شناسهٔ خبر: 61716733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

وحدت بین ادیان را افزایش دهیم

بابک نگهداری با اشاره به موضوع هتک حرمت به قرآن کریم، گفت: این جبهه دو سو دارد یک طرف کفر و بی‌دینی و استکبار قرار دارد و طرف دیگر ادیان الهی است لذا باید وحدت بین ادیان را افزایش دهیم و این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۱۶ مرداد، در نشست تخصصی «جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلامی و اسناد بین‌المللی» با اشاره به اینکه جوهره اسلام احترام به همه ادیان آسمانی است، گفت: رویداد‌های اخیر یک پدیده سیاسی است و دست شیطانی کفر و استکبار را پشت آن می‌بینم، اما راه حل آن فرهنگی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: این جبهه دو سو دارد یک طرف کفر و بی‌دینی و استکبار قرار دارد و طرف دیگر ادیان الهی است و باید وحدت بین ادیان را افزایش دهیم و این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. اگرچه ترفند سیاسی است، اما راه حل آن فرهنگی است. تأکید باید بر روی ارزش‌های مشترک باشد.

همچنین در این نشست آدمی، معاون امور بین‌الملل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  گفت: عده‌ای به بهانه آزادی بیان به دیگر ادیان و کتب مقدس توهین می‌کنند و این اقدام پیش از این نیز صورت گرفته و نهاد‌های حقوق بشری با این اقدام مخالفت و آن را محکوم کردند و ممنوعیت توهین به مقدسات را به نوعی مورد اشاره قرار دادند.

وی افزود: مصداق بارز آزادی بیان را در اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌بینیم که به صورت واضح بیان شده است، اما تمام اندیشمندان بلافاصله اشاره می‌کنند که این حق با محدودیت‌هایی همراه است. برخی حقوق مانند منع تبعیض و شکنجه تعلیق ناپذیرند، اما آزادی بیان از این نوع نیست.

آدمی اضافه کرد: کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در ماده ۱۰ خود محدودیت‌های آزادی بیان را به وضوح بیان و حتی آن را بسط می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع کمتر اشاره شده مجوزی است که دولت‌هایی مانند سوئد داده و یا از آن حمایت کردند؛ مسئولان بین‌المللی کشورها از این طریق مشخص می‌شود.

آدمی بیان کرد: جلوگیری از تنفر نژادی و مذهبی و توهین به ادیان یک حق مثبت است و باید حاصل شود. توهین به مقدسات به عبارت‌های مختلف در حقوق بین‌الملل تکرار شده است.  

تأکید به احترام به ادیان الهی و مقدسات در اسناد بین‌المللی

معاون امور بین‌الملل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر عبارت‌های مختلف که در اصول بین‌المللی با آن‌ها موضوع توهین به مقدسات را توضیح داده‌اند، تشریح کرد و گفت: احترام به ادیان الهی و مقدسات در اسناد بین‌المللی به وضوح مورد تأکید قرار گرفته است.

آرا شاوردیان، نماینده ارامنه مسیحی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: رویکرد ایران در حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق اقلیت‌ها نشأت گرفته از آموزه‌هایی است که اسلام درباره ادیان توحیدی دارد.

شاوردیان، مواردی از حقوق پیروان ادیان الهی بر اساس قانون اساسی کشورمان را برشمرد و گفت: این حقوق بر اساس بینش دین مبین اسلام در این زمینه است.

نماینده ارامنه مسیحی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد که احترام به ادیان الهی همواره سرلوحه کار قانونگذاران ایران بوده است.

شاوردیان در ادامه به جایگاه ادیان توحیدی در اسناد بین‌المللی پرداخت و گفت: صریح‌ترین مورد در این زمینه اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ توهین و تحقیر ادیان نباید و نمی‌تواند در پرتو آزادی بیان توجیه شود.

وی با اشاره به هتک حرمت اخیر قرآن کریم در سوئد، بیان کرد: این اقدام برخلاف تعهدات بین‌المللی این کشور است؛ این امر آزمونی برای ادیان الهی بود که با واکنش درخور رهبران ادیان الهی در کشورمان مواجه شد.

محمدتقی دشتی، استاد دانشگاه و رئیس مرکز پژوهشی مبنا نیز گفت: جوهره ادیان یکی است و همه باید دست به دست هم دهیم و با راهکار‌های حقوقی مناسب‌تر جلوی این اهانت‌ها را بگیریم. تعرض‌ها و اهانت‌ها به مقدسات دینی و به خصوص اسلام دلایل متعددی دارد، اما به نظر من مشکل ما مشکل حقوقی است و ضمانت‌های کافی برای دفاع از حقوق ادیان وجود ندارد.

حمایت ناقص حقوق بشر از حقوق دینداران

وی بیان کرد: دین در اسناد حقوق بشر، آزادی قلمداد شده و تضمین‌های لازم برای صیانت از آن اندیشیده نشده و حمایت ناقص حقوق بشر از حقوق دینداران مشکل ماست.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آزادی مذهبی یعنی حق دینداری از جنس مالکیت و دارایی تلقی شده و این امر باید مورد صیانت قرار بگیرد، باید ماده‌ یا تبصره‌ای در زمینه دفاع و صیانت از دینداری آورده شود، باید تبصره‌ای وجود داشته باشد که این حق مورد صیانت دولت‌ها و کشور‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: من معتقد به حقوق ادیان هستم، اما ضمانت‌های محافظت از این حق کامل نیست. موضوع حقوق دینداران مهم‌تر است و باید آن‌ها بتوانند از هر تعرضی شکایت کنند، حق دینداری از جنس داشتن است و هر چیزی در این زمینه باید از مصونیت برخوردار باشد.

به گفته دشتی، اصل جبران زیان معنوی یک اصل جهانی و پذیرفته شده است و ذیل این اصل شخصیت انسان هم قرار دارد و دینداری بخشی از شخصیت انسان است و بنابراین ذیل اصل جبران زیان اولاً نباید توهینی صورت بگیرد و همچنین باید هر اهانتی جبران شود. اگر به فطرت انسان احترام قائل هستیم، باید به دین او نیز احترام قائل باشیم.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: ما باید در اسناد حقوق بشری بند و تبصره‌ای وارد کنیم تا علاوه بر این که دینداری را حق ـ آزادی می‌دانیم آن را حق ـ مصونیت نیز در نظر بگیریم.

نقض قوانین بین‌المللی با هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

همچنین محسن قانعی، رئیس اداره توسعه و تعهدات حقوق بشری وزارت امور خارجه نیز در این نشست، گفت: در میثاق حقوق مدنی مواد 19 و 20 اشاره می‌کنند که آزادی با محدودیت‌هایی همراه است.

قانعی، اقدام سوئد در هتک حرمت قرآن را نقض مواد 19 و 20 میثاق مدنی بین‌المللی توصیف و اضافه کرد: کنوانسیون منع تبعیض نیز به موضوع توهین به ادیان اشاره دارد، علاوه بر این اعلامیه ۱۹۹۳ وین به عنوان اولین کنفرانس بین‌المللی در این زمینه که یک سنگ بناست و مقدمه آن می‌گوید کلیه حقوق بشر به هم وابسته و جهان‌شمول است و ماده پنج آن صراحتاً تأکید می‌کند باید به تفاوت‌ها مانند مذهب و فرهنگ و ممیزه‌های منطقه‌ای کشور‌ها احترام بگذارد.

به گفته وی، سند بعدی در 15 مارس سال گذشته میلادی با اجماع به تصویب رسید و این روز به عنوان روز مبارزه با اسلام‌هراسی نامگذاری شده است.

قانعی، تأکید کرد: ما نگران تنها قرآن کریم نیستیم بلکه نگران دیگر کتب مقدس نیز هستیم، ما نگران تنها اسلام‌‎هراسی نیستیم و نگران دیگر انواع دین‌هراسی هم هستیم.

کشیش سرکیس داویدیان، اسقف اعظم ارامنه کاتولیک نیز اظهاراتی را مطرح کرد و گفت: اولین حق انسان حق زیستن و بقا بوده و این حق و حقوق موارد متعددی را در بر می‌گیرد.  

سرکیس داویدیان، دومین حق هر فردی را حق اجتماعی انسان‌ها و سومین حق را مربوط به حقوق ادیان افراد توصیف کرد.

اسقف اعظم ارامنه کاتولیک افزود که در سال‌های اخیر افرادی با اقدام مغرضانه قصد بر هم زدن صلح و آرامش بین پیروان ادیان را دارند و یک روز با قرآن و یک روز با یک کتاب دیگر.

وی اقدام اخیر در کشور‌های اروپایی در هتک حرمت قرآن کریم را به شدت محکوم کرد.

همچنین کشیش وانیا سرگیز، جانشین اسقف اعظم خلیفه‌گری کاتولیک ـ آشوری کلدانی تهران، گفت: چیزی که برای من به عنوان یک مسیحی مهم است این که ما باید در کنار یکدیگر با ادیان مختلف در ایران یک هدف داشته باشیم و متعهد بودن و اتحاد داشتن مهم است مانند اعضای بدن که به یکدیگر نیازمند هستند.

وانیا سرگیز اظهار کرد: قرآن، انجیل یا کتاب مقدس در قلب ماست و ما باید مراقب باشیم آن را از قلب ما خارج نکنند، ما باید دست در دست هم دهیم و این اتحاد را به دیگر نقاط جهان انتقال دهیم، باید پشتیبان یکدیگر باشیم. تنها با حرف زدن کاری از پیش نمی‌رود، باید نسبت به یکدیگر محبت داشته باشیم، در محبت خودخواهی و خودبینی وجود ندارد.

وی در ادامه توهین به ادیان الهی و کتب مقدس را محکوم کرد و گفت: این اقدام را تقبیح می‌کنیم.

معصومه امام وردی

انتهای پیام