شناسهٔ خبر: 61682671 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

توضیحات شهرداری درخصوص حادثه دلخراش قطع مچ دست یک دختربچه بر روی پله‌برقی:

سهل‌انگاری والدین، عامل حادثه بوده است

صاحب‌خبر -

جزئیات حادثه قطع مچ دست یک دختر بچه بر روی پله‌برقی منطقه ۱۶ از سوی شهرداری تشریح شد.
این حادثه ساعت 19:53 جمعه شب گذشته در خیابان تختی، خیابان بیست‌ودوم رخ داد. پله‌برقی عابرپیاده باعث قطع مچ دست یک کودک شد و به محض اطلاع، نیروهای آتش‌نشانی ایستگاه 83 به محل حادثه اعزام شدند.
دختربچه 9 ساله در آغوش مادرش بود که مچ دست چپش در پله‌برقی گیر کرد. عوامل آتش‌نشانی در مدت کوتاهی با ایجاد یک فاصله، عضو جدا شده از بدن را به همراه کودک به مراکز درمانی اعزام کردند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، با حضور در محل حادثه گفت: «پله‌برقی‌ها در تهران بازدید دوره‌ای دارند و این پله‌برقی جزو پله‌برقی‌های هوشمند است. در زمان بروز چنین حوادثی نیاز به توقف دستی توسط فرد وجود ندارد و خود دستگاه به صورت هوشمند متوقف می‌شود.» ملکی با اشاره به اینکه آخرین بازدید از این پله‌برقی یازدهم مردادماه بود، ادامه داد: «این بازدید در چند روز گذشته انجام شده و در حال حاضر نیز با درخواست سازمان زیباسازی برای انجام کارهای کارشناسی توسط کارشناسان، پله‌برقی متوقف شده و بی‌تردید هرگونه کوتاهی رخ بدهد، حتما تدابیر لازم از سوی مسئولان اتخاذ خواهد شد. بارها اعلام کرده‌ایم پله‌برقی‌ها خدمتگزار و تسهیل‌کننده رفت‌وآمد شهروندان هستند، اما اصولی دارند که باید حتما مورد عنایت و توجه قرار گیرند، به عنوان مثال هنگام استفاده از پله‌برقی‌ها، کودکان را باید حتما بغل کرد یا دست آنها را گرفت.»این در حالی است که سازمان زیباسازی شهر تهران طی اطلاعیه‌ای درخصوص حادثه پیش آمده که منجر به قطع عضو یک کودک در پله‌برقی محله تختی در منطقه ۱۶ شد، توضیحاتی داد: «در پی این حادثه، به اطلاع می‌رساند کودک در پله‌برقی که در مسیر پایین رو به صورت نشسته در حال حرکت بوده و دست خود را روی سطح پله قرار داده بود. پس از رسیدن به سطح ثابت (صفحه کامپلیت)، انگشتان وارد دندانه‌های پایانی پله و به داخل کشیده شده است. پس از آن بلافاصله مکانیزم ایمنی صفحه کامپلیت درگیر شده و فرمان خاموش‌شدن پله‌برقی صادر شده است.
شایان ذکر است مطابق با استاندارد EN115 استفاده کودکان از پله‌برقی باید با در دست داشتن دست والدین صورت پذیرد و علایم هشدار مربوطه در تمام پله‌برقی‌های شهر نصب شده است. ضمن آرزوی بهبودی برای این خانواده، لازم به توضیح است که مدار فرمان پله‌برقی مذکور دارای کارکرد مناسب بوده است. مطابق گزارش افسر ایمنی که طی هفته جاری و سه روز قبل از حادثه بازدید شده، تمام اجزای ایمنی دارای عملکرد مناسب بوده و شانه‌های صفحه کامپ به صورت سالم بوده که بازدید صورت‌گرفته توسط کارشناسان ایمنی گواه همین موضوع است.»

نظر شما