شناسهٔ خبر: 61716442 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ایران به جایگاه خود بازگشت

روزنامه جوان

«ایران بالاخره به جای خودش برگشت. پس از دو دوره متوالی بدون سکو در کشتی آزاد مسابقات جهانی زیر ۱۷ سال، این کشور به سبک خود برگشت و با ۱۵۶ امتیاز عنوان تیمی را به دست آورد، یک برتری قاطع ۳۰امتیازی نسبت به مقام دوم، یعنی امریکا.»

صاحب‌خبر -
 
این اولین واکنش اتحادیه جهانی کشتی به قهرمانی مقتدرانه نوجوانان آزادکار ایران در مسابقات جهانی ترکیه بود. بعد از درخشش فوق‌تصور نوجوانان فرنگی‌کار و کسب عنوان قهرمانی جهان، نوبت آزادکاران آینده‌ساز کشتی ایران بود که قدرت خود را به رخ حریفان بین‌المللی بکشند و با اقتدار بر سکوی قهرمانی جهان بایستند، به‌گونه‌ای که اتحادیه جهانی کشتی و حریفان را وادار به تحسین و صدور این پیام کنند. 
آزادکاران نوجوان ایران در پایان رقابت‌های جهانی ترکیه با کسب دو طلا، دو نقره، دو برنز و کسب ۱۵۶ امتیاز مقتدرانه بر سکوی قهرمانی جهان ایستادند و پرچم پرافتخار ایران را به اهتزاز درآوردند. 
اتحادیه جهانی کشتی در ادامه با ریزبینی خاصی آورده است: «عملکرد چشمگیر کشتی‌گیران ایران باعث شد این کشور در مجموع شش مدال (دو طلا، دو نقره و دو برنز) به دست آورد. کشتی‌گیران غیرمدال‌آور نیز نقش مهمی ایفا کردند؛ دو کشتی‌گیر پنجم شدند (هر کدام ۱۰ امتیاز) و دو کشتی‌گیر دیگر هم هفتم شدند (هر کدام هشت امتیاز). اهورا خاطری در وزن ۴۵ کیلوگرم و سینا خلیلی در وزن ۶۵ کیلوگرم دو طلا، سجاد پیردایه در وزن ۶۰ کیلوگرم و ابوالفضل حسینی در وزن ۷۱ کیلوگرم دو مدال نقره، سام سیار در وزن ۴۸ کیلوگرم و توحید نوری در وزن ۹۲ کیلوگرم هم برنز گرفتند.»
با توجه به تجربه نه‌چندان زیاد بهنام احسانپور، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان و اولین تجربه مربیگری او در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان و اهمیت کسب عنوان قهرمانی برای ایران پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان نیز روز (جمعه) عازم استانبول ترکیه شده بود تا به احسانپور در بحث فنی تیم کمک کند. 
 
در جمع مدال‌آوران، اما عملکرد فوق‌العاده اهورا خاطری تحسین همگان را به دنبال داشت. نوجوان ۴۵ کیلوی کشتی ایران در ترکیه هم حریف روس خود را برد و هم کشتی‌گیر امریکایی را از پیش‌رو برداشت. اهورا در دور نخست با نتیجه ۱۲ بر یک دانیل نگرو از مولداوی را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه ۵ بر صفر آقاشیرین آقاشرینوف از روسیه را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۵ بر ۲ از سد ایگناسیو ویلاسنور از امریکا گذشت و به دیدار فینال راه یافت. خاطری در این دیدار با نتیجه ۱۱ بر صفر گور بونیاتیان از ارمنستان را از پیش‌رو برداشت و به مدال طلا دست یافت تا ستاره ایران در این مسابقات باشد. 
در ۶۵ کیلو هم سینا خلیلی در دور اول با نتیجه ۱۱ بر صفر ساموئل سدلاک از اسلواکی را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه ۵ بر یک ولادیمیر آزاریان از ارمنستان را از پیش رو برداشت. وی در دور سوم با نتیجه ۱۱ بر ۲ میرزاآقا آخوندوف از آذربایجان را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. خلیلی در این دیدار با نتیجه ۸ بر ۲ مانوئل واگین از آلمان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه ۱۰ بر صفر ماگومدعلی باخارچیف از روسیه را از پیش‌رو برداشت و به مدال طلا دست یافت. 
 
قهرمانی تیم کشتی آزاد نوجوانان در حالی رقم خورد که پیش از این تیم فرنگی ایران هم با ۱۱۳ امتیاز و مدال طلای پیام احمدی در وزن ۴۸ کیلوگرم، مدال نقره احمدرضا محمدیان در وزن ۷۱ کیلوگرم و دو مدال برنز علیرضا امیری در وزن ۴۵ کیلوگرم و امیرحسین عبدولی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم این عنوان را به دست آورده بود. کسب این دو قهرمانی ثابت کرد که آینده‌سازان کشتی ایران از همین حالا برای قدرت‌نمایی در رده‌های بالاتر آماده می‌شوند، به‌خصوص اینکه در رقابت رودررو با مدعیان روس و امریکایی کاملاً برتر نشان داده‌اند. 
 هرچند در کشتی فرنگی تقابل زیادی با کشتی‌گیران روس نداشتیم و حاصل مبارزه با امریکایی‌ها هم یک برد و یک باخت بود. در واقع در کشتی فرنگی تنها در سه وزن شاهد رویارویی حریفان روس و امریکایی با کشتی‌گیران کشورمان بودیم. باکیفیت‌ترین مدال این رشته هم در حالی به دست آمد که پیام احمدی حریف روس را در نیمه‌نهایی از پیش‌رو برداشت، اما در کشتی آزاد نوجوانان ایران چنان قدرت خود را به این دو رقیب همیشگی نشان دادند که جای هیچ حرفی باقی نماند تا از همین حالا برای سال‌های بعد و رویارویی در رده‌های سنی بالاتر برای آن‌ها خط و نشان بکشند.

نظر شما