شهریار افندیزاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد ترانزیت از کشور را در چهار ماه نخست سال جاری بر اساس نتایج پایش و تحلیل مستمر صورت پذیرفته اعلام کرد.
به گفته وی، از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه سال جاری، مجموعا 4 میلیون و 6 هزار و 500 تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی از مبادی ورودی کشور به قلمروی سرزمینی وارد و طی عملیات ترانزیت، از مبادی خروجی کشور خارج شده اند، که بخش جاده ای سهم 89 درصدی و بخش ریلی، سهم 11 درصدی از این عملکرد را به خود اختصاص دادهاند.
افندیزاده افزود: مقایسه آماری عملکرد ترانزیت در تیرماه سال جاری با مدت مشابه سال قبل و سنوات پیشین، حاکی از روند رو به رشد این شاخص عملکردی است. به نحوی که در این ماه، مجموع عملکرد ترانزیت غیرنفتی و نفتی بخشهای جاده ای و ریلی به 1 میلیون و 66 هزار و 500 رسید،که نسبت به تیرماه سال 1401 با عملکرد حدود 801 هزار و 300 تن، افزایش 33 درصدی در این حوزه محقق شد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های فعلی زیرساخت ها و امکانات در بخش حمل ونقل کشور، اعم از پایانه های مرزی جاده ای و ریلی، بنادر، ناوگان و سایر تأسیسات تراانزیتی و همچنین سیاست ها، برنامه ها و اقدامات حاکمیتی و مدیریتی و بعضاً زودبازده که در راستای چالاک سازی فرآیندها و مطلوبیت سازی مؤلفه های کلیدی زمان و هزینه ترانزیت در دست پیگیری و اجراست، ظرفیت سازی مناسبی جهت ثبت عملکردهای ماهیانه به مراتب بالاتر در ماه های باقیمانده تا پایان سال جاری در بخش حملونقل و به عبارت بهتر، در طرف عرضه خدمات ترانزیت فراهم شده است که با توجه به افق روشنی که از تجارت کشور به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و نیز اعضای سازمان ها و برنامه های همکاری اقتصادی نظیر شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو، از سوی نهادها، بخشها و دستگاههای ذیربط، در طرف تقاضای ترانزیت ترسیم شده است، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها و شرکت های تابعه، به عنوان عهده دار طرف عرضه و ارائه دهنده خدمات، به نحو شایسته ای تقاضاهای موجود و بالقوه را برآورده خواهد ساخت.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: از آنجا که وزیر محترم راه و شهرسازی تأکید ویژهای بر تنظیم روابط حملونقل و ترانزیتی دو و چندجانبه با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقهای و اعضای کریدورهای ترانزیتی با مشارکت کشورمان، در چارچوب نقشه راه مشخص و اهداف عملیاتی معین با زمان بندی دقیق و اقدامات اجرایی با نگاهی جامع و آینده نگر در کلیه زیربخش های ریلی، جادهای، دریایی و هوایی دارند، تدوین و تصویب و مبادله اسنادی راهبردی در این راستا، در دستور کار قرار دارد، که انتظار میرود این ابتکارعمل، از طریق ایجاد در هم تنیدگی بیشتر دو حوزه ترانزیت وتجارت، روابط بینالمللی کشور را در حوزه حملونقل و ترانزیت، روابطی هدفمندتر، مؤثرتر و هوشمندانه تر نماید، به نحوی که حتی در کوتاه مدت، شاهد عملکردهای به مراتب بالاتر در زمینه ترانزیت از کشور باشیم.
نظر شما