگونه ای که شاهد کاهش چهار تا پنج درصدی سرقت منزل در این مدت بوده ایم.

وی تصریح کرد: البته سرقت منزل در 15 روز ماه مبارک رمضان نزدیک به هشت درصد کاهش داشته و کشفیات 21 درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس آگاهی ناجا گفت: 73 درصد وقوعات کشف شده در سه ماه نخست سال جاری داشته ایم در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 68 درصد بوده، از سوی دیگر در این مدت شاهد پنج درصد افزایش کشف به وقوع بوده ایم.



** در مبارزه با سرقت منزل موفق عمل نکرده ایم

وی با بیان اینکه در مبارزه با سرقت منزل در سه ماه نخست سال جاری موفق عمل نکرده ایم، افزود: امسال مقابله با سرقت منزل و همچنین خودروهایی که با بار به

سرقت می روند در اولویت ناجا است.



** به سرقت های مسلحانه ویژه پرداخته می شود

سردار مقیمی درمورد سرقت های مسلحانه گفت: به این نوع سرقت ها ویژه پرداخته می شود و آنها در زمره جرایم جنایی مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته وی در سه ماه نخست امسال 100 درصد سرقت های مسلحانه کشف شد اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش 13 درصدی کشفیات در حوزه سرقت های مسلحانه بوده ایم و بانک های اطلاعاتی در این حوزه تکمیل و باندهای بالقوه و بالفعل شناسایی شده اند.

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی ادامه داد: در سال 92 شاهد شیب تندی در افزایش سرقت بودیم، بر این اساس تصمیم گیری شده تا قرارگاه مبارزه با سرقت راه اندازی شود که در سال 93 این قرارگاه با محوریت 14 استان فعالیت خود را آغاز کرد و به این ترتیب جلوی سرقت تا حدودی گرفته شد.

سردار مقیمی گفت: میزان سرقت در سال 92 نسبت به سال 91 نه تنها مهار شد بلکه یک درصد وقوعات سرقت نیز کاهش یافت.

وی ادامه داد: امسال نیز حداکثر بین پنج تا 10 درصد وقوعات سرقت کاهش یافت و در سه ماه نخست سال جاری شاهد کاهش 10 درصدی وقوعات سرقت بودیم، بگونه ای که نسبت به سنوات گذشته، شیب وقوع سرقت ها به سمت افزایش رفته است.



** سرقت خودرو مادر سرقت هاست

سردار مقیمی با بیان اینکه سرقت خودرو، مادر سرقت ها است، گفت: در سه ماه اول امسال شاهد کاهش 14 درصدی وقوعات سرقت بوده ایم.

وی افزود: در سه ماه اول امسال طرح های عملیاتی مبارزه با سرقت های توام با خشونت اجرا و افراد بسیاری در این رابطه دستگیر شدند، همچنین طرح کنترلی اوراق فروش ها و مال خرها اجرا شد.

سردار مقیمی، اجرای طرح های عملیاتی سارقان منازل، شناسایی و دستگیری محکومین قطعی که با وثیقه آزاد شده و به زندان بازگشتی نداشته اند، برگزاری جلسات آسیب شناسی، برون سازی و مسوول سازی سازمان ها مثل خودروسازان و معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه را از دیگر اقداماتی برشمرد که در سه ماه اول امسال برگزار شد.

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی افزود: در 14 استان هدف میزان کشفیات سرقت از نظر عددی با استان هایی که هدف نبودند، یکسان بود بگونه ای که میزان کشفیات در استان های هدف 10 درصد و در سایر استان ها نیز 10 درصد بوده است.



**هشدار برای جلوگیری از سرقت در 15 روز باقیمانده ماه مبارک رمضان

سردار مقیمی نسبت به وقوع سرقت در 15 روز باقیمانده ماه مبارک رمضان هشدار داد و گفت: در ماه مبارک رمضان شاهد کاهش وقوع سرقت از منزل بودیم، شاید یکی از دلایل آن حضور مردم در منزل در زمان افطار بوده اما در شب های آینده و شب های احیا، شهروندان باید مراقبت های لازم را داشته و نکات ایمنی را زمان خروج از منزل رعایت کنند.

رییس پلیس آگاهی نیزوی انتظامی افزود: در 15 روز ماه مبارک رمضان، وقوع سرقت 7 تا 8 درصد بوده و در زمینه کشف، شاهد 43 درصد افزایش کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

سردار مقیمی گفت: در زمینه وقوعات سرقت خودرو، شاهد کاهش 13 درصدی و سرقت های خرد کاهش 18 درصدی وقوعات بودیم، کیف قاپی نیز نزدیک به هفت درصد کاهش داشته است.



** 86 درصد کشفیات خودرو کمتر از یک ماه انجام می شود

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: 86 درصد کشفیات خودرو کمتر از یک ماه توسط افسران انجام می شود، فرصت طلایی سرقت زمانی است که سرقت خودرو بلافاصله اطلاع داده می شود.

سردار مقیمی افزود: 33 درصد(یک سوم) سرقت های خودرو کمتر از یک روز و 50 درصد خودروها بین دو تا 15 روز کشف می شوند.



** اسید پاشی اصفهان مورد رسیدگی جدی پلیس آگاهی است

سردار مقیمی در مورد پرونده اسیدپاشی اصفهان گفت: در مورد این پرونده صحبت هایی می شود. یک دسته صحبت هایی که براساس اطلاعات ما گفته می شود و دسته دیگر آنچه در اذهان عمومی و از طریق افراد غیرمسوول مطرح می شود، اما انچه مهم است این است که این پرونده در اولویت اول کار نیروی انتظامی است و مورد رسیدگی جدی پلیس آگاهی قرار دارد.

وی افزود: این پرونده بصورت مستقیم توسط من و رییس جرایم جنایی در پلیس آگاهی هدایت می شود و سعی بر این است تا به کشف برسیم که در این راستا مظنونانی داشتیم که مورد رسیدگی قرار گرفتند و اگر قرار باشد به کشف در این زمینه برسیم توسط سخنگوی نیروی انتظامی اطلاع رسانی می شود.

سردار مقیمی گفت: چنانچه وکیلی مطالبی را در این زمینه بیان کرده، در مورد صحت یا عدم صحت آن خوش باید پاسخگو باشد اما در صورتیکه پلیس با مستندات به نتیجه برسد، نظر خود را اعمال خواهد کرد.



** 99 درصد قتل ها در سه ماه اول امسال کشف شد

رییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی افزود: نزدیک به 99 درصد قتل ها در سه ماه اول امسال کشف شد.

سردار مقیمی گفت: همچنین هشت درصد شاهد افزایش کشف به وقوع در مدت مشابه سال گذشته در زمینه قتل بوده ایم.

وی افزود: در حوزه قتل در سه ماه اول امسال شاهد کاهش شش درصدی وقوعات بودیم.



** نیروی انتظامی همکاری خوبی با قوه قضاییه دارد

سردار مقیمی با بیان اینکه نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضا همکاری خوبی با قوه قضاییه دارد، گفت: در صورتیکه همکاری خوبی بین ناجا و قوه قضاییه صورت نگیرد، امکان خدمت وجود نخواهد داشت در حالیکه در تمام زمینه های مبارزه با جرم، همکاری ناجا و قوه قضاییه خوب است.

وی افزود: اخیرا نیز دوره های آموزشی از سوی قوه قضاییه برای کارکنان نیروی انتظامی و پلیس آگاهی برگزار شده است.

سردار مقیمی تصریح کرد: چنانچه مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد در مورد شکل گیری پرونده ها است و ممکن است مستندات برخی پرونده ها کافی نباشد که در این زمینه دست قاضی در برخی موارد بسته است.

اجتمام ** 9105 ** ل.الف.ی ** 1071

نظر شما